אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מסי עם מוהוק צילום: איי אף פי

מסי עם מוהוק

אייקה בטיסטה, האיש העשיר בברזיל, מנהל את הקריירה של הכדורגלן הטוב בברזיל, ניימאר. האם זה אומר שכוכב סנטוס יישאר עוד הרבה זמן בליגה שהופכת ליותר ויותר עוצמתית מבחינה כלכלית, או שבקרוב נראה אותו באירופה?

14.11.2012, 09:37 | בלומברג

ניימאר, כוכב נבחרת ברזיל וסנטוס, הצליח להדהים חמישה מנהלים בכירים מחברת משחקי המחשב היפנית קונאמי, שצפו מהיציע בביצועיו במהלך גמר ליברטדורס 2011 שבו הוביל את קבוצתו לזכייה היסטורית. "הוא הזכיר לנו את מסי", מספר אריק בלדינירס, מנהל החברה באמריקה הלטינית. "בנקודה הזו הבנו שאנחנו רוצים אותו".

קראו עוד בכלכליסט

קונאמי חתמה על עסקה שבמסגרתה יתנוססו ניימאר דה סילבה סנטוס ג'וניור ותסרוקת המוהוק המפורסמת שלו על עטיפת משחק Pro Evolution Soccer ברחבי דרום אמריקה. בכך הצטרפה החברה לשורה של חברות בינלאומיות, ובהן נייקי, פולקסווגן ויוניליוור, שכבר החתימו את הכוכב בן ה־20. כיום אייקה בטיסטה, האדם העשיר ביותר בברזיל, גייס את ניימאר למיזם המשותף שלו עם IMG. הוא ינווט את הקריירה שלו בברזיל ומחוצה לה.

ואולם, השלב הבא בקריירה של ניימאר עשוי להתגלות כבעייתי. הוא אמנם השחקן המרוויח ביותר בברזיל - המדינה המארחת של מונדיאל 2014 - אך הוא עדיין לא הוכיח את עצמו מול השחקנים המובילים בעולם, כך שמעבר מוקדם מדי לאירופה עשוי לסכן את מכונת הכסף שלו - מזהיר סטיבן גרייסר, מרצה לשיווק המתמחה בעסקי ספורט בפקולטה למינהל עסקים באוניברסיטת הרווארד.

ניימאר כבר טעם מה"סכנה" שבמעבר לאירופה. הוא לא הצליח להבקיע במשחקי חצי הגמר ובגמר של אולימפיאדת לונדון 2012, שבו הפסידה ברזיל בגמר למקסיקו, ובגמר בטוקיו של אליפות העולם לקבוצות ב־2011 שנערך בין סנטוס לברצלונה הקבוצה של ניימאר הושפלה - בעוד שמסי הבקיע שניים מארבעת השערים של ברצלונה בניצחון 4־0. "מדוע שכעת ירצה להסתכן במעבר לאירופה, שטומן בחובו את הסיכוי שיפוג המסתורין סביבו?", טען גרייסר.

ניימאר. לא צריך לעזוב את ברזיל כדי להרוויח כסף גדול, צילום: איי אף פי ניימאר. לא צריך לעזוב את ברזיל כדי להרוויח כסף גדול | צילום: איי אף פי ניימאר. לא צריך לעזוב את ברזיל כדי להרוויח כסף גדול, צילום: איי אף פי

13.8 מיליון יורו. בשנה

ניימאר נולד במוז'י דאס קרוזס, עיר מפעל בשולי סאו פאולו, כשהכדורגל זורם בעורקיו. אביו, שחקן לשעבר, עבד בכמה עבודות ובמקביל לימד את בנו את רזי המשחק. הוא נרשם לאקדמיה בסנטוס, ובגיל 17 הופיע לראשונה במדי הקבוצה שהתפרסמה בזכות פלה. באוקטובר השתתף במשחק ה־200 שלו עבור הקבוצה, והבקיע את השער ה־119 בקריירה שלו כשהוא רק בן 20.

הוא נמצא בעמדה מעולה בברזיל, שבשנה השנייה ברציפות דורגה כשוק הקמעונאות המתעורר הלוהט ביותר בעולם, ברשימה שעורכת חברת הייעוץ T.A קירני. במקביל, על פי ההערכות של מגזין "פראנס פוטבול", ב־2011 הרוויח ניימאר סכום מוערך של 13.8 מיליון יורו (18 מיליון דולר) במשכורות ובחוזי חסות, שהופכים אותו לשחקן ה־13 המרוויח ביותר בעולם. מסי מככב בראש הרשימה עם הכנסות של 33 מיליון יורו, אך עם זאת מגזין "SportsPro" היוצא בלונדון בחר בניימאר כספורטאי בעל הפוטנציאל השיווקי הגדול ביותר.

קראו עוד בכלכליסט

ניימאר. יכול להיות כמו מייקל ג ניימאר. יכול להיות כמו מייקל ג'ורדן | צילום: איי אף פי ניימאר. יכול להיות כמו מייקל ג

למה לי אירופה עכשיו?

בחודש שעבר הצהובון הבריטי "הסאן" פרסם כי מנצ'סטר יונייטד מהפרמיירליג האנגלית הצטרפה לשורה של מועדוני כדורגל אירופיים בכירים אחרים והעבירה לניימאר הצעה בגובה 38 מיליון ליש"ט (60 מיליון דולר). בסנטוס הכחישו את הדיווח, ואילו ניימאר טען כי עוד מוקדם מבחינתו ללכת בדרכם של פחות או יותר כל הכוכבים הברזילאים ולעבור לקבוצה אירופית.

"למה אתה לא עובר לאירופה?", שואל חבר את ניימאר, המשתזף בלי חולצה על החוף בפרסומת שעלתה השנה לקידום Guarana Antarctica - משקה קל המיוצר על ידי Cia. de Bebidas. בהמשך הפרסומת נראה ניימאר, הלבוש בבגדי חורף כבדים באמצע סופת שלג, מתקשה לבצע את עבודת הרגליים האיכותית שלו ומאבד את הכדור. התמונה חוזרת לחוף הים, שם מגיב ניימאר בגיחוך: "לא עכשיו", ועוזב כשהוא מלווה בחבורת ברזילאיות בביקיני.

המנהלים של ניימאר מציינים כי אירופה סובלת ממשבר כלכלי שעשוי לפגוע באפשרויות ההכנסה המיידיות שלו. ברזיל, לעומת זאת, עקפה את איטליה ואת בריטניה והפכה לכלכלה השישית בגודלה בעולם. אף שהצמיחה הואטה מאז 2010, שבה התמ"ג התרחב בשיעור של 7.5%, הכלכלה שוב צוברת תאוצה, ולהערכת אנליסטים שהשתתפו בסקר שערך הבנק המרכזי צפויה צמיחה של 4% בשנה הבאה.

"זוהי תקופה כלכלית לא קלה עכשיו באירופה", אומר אלן אדלר, מנכ"ל IMX טאלנט, המיזם המשותף של בטיסטה עם IMG הניו יורקית. "ברזיל ממשיכה לצמוח, אם בשיעור גבוה ואם לא".

ליאו מסי וניימאר. בקרוב שניהם באותה הקבוצה? , צילום: אי פי אי ליאו מסי וניימאר. בקרוב שניהם באותה הקבוצה? | צילום: אי פי אי ליאו מסי וניימאר. בקרוב שניהם באותה הקבוצה? , צילום: אי פי אי

חשיפת יתר

בברזיל, שבה מתנוסס ניימאר על שלטי חוצות, מודעות ברכבת התחתית ופרסומות במגזינים ובטלוויזיה, ניצב ניימאר בפני סיכון מכיוון שונה: חשיפת יתר.

"ניימאר היום מקודם בצורה מופרזת במולדת שלו", מסביר אדלר בראיון שהעניק מריו דה ז'נרו. "עלינו לחכות עד שיסתיימו כמה חוזים כדי שנוכל להתחיל לחפש שותפויות חדשות, שותפויות מתוכננות נוספות שיוסיפו ערך". ספונסרים הם אמנם אחת הסיבות לכך, אך למעשה המניע העיקרי שעומד מאחורי החלטתו להישאר בסנטוס הוא החוזה שלו, שנמשך עד המונדיאל - טוען אדוארדו מוסה, מנהל הקריירה של השחקן בקבוצה.

