אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה שאפל הבינה לפני כולם צילום אילן הרשוביץ

מה שאפל הבינה לפני כולם

איך חברות גלובליות מסוגלות להתמודד עם אתגר עיבוד הנתונים שמציב בפניהם השוק של המאה ה-21? על ידי היכולת לנתח ביעילות את המידע

15.11.2012, 17:20 | ערן אלראי

במשך חמישים השנים האחרונות, היו העסקים המנוע העיקרי של חדשנות בארגונים. אולם בשנים האחרונות מסתמן שינוי: חברי ההנהלות (השיווק, התפעול והכספים) בקרב הארגונים מתחילים לדרשו את המושכות לידיהם. כמו כן, נוצרו משתמשי קצה חדשים וחכמים כגון הילדים שלנו, שאינם אנשי עסקים אשר הפכו לחוד החנית של חדשנות ושיתוף מידע דרך ערוצי מדיה חברתית כגון פייסבוק וטוויטר.

הדור החדש של המנהלים כבר מעודכן בהתפתחות זו ואינו מפריד בין טכנולוגיה לבין מידע עסקי. דור זה למד לחבר בין השניים באמצעות שילוב יכולות של יותר עובדים, יותר מומחיות ויותר מידע - הן מהביזנס והן מה-IT - אשר יחדיו יוצרים ארגון שיתופי, דינאמי ויעיל עם יכולות להגיב בזמן אמת לאתגרים עסקיים.

לטכנולוגיה מקום מרכזי בהנעת תהליכי שיתוף ארגוניים בכל רמות העסקים. שרשרת האספקה המודרנית מורכבת כיום ממיליארדי מכשירים ניידים ומחשוב ענן, אשר מזניקים את התהליך כמה צעדים קדימה.

הוא מאפשר לשותפים בכל הדרגים – מתוך הארגון או מחוצה לו - לעבוד יחד בלי מחסומים ארגוניים או גיאוגרפיים, לקבל החלטות בזמן אמת ולתת מענה מדויק יותר לצרכי הלקוחות. התוצאה היא שהארגון חוסך זמן וכסף, מספק מוצרים טובים יותר, ובסופו של דבר מחזק את כוחו בזירת התחרות.

לראיה - שיתוף פעולה אפקטיבי הוא המנוע להצלחה העצומה של Apple בשנים האחרונות. אפל הקימה מערכת משומנת היטב של שיתוף פעולה יעיל סביב עסקי ה-iPhone שלה ומציעה מכשירים מעולים, שיטות שיווק מעניינות וכן פלטפורמת תשלום נוחה לאפליקציות.

אפל אף מאפשרת למפתחי אפליקציות להצטרף להצלחתה ללא צורך להתמודד עם התקורה של ניהול חנות מקוונת, או גביית תשלומים עבור האפליקציה. היא דואגת לכל האספקטים הללו באמצעות הפלטפורמות המקוונות -App Store ו-iTunes ועושה מהן כסף רב. דוגמא טובה לחדשנות ויצרתיות עיסקית המתאפשרת באמצעות הטכנולוגיה והשיתופיות.

לא מספיק לאגור, צריך גם למיין

יחד עם זאת, כמויות המידע האדירות שנוצרות בכל רגע נתון בעולם, הופכות את שיתוף הפעולה והתנועה של מידע בארגון לשחייה בים סוער. כדי לא לטבוע באוקיינוס המידע, אין די לארגן ביעילות את הנתונים, אלא חובה גם לנתחם ולהפיק מהם תובנות עסקיות באמצעות כלים מקצועיים.

על פי חברת המחקר פורסטר, ארגונים מנתחים ומשתמשים כיום בפחות מ-5% מהנתונים הזמינים שלהם. בכך מפספסים הזדמנות לנצל את החלק הארי של המידע לצורך התייעלות ולאיסוף מידע על מתחרים. זאת, לצורך מינופו לטובת פיתוח מוצרים חדשים המותאמים לצרכי הלקוח ולדרישות המשתנות של הרגולציה.

הדבר קריטי במיוחד בתקופה זו, כאשר זירת התחרות "עקובה מדם" ומה שהיה נכון עסקית לפני שנתיים איננו רלוונטי היום. ועל כן, הדרך היחידה לשרוד בזירת התחרות במציאות שכזו היא לצאת מהקיבעונות ולהתייעל באמצעות תהליכים עסקיים גמישים – כאלה הנותנים מענה למספר רב של תרחישים ואתגרים. תהליך גמיש מאפשר, לאחר ניתוח מדויק של אוקיינוס המידע, להגיב במהירות לאתגרים העסקיים באמצעות הסטת משאבים וריכוז מאמצים מהיר לכיוון המטרה.

 

לניהול תהליכים עסקיים תפקיד משמעותי בטיפוח חדשנות ויצירתיות כמענה לאתגרים עסקיים. המגזר הבנקאי, לדוגמא ממשיך לחוות תקופה סוערת - קונסולידציה בענף, עמידה בתקנות באזל III, הצורך הדחוף בפיתוח מודל עסקי לתשלומים ניידים ובמערכות מעקב מתוחכמות בשוק הינן כמה דוגמאות ללחצים רבים שמופעלים כיום על הענף.

 

על פי הערכות העלויות של עמידה בתקנות באזל תגיע למאות מיליארדי יורו . חברת הייעוץ KPMG מעריכה כי אם הבנקים לא יאמצו מודלים עסקיים חדשים, ההשפעה של הרגולציה על הרווחיות של המגזר והנזילות שלו ברחבי העולם עשויה להיות גורלית. בסופו של יום, ניהול מדויק של תהליכים עסקיים עשוי למנוע את משבר הסאב-פריים הבא. 

 

הכותב הינו מנכ"ל Software AG ישראל

תגיות