אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הארסנל הסלולרי: ענקיות המובייל נערכות לקרב הבא בשוק

פרשנות

הארסנל הסלולרי: ענקיות המובייל נערכות לקרב הבא בשוק

תקופה קריטית כמו זו לא חווה שוק המובייל מזמן: מיקרוסופט נכנסת לשוק בכל הכוח, אפל מבינה שהזוהר מתחיל להתפוגג בעוד גוגל ואמזון מנסות למצוא מחדש את מקומן בשוק. "כלכליסט" מציג את השינויים שיעצבו את פניו של התחום בשנה הקרובה

13.11.2012, 12:40 | עומר כביר
החודשיים האחרונים היו אחת התקופות המשמעותיות ביותר בשוק המובייל בשנים האחרונות. מסוף אוגוסט עבר השוק היערכות מחדש משמעותית, שעתידה להשפיע ולעצב את התנהלותו בשנה הקרובה ואף מעבר לה.

קראו עוד בכלכליסט

את שרשרת ההשקות פתחה סמסונג, שחשפה בסוף אוגוסט שורת מוצרים חדשים, ובראשם הגלקסי נוט 2 ואת סדרת ATIV שכוללת סמארטפונים מבוססי ווינדוס פון 8 וטאבלטים שמופעלים באמצעות ווינדוס 8. בתחילת ספטמבר חשפה נוקיה סמארטפוני דגל חדשים מבוססי ווינדוס פון 8. למחרת השיקה אמזון דגמי קינדל Fire חדשים, בהם דגם בגודל 8.9 אינץ' שמיועד להתחרות ראש בראש באייפד של אפל. כמה ימים לאחר מכן הגיעה תורה של אפל, עם חשיפת אייפון 5 והשקת iOS 6. לא חלף שבוע, ו-HTC הציגה סמארטפוני ווינדוס פון 8 חדשים, במיתוג משותף עם מיקרוסופט.

באוקטובר הגיע תורה של סמסונג, שהגיבה לאייפון 5 עם גלקסי S3 מיני, בעל מסך זהה בגודלו לאייפון אך מפרט פחות חזק. אפל, מצדה, הפתיעה עם השקה נוספת, התשובה (היקרה) שלה לקינדל Fire HD ולנקסוס 7 - האייפד מיני - וכן עדכון לדגם האייפד הגדול.

יומיים אחר כך השיקה מיקרוסופט את מערכת ההפעלה החדשה שלה ווינדוס 8, שמיועדת גם לטאבלטים, והחלה לשווק גם את הטאבלט פרי פיתוחה - הסרפס.

אפילו הסופה סנדי לא הצליחה לעצור את רצף ההשקות של החודשיים האחרונים, וגוגל שנאלצה לבטל את אירוע ההשקה החגיגי בניו יורק הסתפקה בהודעה לתקשורת על סמארטפון דגל חדש מתוצרת LG, נקסוס 4, ועל נקסוס 10, טאבלט שיתחרה ראש בראש באייפד הגדול, בסיוע תצוגה איכותית יותר. באותו יום מיקרוסופט השיקה רשמית את ווינדוס פון 8 והציגה סמארטפונים ממגוון יצרניות, המריצים את מערכת ההפעלה.

כעת ערוכות כל השחקניות המרכזיות עם מכשירים חדשים ונוצצים ומערכות הפעלה מתקדמות ויציבות, וכולן ניצבות על סף תקופה מכרעת בפעילותן בשוק המובייל.

מיקרוסופט: משקיעה מיליארדים בכניסה לשוק

למיקרוסופט, כרגע השחקנית הקטנה בשוק המובייל מבחינת נתח שוק, יש הפוטנציאל להוות את האיום הגדול ביותר על ההגמוניה הנוכחית של אפל בשוק הטאבלטים ושל אפל וגוגל יחדיו בשוק הסמארטפונים.

אף שניסיונותיה של מיקרוסופט להפוך לגורם משמעותי בשוק הסמארטפונים לא הוכתרו עד עתה בהצלחה גדולה, בסיבוב הזה יש לחברה כמה תותחים כבדים יותר. ווינדוס פון 8 היא מערכת הפעלה בוגרת ומוצלחת, והיחידה בשוק שמציעה חלופה אמיתית לחוויית המשתמש הבסיסית שאפל הציגה עם האייפון הראשון ב־2007 ושגוגל פחות או יותר חיקתה עם אנדרואיד. בנוסף, הפעם ההתגייסות של יצרניות המכשירים מצטיירת כמשמעותית הרבה יותר והיצרניות המרכזיות — סמסונג, HTC ונוקיה — משיקות מכשירי דגל מבוססי ווינדוס פון 8 ומשקיעות גם במיתוג מיוחד למכשירים אלו.

הנשק המרכזי של מיקרוסופט: טאבלטים שמריצים גרסת אופיס מלאה, צילום: איתי שמושקוביץ הנשק המרכזי של מיקרוסופט: טאבלטים שמריצים גרסת אופיס מלאה | צילום: איתי שמושקוביץ הנשק המרכזי של מיקרוסופט: טאבלטים שמריצים גרסת אופיס מלאה, צילום: איתי שמושקוביץ

במקביל, מתחילה מיקרוסופט להסתמן כאיום גם בתחום הטאבלטים. גם כאן יש לענקית התוכנה אסטרטגיה ייחודית שנותנת לה יתרון חשוב: בעוד שאפל וגוגל מספקות לטאבלטים שלהן את אותה מערכת הפעלה שפיתחו לסמארטפונים, מיקרוסופט הולכת על טאבלטים מבוססי ווינדוס 8 — מערכת הפעלה שפותחה, כך נראה, במיוחד בעבור טאבלטים.

מדובר אמנם בגרסה חדשה למערכת ההפעלה למחשבים אישיים של מיקרוסופט, אבל ווינדוס 8 היא לא עוד "חלונות". הגרסה החדשה מצוידת בממשק משתמש דומה עד זהה לזה של ווינדוס פון ומתאים במיוחד למכשירים בעלי מסך מגע גדול.

מדובר בפתרון מעולה בעבור אלו שמעוניינים בטאבלט לא רק כמכשיר לצריכת תכנים ומשחקים, אלא גם לצורכי עבודה ויצירה. המחשבים ההיברידיים גם יכולים רגע אחד לתפקד כמחשב נייד ורגע לאחר מכן להתנתק מהמקלדת ולהיות טאבלט לכל דבר ועניין, וקל לראות איך סטודנטים או אנשי עסקים מאמצים מחשבים אלו כפתרון מועדף, במיוחד כשלאפל וגוגל אין כרגע תשובה בתחום.

אפל: לא מצליחה לשמור על התדמית המהפכנית

אפל ניצבת בפני כמה קשיים בעלי השלכות משמעותיות על עתידה. בפועל, לא הרבה השתנה בחברה מאז מותו של סטיב ג'ובס לפני שנה: היום, כמו אז, אפל מוציאה שדרוגים לא מהפכניים למוצרים קיימים, וגם מוצרים חדשים שמושקים לא נראים במבט ראשון סופר-חדשניים - האייפד מיני הוא סתם אייפד קטן, והאייפד המקורי היה בעצם אייפוד טאץ' גדול. ההבדל הוא שבלי ג'ובס, שדה עיוות המציאות של החברה כבר לא חזק כבעבר והשקות שפעם היו קסומות ונוצצות מתקשות להמריא.

הדבר אמנם לא השפיע עדיין על המכירות: אייפון 5 הוא הצלחה, המלאי הראשוני של האייפד מיני כבר אזל והאייפד הוא עדיין מונופול דה פקטו בשוק הטאבלטים - אבל השחקנים האחרים בשוק כבר מריחים דם במים ומשיקים כעת מספר רב של טאבלטים וסמארטפונים זולים שיתחרו ראש בראש במוצרים של אפל, בניסיון לפגוע בנתח השוק שלה.

הנשק המרכזי של אפל: אייפד מיני, שקורץ לקהלים חדשים, צילום: בלומברג הנשק המרכזי של אפל: אייפד מיני, שקורץ לקהלים חדשים | צילום: בלומברג הנשק המרכזי של אפל: אייפד מיני, שקורץ לקהלים חדשים, צילום: בלומברג

שתי ההשקות האחרונות של החברה מצביעות על כך שמה שעשה את העבודה בזמנו של ג'ובס כבר לא מספיק כיום, ואפל צריכה להעלות הילוך משמעותי אם היא רוצה לשמור על תדמיתה כחברה מהפכנית ומובילה.

כבר עתה מתחילים להיראות סדקים בתדמית זו, שלא היו שם לפני שנה, והשלב הבא עלול להיות הפיכתה של אפל לעוד יצרנית מובילה (וכבר לא מובילת השוק) - כזו שמסקרים את ההשקות שלה בעניין, אבל הן כבר לא חגיגה כלל-תקשורתית. ייתכן שהארגון מחדש שבוצע בחודש האחרון בצמרת החברה הוא צעד ראשון בדרך להתנעה מחודשת של אפל בעידן פוסט-ג'ובס.

גוגל: מנסה להכניס יותר כסף מתחום המובייל

גוגל ניצבת בעמדה בעייתית במיוחד. מערכת ההפעלה של החברה אמנם שולטת ללא עוררין בשוק הסמארטפונים, אבל מפתחי אפליקציות עדיין מעדיפים בצורה ברורה את iOS של אפל, שהאפליקציות עליה נראות טוב יותר, אין צורך להתאים אותן לגודלי מסך שונים והן מספקות תזרים מזומנים נאה יותר. משום שאנדרואיד מופץ על מכשירים של שותפות והמודל הפתוח של אנדרואיד, גוגל מרוויחה מעט מאוד (אם בכלל) ממכירת סמארטפוני אנדרואיד וגם ההכנסות ממכירות תכנים ואפליקציות, בחנות גוגל פליי עדיין לא מתקרבות, ככל הנראה, להכנסות אפל מ-iTunes.

הנשק המרכזי של גוגל: סמארטפון וטאבלטים זולים, צילום: רפאל קאהאן הנשק המרכזי של גוגל: סמארטפון וטאבלטים זולים | צילום: רפאל קאהאן הנשק המרכזי של גוגל: סמארטפון וטאבלטים זולים, צילום: רפאל קאהאן

בגוגל כבר מבינים היטב שכדי לעשות כסף ממובייל לא מספיק לפתח תוכנה, וצריך להתחיל למכור גם חומרה. תחום החומרה לא חדש לחלוטין לחברה, אבל בחודשים האחרונים היא העלתה הילוך בתחום, תחילה עם השקת נקסוס 7 וכעת עם נקסוס 10. בפעילותה בתחום החומרה גוגל מקווה להשיג כמה מטרות: ראשית, להכניס קצת יותר כסף מפעילותה במובייל. שנית, להחדיר לשוק מכשירים בעלי אינטגרציה גבוהה עם חנות התכנים שלה, כדי להגדיל את הכנסותיה.

ושלישית, והחשוב ביותר, להתוות דרך ליצרניות אנדרואיד האחרות ולאותת להן איך לייצר טאבלטים שהם לא רק חזקים וזולים, אלא גם מקושרים בצורה טובה יותר לגוגל פליי ומובילים את הלקוחות לרכישת תכנים.

לא מדובר במהלך שיקדם רק את גוגל עצמה. למבחר התכנים שאליו ניתן לגשת דרך טאבלט זה או אחר יש השפעה גדולה מאוד על הקונים, שלא נופלת בחשיבותה ממפרט החומרה ואולי אף עולה עליו. חלק מסוד ההצלחה המתמשכת של האייפד הוא התכנים הרבים שאותם יכול המשתמש להוריד ולרכוש. אם טאבלטי אנדרואיד יבליטו בצורה טובה יותר את התכנים של גוגל פליי וימשכו יותר צרכנים, גוגל אמנם תגדיל את הכנסותיה, אבל היצרניות האחרות ימכרו יותר טאבלטים.

אמזון: מעלה הילוך במאבק מול גוגל

האיום הגדול ביותר על המהלך של גוגל מגיע לא מאפל אלא מאמזון. ענקית המסחר מגדילה את פעילותה בתחום החומרה בזהירות אך בעקביות, וטאבלטי קינדל פייר החדשים שהשיקה לאחרונה מסמלים את המהלך הגדול ביותר שלה בתחום החומרה עד כה. לכאורה, מדובר בטאבלטים נוספים באקו-סיסטם של גוגל שמריצים אנדרואיד.

ואולם בפועל מריצים הטאבלטים של אמזון גרסה מותאמת של אנדרואיד שמקשרת את המשתמש לחנויות התכנים ולשירותי הענן השונים של אמזון עצמה.