מוסה ביטל את הטענות כי המותג של ניימאר סובל מקידום מופרז, והוסיף כי חוזי חסות חדשים הם תמיד אפשרות קיימת, אך השחקן לא קיבל הצעות מעניינות.

תצוגה מעוררת הערכה שלו כגיבור המקומי במונדיאל "תהיה בעלת פוטנציאל לקדם אותו לבמה גדולה בהרבה", אמר בחודש שעבר דון גרבר, הקומישינר של ליגת הכדורגל האמריקאית, הליגה המקצועית המרכזית בארצות הברית. "אין שום סיבה לזרז את התהליכים. כאשר הוא יהיה מוכן, כאשר השוק יהיה מוכן לאמץ אותו כאחד השחקנים הגדולים הבאים, אז הוא יבצע את המעבר".

קראו עוד בכלכליסט

 

 

ג'ורדן החדש?

מבנה הגוף של ניימאר, ששוקל 65 ק"ג, נחשב צנום יחסית לחלוץ כוכב. אם כי פרט זה לא מנע מחברת לופו הברזילאית לבחור בו לככב בפרסומות לתחתונים. "הגוף שלו הוא נכס עבור המפרסמים, המקווים למשוך צרכנים צעירים באמצעות גזרה מצודדת שיוכלו להעריץ", מסביר ג'פרסון סלאק, סגן נשיא בכיר לענייני כדורגל עולמי ב־IMG. "ניימאר אמנם שינה לאחרונה את התסרוקת שלו, אך עדיין צעירים בכל רחבי ברזיל מתהדרים בתסרוקת מוהוק, המחקה את האופן שבו נהג לסדר את השיער.

"יש לו כל מה שאפשר לרצות: הוא מבקיע שערים, הוא מרגש, ילדים מתחברים אליו", אומר סלאק, מנכ"ל אינטר מילאן לשעבר. "מדוע היה מייקל ג'ורדן כל כך שיווקי? כי ילדים רצו לעוף ומייקל אמר שהוא יכול לעוף, אבל גם הוא לא היה גדול במיוחד יחסית לשחקן כדורסל".

ניימאר גם מהווה הזדמנות להמראה עבור חברות המעוניינות להגיע לשוק הצרכנים המשגשג של ברזיל, מוסיף קנת' שורפשייר, מיוזמת עסקי הספורט וורטון של אוניברסיטת פנסילבניה. "הוא מביא עמו יותר מרק דמוגרפיה של גברים בני 18–35", אומר שורפשייר. "הוא מביא איתו את ברזיל. שם רואים את הערך שהוא מעניק לרשתות הקמעונאות הבינלאומיות".

בין החברות המקוות להרוויח ממגע הזהב שלו ניתן לציין את אמריקן מובייל, מפעילת הטלפונים הסלולריים בבעלותו של האיש העשיר בעולם קרלוס סלים. ב־13 בספטמבר כתב ניימאר ליותר מ־5 מיליון העוקבים אחריו בטוויטר: "עכשיו אני יודע הרבה על 4G", בכך חיבר בין התמיכה שלו לאתר אינטרנט המנוהל על ידי החטיבה המקומית של אמריקה מובייל, קלארו.

ניימאר מעניק את שמו גם לספונסרים קטנים יותר, ומפרסם הכל החל משמפו נגד קשקשים וכלה במצברים למכוניות. באחת הפרסומות הוא מלהטט בדאודורנט של חברת Tenys Pe foot בין המעברים של סופרמרקט, עם צפרדע מקרטון.

עסקאות מסוג זה בברזיל צפויות להימשך עוד זמן מה. "עילוי כמו ניימאר אינו צריך יותר ללכת בעקבות הכסף המהיר באירופה, ויכול ליהנות מקריירה מספקת בכל שוק שבו יבחר", טוען מארק פאנס, מנכ"ל רומא. "תהליך קבלת ההחלטות הזה נובע מההעצמה של הספורטאים שלא היתה קיימת לפני עשר שנים ויותר", אמר בראיון מכנס עסקי הספורט. "הבחורים הם אלה שמחליטים היום".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות