אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

בדיקת כלכליסט

Lord of the Rings Online: Riders of Rohan – עולים על הסוס

זמן קצר לפני יציאת "ההוביט" לאקרנים, זוכה משחק הרשת הוותיק לחבילת הרחבה חדשה ורעננה – שמוסיפה קרבות על גב סוסים, עיר שניתן לבנות וסביבות מרהיבות. עם זאת, הגרפיקה שלו מתחילה להיות מיושנת והדיבוב שלו לוקה בחסר

30.11.2012, 12:35 | הראל עילם

שר הטבעות אונליין (או LOTRO) הוא אולי משחק רשת המוני מעט צעיר יותר מוורלד אוף וורקאפט הקשיש, אבל גם הוא מתחיל להראות את גילו המתקדם.

אחרי יותר מחמש שנים, שלוש הרחבות, למעלה מעשרים עדכונים ענקיים, שינוי מודל כלכלי, התרחבות בינלאומית ועוד. פרשי רוהאן (Riders of Rohan), ההרחבה הרביעית במספר של המשחק, לוקחת את השחקנים לאחד האזורים המוכרים והאהובים ביותר בעולם של טולקין.

זאת, רק חודשים קצרים לפני ההשקה הבינלאומית של הסרט "ההוביט", שמחזיר אותנו לארץ התיכונה וארדה. האם ל-LOTRO יש בכלל עוד מה להציע?

חוזרים לפלך

LOTRO הוא אחד משלושת משחקי הרשת המובילים בעולם, בעיקר זכות המודל הכלכלי החדש יחסית שלו – F2P, בו שחקנים יכולים לשחק בחינם - אבל צריכים לשלם על תכנים, בונוסים ושדרוגים.

בדומה לוורלד אוף וורקאפט ואחרים, זהו משחק תפקידים שבו השחקן מגלם דמות דימיונית בעולם שר הטבעות ומשחק ביחד עם עוד מיליוני שחקנים מסביב לעולם.

ברוכים הבאים לרוהאן! ברוכים הבאים לרוהאן! ברוכים הבאים לרוהאן!

את המשחק מתחילים ב-Eriador, אזור שמכיל מקומות שבלטו בסדרת סרטי שר הטבעות: הפלך, ברי וריוונדל. המשחק הושק עם מגבלת דרגה מקסימלית של 50, ומאז היא עלתה בהדרגה ל-75 אחרי שלוש הרחבות שהגיעו למוריה, יער מירקווד האפלולי ומבצרו של סרומן, אייזנגרד. פרשי רוהאן מעלה את הדרגה המקסימלית ל-85 ומתמקדת באזור של מזרח רוהאן, שתואר רק בצורה שטחית בספרי טולקין.

קרבות בעולם שיצר טולקין קרבות בעולם שיצר טולקין קרבות בעולם שיצר טולקין

LOTRO תמיד ניסה לשמור על רעננות על ידי הוספת מכניקות חדשות. למשחק התווספו אלמנטים כמו חייל הנלחם לצד השחקן, כלי נשק שמשתפרים מדרגה לדרגה ודגש על עלילה הרבה לפני משחקים אחרים כגוןSWTOR ו-RIFT. הפעם, המכניקה החדשה היא סוסי קרב, שמאפשרים לשחקן לנהל קרבות פרשים רכובים.

קדימה, ארולינגס!

את סוסי הקרב תקבלו כמה שעות אל תוך ההרחבה - והמשחק ינסה להרגיל אתכם לסוג חדש לחלוטין של חיות רכיבה. הסוס לא מסוגל לעצור בבת אחת או להסתובב במקום. השליטה בו דומה יותר לשליטה במכונית. כאשר אתם רכובים, אתם גם מקבלים גישה לסט מיומנויות חדשות לחלוטין.

פרשים, הסתער! פרשים, הסתער! פרשים, הסתער!

הקרבות הרכובים מהירים ומבוססי מיומנות, כאשר על השחקן לבצע פניות חדות ולחשב את הזווית האופטימלית והמהירות של יריביו על מנת לבצע התקפה קטלנית. עם תכנון נכון, שחקן מיומן יוכל להסב נזק רב לאויב חזק ממנו או לקבוצת אויבים.

זהו גם החיסרון של מכניקת הקרב החדשה: הקרב הרכוב מהנה, אבל בנוי בתור מיני-משחק שלא כל שחקן יאהב או יצטיין בו. בנוסף, הציוד של השחקן אינו רלוונטי בקרב זה - כי אם הציוד והדרגה של הסוס שלו. הקרב הרכוב מצריך מרחב גדול ולכן לא ניתן לבצע אותו בכל מקום.

קרבות הפרשים דורשים מכם להאט לפני סיבובים חדים, להאיץ לפני התקפה משמעותית, ולתזמן את כל הפעולות שלכם. בסך הכל, זה עובד בסדר גמור - אבל דורש חיבור מהיר, ואפילו מעט לאג יכול לגרום לתוצאות מאוד מוזרות, כאשר הסוס שלכם - ואתם - תתחילו לקפץ ברחבי המפה.

היוצרים גם הכניסו מעט "חוליות גרילה", בוסים אימתניים, רכובים ורנדומליים הנודדים על פני המפה. אם תביסו אותם בזמן תזכו לפרסים - אבל התוצאה היא שרוב השחקנים פשוט מגיעים אליהם שוב ושוב - ואלמנט החדשנות וההפתעה נעלם.

 

ערבות רוהאן הצהובות

אבל מעבר לסוסי קרב, כוכבת ההרחבה היא ללא ספק רוהאן עצמה. היוצרים עשו מלאכת מחשבת עם העיצוב של מזרח רוהאן, שיצרו כפרים, פלכים ותרבויות שלמות.

סביבות עשירות ומרהיבות סביבות עשירות ומרהיבות סביבות עשירות ומרהיבות

המדינה מרוכבת מאזורים שונים, מנורקרופט שהוא החבל החקלאי ומלא בחוות, ועד לסנובורן הנצורה, הבנויה סביב מבצר גונדורי עתיק. למרות שלכל הערים והכפרים במזרח רוהאן יש מראה אחיד (אם כי נאה), עדיין תזהו בקלות היכן אתם נמצאים בערבות רוהאן בכל רגע.

חשוב גם לציין את פאתי פנגורן, אזור המעוצב בקפידה שנראה נפלא, במיוחד עם האנימציות והעצים החיים שעוצבו מחדש לכבוד האזור. הוא אמין, מפחיד לעיתים וקל ללכת לאיבוד בו ללא מפה פתוחה וצמודה. גם הארגונת', הפסלים העתיקים של מלכי גונדור הנמצאים על גדות הנהר הגדול, מרשימים ונראים מצויין.

התוצאה הסופית היא גם אזור גדול, שירגיש לכם קצת קטן בעת רכיבה מהירה. תמיד תראו את העיר השכנה מעבר לגבעה - והתחושה היא שכל מזרח רוהאן צמודה אחת לשניה. הייתי שמח אם היו מעט מגדילים את האזור עם יותר שטחים ריקים, אבל התוצאה הסופית הוא עדיין אזור גדול יותר משלושת ההרחבות הקודמות גם יחד.

ערבות נרחבות, סביבות קרב לפרשים ערבות נרחבות, סביבות קרב לפרשים ערבות נרחבות, סביבות קרב לפרשים

כל אזור ברוהאן נמצא תחת שליטת אצילים מקומיים, ובנוסף לתככים שבכל חברה פיאודלית יש גם פלישה של שבטי ממלכות המזרח, אורקים ממורדור וכוחותיו של סרומן פזורים על פני המדינה. כמה קווי עלילה פשוט מצויינים, כמו סיפור נפילתה של העירייה לנגהולד.

התוצאה אמינה, מפורטת, מורכבת ועשירה, מלאה בסיפורים אנושיים קטנים וגדולים של מדינה המנסה לשרוד בכל מחיר. תוכלו לפגוש דמויות חדשות כמו ארבעת הפרשים האמיצים שמלווים אותכם מעיר לעיר ומנסים לעצור את הפלישה מהמזרח, פליטים וילדים שבאמת יגרמו לכם להכיר את תרבות רוהאן - ואת זוועות המלחמה.

הבעיה היא שמנוע המשחק, וחשוב מכך – תקציבו, לא שודרגו יחד איתו. התוצאה היא שלמרות שהיוצרים באמת מנסים, ודוחפים את המנוע עד לקצה, אפשר להרגיש את המגבלות. משימות של התגנבות ברחבי עיר נצורה, משחק תופסת עם ילדים, או חווה שעולה באש כאשר אתם מגיעים אליה, פשוט אינן אפיות, מרגשות ומזעזעות כפי שהן היו יכולות להיות עם המנוע היה בנוי לכך, וכפי שנכתבו.

היטבולד מעל כולם

מכניקה חשובה אחרת בהרחבה היא העיירה היטבולד, שנשרפה עד היסוד לפני תחילת המשחק. על ידי שימוש מתקדם בטכנולוגיות של phasing, אתם תוכלו לשקם את העיר שלב אחר שלב, לנטוע את שדותיה ולאכלס אותה בתושבים. התוצאה היא כמו משחק יחיד בתוך משחק רשת, שמאפשר לכם להשקיע גם שבועות וחודשים בשיקום העיירה ובניית האזור מחדש – רעיון מקורי למדי.

להקים מחדש את העיר, לבנה אחר לבנה להקים מחדש את העיר, לבנה אחר לבנה להקים מחדש את העיר, לבנה אחר לבנה

על ידי ביצוע משימות משתנות מדי יום מתוך מאגר רנדומלי גדול למדי, תוכלו לקבל מטבעות מיוחדים שאותם ניתן להשקיע בשדרוג העיירה, לפי ראות עיניכם – האם תעדיפו לשקם קודם את הספריה או הכבשן המרכזי? החברה באמת ניסתה ליצור מטרה ששחקנים יכולים להשקיע בה עשרות ימים בלי להשתעמם – עם מערכות רנדומליות, בחירות אישיות ויכולת לראות בשטח את התוצאות של הבחירות שלכם, כאשר העיר קמה לה לאיטה.

אבל בסופו של דבר מדובר ברכיב רפטטיבי מובנה (Grinding) שגיימרים לא אוהבים. הוא אולי נסבל יותר מקרים אחרים וחלק הכרחי מכל משחק רשת - אבל הוא עדיין שם. היטבולד סובלת גם מלא מעט באגים בטכנולוגיית ה-phasing.

היכן הפרש והפיקסל

כאמור, LOTRO הוא משחק ותיק, וככזה, למרות הדאגה בעיצוב רוהאן, מתחיל להיות מיושן – במיוחד לעומת משחקים חדשים יותר כגון Guild Wars 2. פלטת הצבעים הקודרת שלו, העדר אנימציות ומודלים פשוטים למדי גורמים למשחק להראות חד-גוני. עם זאת, עם מחשב מספיק חזק והגדרות תצוגה מקסימליות הוא עדיין נראה לא רע.

פס הקול מצויין, ועם חזרתו של המלחין המקורי הוא טוב כמעט כמו המוזיקה מהסרט. ממוזיקת הקרב הקצבית למוזיקת המקהלה שנכנסים לעיר סנובורן, פס הקול של פרשי רוהאן יוצא מהכלל בצורה עקבית.

סביבות אפלוליות - ומספר נקודות חולשה נוספות סביבות אפלוליות - ומספר נקודות חולשה נוספות סביבות אפלוליות - ומספר נקודות חולשה נוספות

לעומת זאת, הדיבוב בינוני ומטה; גם בקו הסיפור המרכזי רק כמה מילים חטופות מדובבות - ועל ידי אותם מדבבים. התוצאה: כל אדם ברוהאן נשמע בדיוק אותו הדבר, מאיאומר ועד לרוכל הפשוט ביותר בכפר קטן. חבל שהיוצרים לא הוסיפו דיבוב נרחב יותר, לפחות למשימות חשובות במשחק.

הייתי שמח לראות גם עולם שאפשר להשפיע עליו יותר ומגוון רחב יותר של אפשרויות בחירה כמו ב-SWTOR.

סיכום

ביקורת על הרחבה למשחק רשת היא תמיד עניין בעייתי. שחקנים אדוקים תמיד ירכשו את ההרחבה, גם אם היא פחות אטרקטיבית. השאלה היא בעצם האם פרשי רוהאן היא סיבה טובה מספיק לשחקנים חדשים להצטרף למשחק, או לחזור אליו אחרי הפסקה ארוכה.

התשובה הקצרה היא – כן, בהחלט. זוהי ללא ספק אחת ההרחבות הטובות, המלאות והמקצועיות ביותר שראיתי למשחק רשת, ואינה נופלת מהרחבות מצויינות אחרות כגון Wrath of the Lich King. שחקנים שמעולם לא ניסו את LOTRO בהחלט מוזמנים – אין להם מה להפסיד עם תגית המחיר החינמית.

תגיות