זה כבר כמה שנים שהחברה בונה חנויות מוזיקה, וידיאו וספרים דיגיטליות, לצד שירותי סטרימינג ואחסון בענן, ויצרה למעשה אקו־סיסטם המתחרה בזה של גוגל. צרכן שקונה קינדל פייר לא ירכוש תכנים בגוגל פליי אלא ישירות מאמזון, וגוגל לא תראה גרוש ממכירות אלו.

הנשק המרכזי של אמזון: מוצרים זולים ואקו-סיסטם עשירה, צילום מסך: The Verge הנשק המרכזי של אמזון: מוצרים זולים ואקו-סיסטם עשירה | צילום מסך: The Verge הנשק המרכזי של אמזון: מוצרים זולים ואקו-סיסטם עשירה, צילום מסך: The Verge

רבות דובר על האיום שמהווה קינדל פייר על האייפד, אבל מבחינת המפרט והמחיר המתחרים הישירים של הטאבלט הם נקסוס 7 ו־10 של גוגל. ולאחרונה, יש רק מה להפסיד מהצלחה של אמזון בתחום הטאבלטים. סביר להניח שבמקביל לקרב בין אפל לאנדרואיד על ההגמוניה בשוק הטאבלטים נראה קרב בין אמזון לגוגל. ובקרב זה, יש לאמזון כמה נכסים שלגוגל אין, ובראשם מערך שיווק והפצה גלובלי עוצמתי וקשרים קרובים בני שנים רבות עם חברות תוכן.

HTC וסמסונג: מתמודדות מול מפתחות מערכות ההפעלה

מי שלכאורה לא צריכות לדאוג יותר מדי הן יצרניות המכשירים דוגמת סמסונג או HTC. הן מספקות מכשירים הן לאנדרואיד והן לווינדוס ולווינדוס פון, ולא ממש אכפת להן איזו מערכת הפעלה תהיה זו שתשבור את ההגמוניה של אפל. הן רק צריכות לדאוג שיהיו להן מכשירים מעולים לכל מערכת הפעלה, עם יכולות ושירותי ערך מוסף מתקדמים, והן כבר ירכבו על גל ההצלחה של מערכת ההפעלה שתגיח כמובילה. אחרי הכל, זה עבד מעולה לסמסונג עם סדרת מכשירי גלקסי.

 

 

הנשק הסודי של יצרניות הסלולר: מותג חזק שיתמודד מול מכשירי מפתחות מערכות ההפעלה הנשק הסודי של יצרניות הסלולר: מותג חזק שיתמודד מול מכשירי מפתחות מערכות ההפעלה הנשק הסודי של יצרניות הסלולר: מותג חזק שיתמודד מול מכשירי מפתחות מערכות ההפעלה

 

אבל כמו שהן מגלות בחודשים האחרונים, גוגל ומיקרוסופט שהיו פעם שותפות נאמנות הופכות כעת גם ליריבות מרות. שתי החברות מגבירות משמעותית את פעילותן כיצרניות חומרה, ומצליחות לנפק מכשירים בפרופיל גבוה שלא נופלים ולעתים אף עולים על אלה של שותפותיהן בתחום החומרה .

מיקרוסופט כבר הכריזה שהיא גם חברת חומרה - וגוגל, במקביל להרחבת פורטפוליו מכשירי הנקסוס, היא גם הבעלים של יצרנית המובייל המובילה מוטורולה מוביליטי. גם מוטורולה חשפה לאחרונה מכשירים חדשים, בעלי זמן סוללה ארוך במיוחד.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
זו טעות לחשוב שגוגל מנסה להרויח ממכירת חומרה או תוכנה
גוגל מרוויחה מהפרסומות שלה, וכל העבודה על אנדרויד נועדה כדי לשמור שגם בעתיד יהיו פרסומות על טלפונים וטאבלטים. היא עובדת עם כולם כדי לפתח את המכשירים, ושוב ושוב משחררת מכשירים במחירי עלות כדי להוריד את המחיר כדי שלא ניתן יהיה לסגור את מערכת ההפעלה לסלולרי, מתוך תפיסה אסטרטגית שאסור לגוגל לאבד את הקשר לגולשים. חנות האפליקציות לא ממש מניבה רווחים לגוגל (אגב, גם לאפל הרווחים זניחים בלבד), והמטרה היחידה שלה היא שגולשים סלולריים יחשפו לפרסומות שלה, מה שבעולם עם אייפון בלבד לא מובטח.
רם  |  14.11.12