אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גם העסקים בתל אביב מושפעים מהמצב

עמוד ענן

גם העסקים בתל אביב מושפעים מהמצב

דדי ריזל, מנכ"ל קניון גן העיר: "מאז שהחל המבצע יש לנו ירידה של 11% בכמות כניסות הלקוחות לקניון, ובפדיון יש ירידה של 18%"

22.11.2012, 06:53 | אורנה יפת

בעלי עסקים בתל אביב מכירים את תקופת הפיגועים מתחילת שנות ה־2000. גם היום, כמו אז, הם חווים את הפגיעה הישירה במכירות בכל פעם שמתרחש פיגוע או נשמעת אזעקה. בשבוע האחרון, מאז החלה הלחימה בדרום, פחות לקוחות מגיעים לחנויות, גם לאלו הממוקמות בתל אביב. מטען הנפץ שהתפוצץ אתמול באוטובוס דן בעיר הרחיק עוד יותר את הקונים ממרכזי הקניות.

דדי ריזל, מנכ"ל קניון גן העיר בתל אביב, אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "מאז שהחל המבצע יש לנו ירידה של 11% בכמות כניסות הלקוחות לקניון, ובפדיון יש ירידה של 18%. אנשים עדיין מגיעים לקניון אבל לא מבצעים קניות. היום, אחרי הפיגוע באוטובוס, זה ניכר באופן משמעותי עוד יותר. מרגע שהיה הפיגוע באוטובוס הקניון כמעט ריק לחלוטין". לדבריו, את הירידה בפדיונות של חנויות הפועלות בקניון אי אפשר לייחס רק ללחימה בדרום, אלא שהמבצע בדרום מתווסף לעובדה שבשבוע האחרון לא היה כלל גשם, ואנשים לא קונים בגדי חורף. "יכול להיות שאם היה יורד גשם היינו רואים ירידות, אבל פחות חדות", הוא מסביר.

דיזנגוף סנטר בת"א (ארכיון), צילום: עומר הכהן דיזנגוף סנטר בת"א (ארכיון) | צילום: עומר הכהן דיזנגוף סנטר בת"א (ארכיון), צילום: עומר הכהן

ריזל אומר כי בתקופת הפיגועים לפני כעשור, סבלו החנויות בקניון מירידה של 30% במכירות באותו היום שהתרחש הפיגוע, למחרת היתה ירידה של 15% בלבד ואחר כך חזרו המכירות להיות רגילות. ברמה חודשית, היתה ירידה ממוצעת של 8%־9% בפידיונות", אומר ריזל.

"אחרי כל פיגוע יש ירידה במכירות ליומיים, בחנויות הממוקמות באזור שנפגע", אומר דרור לב, מנכ"ל רשת האופנה S.wear. "השנה גם מזג האוויר לא עוזר לנו, וגם הלחימה בדרום לא מוסיפה למכירות ואם גם יתחילו פיגועים זה יהיה ממש נורא. ביום שישי האחרון אחרי האזעקה בתל אביב, המכירות נעצרו".

מי שחווה מאד את הפגיעה במכירות ותדירות ביקור הלקוחות בזמנים של פיגוע הם המסעדות ובתי הקפה. גם בתל אביב, בשבוע האחרון בשעות הערב הרחובות היו שקטים יחסית. אורי שפט, מבעלי מאפיית לחמים, שפועלת גם כבית קפה, אומר כי הירידה במכירות היא מעל 50% בישיבה בבית הקפה, אך המכירה בדוכן הטייק אווי מפצה על הפגיעה. "אנשים קונים ומעדיפים לשבת במשרד ולא במקומות פתוחים", אמר אתמול שפט. "חצי שעה אחרי הפיגוע באוטובוס אנשים הלכו ומאז לא חזרו. המצב כרגע שקט מאד. ההשפעה הכי גדולה על המכירות היא בשעות הערב, כי גם מחוץ לתל אביב אנשים לא מגיעים".

איתן טראבלוס, הבעלים של מסעדות אגאדיר, דווקא אופטימי ואומר כי "החיים חזקים מהכל". לדבריו "התל אביבים תאבי חיים וחוזרים מהר לשגרה. גם בעבר וגם היום, יש הלם של כמה שעות באותו ערב ואחר כך הכל רגיל. אם נצטרך להחזיר את המאבטחים לסניפים, נעשה את זה".

למעצבת הבגדים רזיאלה גרשון, חנות בדיזנגוף שפועלת כבר 25 שנה. "אם אני עדיין פה סימן שצלחנו את הפיגועים הקודמים", היא אומרת. "אבל שיש פיגוע המכירות יורדות ואחר כך עולות בחזרה. לא רק בדרום מצב העסקים לא מזהיר. רחוב דיזנגוף ריק. נוסף למצב הכלכלי הקשה, ולתחרות של הבוטיקים מול רשתות האופנה הבינלאומיות, גם המצב הבטחוני מחריף דרסטית את המכירות. קשה לשים את האצבע על מה מניע את האנשים, אולי זה החשש מפיטורים קרבים או שלא נעים ללקוחות לקנות, אבל החיים חוזרים מהר למסלולם, גם אחרי פיגועים".

תגיות