אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנת מבצע: 2012 ידעה שורת זעזועים בענף הרכב צילום: יריב כץ

שנת מבצע: 2012 ידעה שורת זעזועים בענף הרכב

היבואנים יצאו במבצעים יוצאי דופן עבור דגמים פופולריים, חברות הליסינג הרחיבו את עסקיהן לתחומים חדשים ושוק רכבי היוקרה חתך מחירים. רגע לפני סוף השנה בחן "כלכליסט" את 5 המגמות הבולטות ב־2012

03.12.2012, 08:34 | תומר הדר

1. מבצעי המכירות: המחירונים לא הגיבו בירידות ערך

עד תחילת 2012 נזהרו רוב יבואני הרכב בישראל מלקיים מבצעי מכירות נקודתיים, כלומר כאלה שבמסגרתם הודיע יבואן הרכב על הענקת הנחה מסיבית לדגם זה או אחר במטרה להיפטר ממלאי קיים, אך השנה נדמה שנפרץ סכר דמיוני ויבואני הרכב יצאו במהלך המחצית הראשונה של 2012 בשלל מבצעים והנחות למגוון דגמים פופולריים, החל בפיז'ו 207 וכלה בפולקסווגן גולף.

בדרך כלל, ליבואן רכב שביצע מהלך כזה היה צפוי "עונש" - ירידת ערכה של המכונית במחירוני המכוניות המשומשות. אך המחירונים כמעט לא הגיבו למבצעים בירידות ערך, והתוצאה היתה שיבואני הרכב הפנימו היטב את המסר.

2012 נחשבה לשנה של חוסר ודאות כלכלית, שגרמה ללקוחות פרטיים להדיר רגליים מאולמות התצוגה והנחות מסיביות היו האמצעי היחיד שהיה יכול להחזיר אותם בחזרה. המסר היה ברור - בדגמי מכוניות רבים המחיר שעל החלון הוא בגדר המלצה בלבד - והופנם היטב על ידי הלקוחות עד היום.

אולם תצוגה של פיז אולם תצוגה של פיז'ו. היבואנים לא "נענשו" במחירונים | צילום: יריב כץ אולם תצוגה של פיז

2. שוק רכבי היוקרה: דלק מוטורס הורידה את הרף

בפברואר 2012 הודיע גיל אגמון, מנכ"ל דלק מוטורס, יבואנית ב.מ.וו החדשה (הזיכיון עבר מידיה של קמור) על פרסומו של מחירון דגמים חדש לב.מ.וו. הבשורה של אגמון היתה ברורה: לא עוד מחירים מנופחים שמהווים נקודת מוצא למיקוח לפני סגירת מחירה של מכונית היוקרה החדשה, אלא מחירון חדש וזול יותר לדגמי ב.מ.וו שיוריד את רף המחירים בשוק ויהפוך את מכוניות היוקרה ליותר נגישות. היבואנים המתחרים מיהרו לשלוח את מחירוני הרכב של אגמון אל היצרניות ולדרוש מחירים שיאפשרו להם להיות תחרותיים מול ב.מ.וו, והתוצאות לא איחרו לבוא. במהלך השנה החולפת, רוב דגמי היוקרה החדשים שהוצגו בשוק הרכב הישראלי היו זולים יותר מאלה שהחליפו.

בכלמוביל, יבואני מרצדס הציגו באוגוסט השנה דגמים חדשים שהוזלו באופן ניכר בהשוואה לקודמיהם. רכב השטח מרצדס ML, לדוגמה, הוזל ביותר מ־40 אלף שקל. בצ'מפיון מוטורס יבואנית אאודי, בחרו להגיב בשורת מבצעים שכללו בין היתר הנחות בגובה עשרות אלפי שקלים על דגמים מובילים כמו ה־A6, אך הכיוון ברור: שוק רכבי היוקרה כבר לא יהיה שוק של מחירים מנופחים לצורך מיקוח.

3. מכוניות יוקרה קטנות: ב.מ.וו סימנה את הכיוון

מכוניות יוקרה קטנות מתוצרת אאודי, ב.מ.וו ומרצדס נוסעות זה שנים רבות בכבישי ישראל, אך פלח שוק זה, שהוזנח על ידי יבואני הרכב עצמם, מעולם לא זכה לעדנה עד 2012. אאודי A3 אמנם זכתה להצלחה מסוימת עוד לפני השנה הנוכחית, אך הסיבה היתה מיצובה של האאודי שאפשר ל"משדרגי פולקסווגן גולף" לראות בה מכונית לגיטימית.

