אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הצרכן הדרומי בעמוד ענן: הרשתות המוזלות מפסידות למכולות צילום: ישראל יוסף

עמוד ענן

הצרכן הדרומי בעמוד ענן: הרשתות המוזלות מפסידות למכולות

ימי הלחימה שינו את מפת הקמעונאות בדרום הארץ: צריכת מוצרי המזון התכווצה ב־3.3%. הנפגעות העיקריות הן רשתות הדיסקאונט, מאחר שמרבית הקניות נעשות ליד הבית

22.11.2012, 06:52 | גיל קליאן

פחות מ־3 ימים מלאים של מבצע עמוד ענן הצליחו לשנות לחלוטין את מפת הקמעונאות בדרום הארץ, מאשדוד ועד אילת, כך עולה מנתוני חברת סטור נקסט לסיכום השבוע שעבר, השבוע שבין 11 ל־16 בנובמבר. 

קראו עוד בכלכליסט

לא זמן לבזבוזים נתוני רשתות המזון הם רק קצה הקרחון מאות עסקים קטנים בדרום נאלצים להתמודד כעת עם מחזור מכירות מדמם גיל קליאן, תגובה אחתלכתבה המלאה
אמנם הנתונים מראים רק השפעה חלקית, מכיוון שהמבצע החל באמצע השבוע, ביום רביעי ה־14 בנובמבר, אך כבר ניכר כי בהשוואה לממוצע ארבעת השבועות הקודמים חלה ירידה של 3.3% בצריכה בדרום. באותו שבוע בשאר הארץ, חלה דווקא עלייה בשל 1.1% ברכישות מוצרי הצריכה השונים ברשתות הקמעונאיות.

כאשר בוחנים את מגזרי הפעילות עולה כי רכישות המזון בדרום ירדו בשבוע שעבר ב־1.7%, לעומת עלייה של 1.8% בשאר חלקי הארץ, רכישות המשקאות צנחו ב־14.9% לעומת ירידה של 10.3% בשאר הארץ, רכישות של מוצרי טיפוח הפרט (כמו סבון ושמפו) עלו ב-3.3% לעומת עלייה של 10.9% ביתר חלקי המדינה, ואילו מוצרי טיפוח הבית (כמו חומרי ניקוי) ירדו ב־6.4% באותו השבוע באזור הדרום, לעומת עלייה של 0.5% במרכז ובצפון.

   , צילום: אוראל כהן צילום: אוראל כהן    , צילום: אוראל כהן

נתון מעניין נוסף הוא כי הלחימה השאירה את הקניות במעגל הקרוב לבית - הנתונים מראים מעבר ברור של צרכנים מחנויות הדיסקאונט הגדולות והמרוחקות בדרך כלל לחנויות השכונתיות והקרובות, זאת למרות שקמעונאים רבים הציעו הנחות גדולות ומשלוחים חינם בסניפי הדרום (כמובן תוך טענה כי מדובר בסיוע לתושבי קו העימות). השפעה אפשרית נוספת היא הקושי של הקמעונאים להביא את כל העובדים שלהם לסניף בשבוע זה.

מהנתונים עולה כי חנויות שכונתיות ומכולות ריכזו 31.2% מהקניות באותו שבוע, לעומת 28.9% בממוצע ארבע השבועות הקודמים, ואילו הנתח של חנויות הדיסקאונט הגדולות ירד ל־66.7%, לעומת 68.8% קודם לכן. חנויות הנוחות שמרו על נתח מזערי של 0.3% מהקניות באזור הדרום.

כאשר משווים נתונים אלה לשאר חלקי הארץ – עולה כי בשאר המדינה כמעט ולא חל שינוי בפורמטים בהם בחרו הלקוחות לעשות קניות – החנויות השכונתיות הוסיפו מעט נתח שוק ועלו מ-37.3% ל-37.7%, וחנויות הדיסקאונט איבדו מעט נתח שוק וירדו מ-61% בשבועות שקדמו למבצע ל-60.8% בשבוע שעבר.

בחזרה לתחילת שנות ה-2000 גם העסקים בתל אביב מושפעים מהמצב דדי ריזל, מנכ"ל קניון גן העיר: "מאז שהחל המבצע יש לנו ירידה של 11% בכמות כניסות הלקוחות לקניון, ובפדיון יש ירידה של 18%" אורנה יפתלכתבה המלאה
לדברי רמי לוי, "נכון לשלשום יש ירידה של 30%־35% במכירות בחנויות שלנו באזורי העימות. אנשים מעדיפים לקנות ליד הבית ולא להתרחק ממנו, שזו הסיבה העיקרית לירידה במכירות. אנשים עושים בשכל כשהם קונים בחנויות השכונתיות. לא מדובר פה על מחירים וחיסכון, אלא על חיים".

לוי הוסיף עוד כי "אנשים גם קונים פחות, כי יש להם פחות כסף בימים אלה. עצמאיים עובדים פחות, ועסקים קטנים ובינוניים פשוט קונים פחות. אלו שקונים, רוכשים יותר מים מינרליים, חטיפים, שימורים, מוצרי תינוקות כמו מטרנה וחיתולים. מכל שאר המוצרים קונים פחות. זאת החלוקה פחות או יותר".

שלום נעמן, מנכ"ל רשת מחסני השוק הדרומית שהמטה שלה ממוקם בבאר שבע אומר כי "יש ירידה משמעותית, הרבה יותר בשבוע הזה, שהיה שיא הטילים באזור באר שבע. אם שבוע שעבר הירידות היו של 5%־10% השבוע, ובעיקר אתמול, היה היום החלש ביותר שהיה. השבוע אנחנו כבר רואים ירידות של עד 15%.

שלום נעמן, מנכ"ל מחסני השוק.  ירידות של 30% בחלק מהסניפים, צילום: חיים הורנשטיין שלום נעמן, מנכ"ל מחסני השוק. ירידות של 30% בחלק מהסניפים | צילום: חיים הורנשטיין שלום נעמן, מנכ"ל מחסני השוק.  ירידות של 30% בחלק מהסניפים, צילום: חיים הורנשטיין

"בסניפים מסויימים היו ירידות אפילו של עד 30%. אנשים קונים יותר שימורים, מים, דברים עמידים, ביחס למכירות הרגילות. קונים פחות ממתקים, דברים לבישול ארוך כמו בשר, כולם עושים עכשיו אוכל מהיר. אין להם זמן לתבשילים".

נעמן עוד הוסיף, כי "אם אצלנו יש ירידה יש ענפים אחרים שאצלם זה משותק לגמרי. מי יקנה עכשיו אופנה? מסעדות?".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות