אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
HOT Mobile גייסה 174 אלף לקוחות אך שחקה את רווחי HOT צילום: בועז אופנהיים

HOT Mobile גייסה 174 אלף לקוחות אך שחקה את רווחי HOT

HOT איבדה 6,000 לקוחות אינטרנט, בשעה שבזק גייסה 17 אלף לקוחות ברבעון השלישי. פעילות הסלולר של HOT באמצעות HOT Mobile צומחת בקצב גבוה, ולפי הערכות בענף, החברה חולשת כבר על 5% ממגזר הסלולר הפרטי

12.11.2012, 11:04 | רותי לוי ויניב רחימי

קבוצת HOT מסכמת את הרבעון השלישי עם הכנסות של 1.06 מיליארד שקל, גידול של 3% בהשוואה לרבעון הקודם. הרווח התפעולי נשחק ב־2% ועומד על 87 מיליון שקל. שיעור ה־EBITDA ביחס להכנסות הנו 33%.

קראו עוד בכלכליסט

בשורה התחתונה ברבעון השלישי התכווץ הרווח הנקי של HOT לכדי 2 מיליון שקל בלבד לעומת 4 מיליון שקל ברבעון הקודם. לכאורה, כמעט ללא שינוי. אלא שהתבוננות בשורת הרווח הנקי עלולה להטעות, היות שבפועל, ההרעה בתוצאותיה של HOT נובעת מכך שתוצאות הרבעון הקודם מוטות כלפי מטה ואילו הרווח ברבעון השלישי מוטה כלפי מעלה. ברבעון הקודם היו ל־HOT הוצאות אחרות בסך של 14 מיליון שקל. אלמלא העלויות האלו, שנבעו מהוצאות הקמת רשת GSM שהשיקה HOT Mobile בחודש מאי, היה הרווח הנקי מגיע לכ־14.5 מיליון שקל. לעומת זאת, ברבעון השלישי HOT רשמה הכנסות אחרות שהסתכמו ב־21 מיליון שקל שנבעו בעיקר מרישום הכנסות בגין רכישת מניות HOT Mobile. הודות להכנסות אלו HOT נמנעה מהצגת הפסד בשורת הרווח הנקי ברבעון השלישי של כ־19 מיליון שקל.

בחלוקה למגזרים, ענף הטלוויזיה הכניס לקבוצה 565 מיליון שקל, 6 מיליון שקל פחות מהרבעון הקודם, ואולם הרווח התפעולי במגזר זה צמח ב־200% ל־30 מיליון שקל, הצמיחה מיוחסת לירידה בהוצאות פרסום, ירידה בהפרשה לתביעות משפטיות וירידה בתשלומים שבין מגזר הטלוויזיה לטלקום בתוך החברה.

HOT איבדה 1,000 מנויים ברבעון האחרון, כמות זהה למנויים שאיבדה yes. הנתון נובע ממעבר הדרגתי של מנויים ל־DTT (עידן פלוס) ומצריכת תוכן חינמי על גבי הרשת. ההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח נשחקה ב־2 שקלים ועומדת על 211 שקל.

הטלפוניה הנייחת לא נפגעה

פעילות הטלקום של החברה (שירותי גישה לאינטרנט וטלפוניה נייחת) הכניסה 505 מיליון שקל בדומה לרבעון הקודם (504 מיליון שקל), הרווח התפעולי במגזר זה נשחק ב־2% ועומד על 119 מיליון שקל. HOT איבדה 6,000 מנויי תשתית במהלך הרבעון ונותרה יציבה במספר המנויים בתחום הטלפוניה. לשם השוואה, בזק צירפה אליה 17 אלף מנויי תשתית במהלך הרבעון אך איבדה 36 אלף לקוחות טלפון. הקיפאון במנויי הטלפון של HOT והירידה במנויי הטלפון של בזק מוסברים בעיקר בשל הפופולריות של תוכניות הסלולר עם דקות ללא הגבלה, שמייתרות החזקת קו ביתי בנוסף, אך כנראה גם בהצעות מתחרות ומוזלות על ידי ספקי ה־ISP (כמו נטוויז'ן, ר"ל).

הנתון המסקרן ביותר בדו"חות של HOT הוא קצב הגיוס לרשת הסלולר החדשה. לפי הדו"חות, הרשת החדשה מנתה 316 אלף לקוחות בסוף חודש ספטמבר, כאשר החברה גייסה 174 אלף לקוחות ברבעון שחלף. מדובר בגיוס מרשים, כשבמונחים שבועיים מדובר בגיוס נטו של 14.5 אלף לקוחות.

אם HOT מכוונת לרף של 7% מהשוק הפרטי שבו היא תוכל להשיב אליה את מלוא הערבויות שהפקידה למדינה במסגרת זכייתה במכרז התדרים (בגובה של 695 מיליון שקל) הרי שלפי הערכות היא כבר הגיעה לכ־5% מהשוק הפרטי. נציין כי, לצורך חישוב ההחזר נלקחות בחשבון גם ההוצאה החודשית הממוצעת של לקוחות החברה לעומת הממוצע בענף וגם כמות דקות השיחה שהם מוציאים. לקוחות הסלולר של HOT מדברים 428 דקות בממוצע בחודש ומשלמים 97 שקל בחודש בממוצע, מדובר בנתונים גבוהים אך הם מוצגים יחדיו עם רשת מירס הישנה שכפי הנראה מושכת אותם כלפי מעלה.

הרצל עוזר, צילום: אלי דסה הרצל עוזר | צילום: אלי דסה הרצל עוזר, צילום: אלי דסה

 

עלייה חדה בהוצאות התפעול

נציין כי מירס, הרשת הישנה של HOT (אותה היא רכשה בעסקת בעלי עניין), איבדה 50 אלף מנויים ברבעון. עיקר הירידה נובעת ממעבר הדרגתי של מנויי צה"ל לרשת סלקום, אשר זכתה במכרז לאספקת שירותי סלולר ומכשירים לצה"ל. בסוף התהליך שימשיך גם ברבעון הבא, צה"ל צפוי להשלים העברה של כ־70 אלף לקוחות לסלקום.

כאמור, הקמת פעילות הסלולר החדשה עלתה ל־HOT בהוצאות גדולות. הוצאות התפעול של הקבוצה ברבעון עמדו על 601 מיליון שקל, לעומת כ־402 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד (השוואה לתקופה המקבילה רלוונטית במקרה זה משום ש־HOT Mobile החלה לפעול ברבעון הקודם). מדובר בגידול של כ־50%, הוצאות המכירה והשיווק הגיעו לכ־75 מיליון שקל, 19% יותר מהרבעון המקביל.

תגיות