אך הפריצה האמיתית אירעה השנה עם הצגתה של ב.מ.וו סדרה 1 החדשה, שתומחרה ב־165 אלף שקל במסגרת מדיניות התמחור החדשה של דלק מוטורס. מחיר של 165 אלף שקל אינו שונה מהותית ממחירה של מאזדה 6 חדשה, אך הוזלת הב.מ.וו לא היתה האירוע המהותי היחיד: ב־2012, בגלל המחאה החברתית ובגלל מחירי הדלק, הפנימו הצרכנים לראשונה שמכונית יוקרה אינה חייבת להיארז באריזה גדולה ומוחצנת, ואפשר גם בקטן. יבואני הרכב המתחרים מיהרו להפנים את המסר של יבואנית ב.מ.וו, בעודם נעזרים בזרם של דגמי מכוניות יוקרה קטנים שהוצגו בעולם. כך לדוגמה, ניתן לרכוש כיום מרצדס A קלאס במחיר לא בדיוק שווה לכל כיס של 170 אלף שקל - אולי מדובר בהרבה כסף בשביל מכונית עממית, אך בשביל מכונית יוקרה גרמנית מדובר בסכום זעום למדי.

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה. להרגיש עשיר ב־165 אלף שקל ב.מ.וו סדרה 1 החדשה. להרגיש עשיר ב־165 אלף שקל ב.מ.וו סדרה 1 החדשה. להרגיש עשיר ב־165 אלף שקל

4. חברות הליסינג: מגרירה ועד יבוא קטנועים

במשך שנים, אופן פעילותן של חברות הליסינג היה נהיר היטב: חברות הליסינג רכשו מכוניות, החכירו אותן ומכרו אותן בסוף תקופת השימוש. אך לאור צמצום נתח השוק של חברות הליסינג שהתרחש ב־2011 לאור הצגתו של מתווה המיסוי הירוק, הבינו רבים מקברניטי חברות הליסינג שהתמקדות בביצוע עסקאות ליסינג בלבד אינה מספקת. לכן, ב־2012, מתחת לפני השטח, עסקו חברות ליסינג רבות בהרחבת עסקיהן, כאשר החברות הבולטות בתחום הן קל אוטו ואלבר.

קל אוטו הגדילה השנה את פעילותה בין היתר בתחום חילוצי הרכב ורכשה חברת גרירה. בנוסף העמיקה הקבוצה את פעילותה בתחום המלונאות והפרסום. באלבר הגדילו לעשות השנה ופתחו ברחבי הארץ עשרות סניפי מכירה בניסיון ברור להפוך את החברה ל"מגה־דילר": כלומר עסק המציע פתרונות כוללים לרוכשי רכב. כדי לתמוך בכיוון עסקי זה רכשה אלבר חברת גרירה ומוסכים, וגם הפכה לחברת הליסינג הראשונה בישראל שמחזיקה ביזיכיון משלה ליבוא רכב: קטנועי דיאלים.

יתרה מזו, 2012 תיזכר כשנה שבה מכוניות ה"אפס קילומטר" יצאו לראשונה מהמחבוא: אלה מכוניות חדשות שבחברות הליסינג מוכרים ללקוחות, אך עד 2012 הצניעו חברות הליסינג את פעילותן בתחום מחשש מזעם יבואני הרכב.

כיום בשלמה SIXT, בקל אוטו, באלבר ובאלדן ישמחו להציע ללקוחות מכוניות חדשות לחלוטין עם אפס קילומטר על השעון כבר באולמות המכירה.

ליסינג. שירותי חילוץ ו"מגה־דילרים", צילום: יריב כץ ליסינג. שירותי חילוץ ו"מגה־דילרים" | צילום: יריב כץ ליסינג. שירותי חילוץ ו"מגה־דילרים", צילום: יריב כץ

5. מכוניות נישה: הג'יפון הרים ראש

 

2012 תירשם בקרב יבואני הרכב כ"שנת הג'יפון", שבה רבים בחרו לנטוש את המשפחתית ולהתרומם מעל ראשי שאר

הנהגים בג'יפון חדש. הכוונה אינה לרכב שטח קשוח אלא לרכב "כמו שטח". השנה, בשונה משנים עברו, רוב יבואני הרכב יכלו להציע ג'יפון - גם כזה שיוכל להחליף מכונית משפחתית. החלוץ היה ניסאן ג'וק, אך בעקבותיו יגיעו בקרוב אופל מוקה, שברולט טראקס ואחרים. הג'יפון התאים ליבואנים. כאשר היה מדובר בג'יפון שנועד להחליף משפחתית, כמו ניסאן ג'וק, היבואנים חסמו בפני חברות הליסינג את אפשרות הרכישה, מה שרק הגדיל את הייחוד שבבעלות על רכב כזה. ואילו בדגמים הבכירים יותר, כלומר יונדאי IX35, ניסאן קשקאי, מאזדה CX5 ודומיהם אפשרו היבואנים לחברות הליסינג להצטייד בג'יפונים, וכך הפכו אותם לאלטרנטיבה לגיטימית למכונית מנהלים מסוגן של מאזדה 6 ויונדאי I40.

תגיות