אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רוכשים עסק קיים? אל תשכחו לעשות בדיקת כדאיות צילום: רמי זרנגר

רוכשים עסק קיים? אל תשכחו לעשות בדיקת כדאיות

רכישה של עסק קיים יוצרת התלבטויות רבות ואפילו מצב של חוסר ודאות, אך ניתן לפזר את הערפל באמצעות שאילת השאלות הנכונות

03.12.2012, 15:44 | יניב שלו
לפני כל רכישה או השקעה בעסק קיים חשוב לבצע מכמה בדיקות קריטיות. זאת על מנת להבטיח את ההשקעה, ולהעריך אם המחיר המבוקש עבור העסק משקף את ערכו האמיתי ומהו הפוטנציאל של העסק המוצע לנו.

כתבות נוספות בנושא

במסגרת הבדיקות הראשוניות חשוב לבדוק אם מדובר בעסק רווחי או בעסק מפסיד; מיהו האדם המוכר את העסק; מדוע הוא מוכר את העסק; ואם מדובר במחיר המשקף את ערכו האמיתי של העסק.

שאלות אלה ואחרות נשאלות במסגרת בדיקה הנקראת "בדיקת כדאיות לעסקים" (אבחון עסקי), והיא מבוצעת עבור עסקים קטנים ובינוניים וחיונית לפני כל רכישה או הקמה של עסק.

יש לבדוק כמה נקודות חשובות בנוגע לרכישת עסק קיים: היתרונות, החסרונות ובדיקת הכדאיות.  

היתרונות של רכישת עסק קיים

 

• מיקום – למיקומו של עסק חשיבות רבה כאשר אנו מבצעים בדיקת כדאיות של הרכישה. מיקום טוב של עסק בינוני עולה, פעמים רבות, על מיקום גרוע של עסק מצוין. משום כך עסק בעל מיקום טוב, שהספיק כבר להתבסס באזור, יאפשר לנו ליהנות מיתרון גדול ברכישתו.

• הכנסה – עסקים קיימים מייצרים הכנסות מן היום הראשון לרכישתם והם בעלי מאגר לקוחות קבוע ויציב.

• עמידה בתקנים – עסקים קיימים מצוידים כבר בכל הרישיונות והאישורים הדרושים לשם הפעלה שוטפת, כגון אישורי עירייה, הסכמי רכישה, אישורים קבלניים ועוד. עובדה זו חוסכת כאב ראש, בירוקרטיה, עיכובים ביכולת ההפעלה ועוד, ומשום כך היא מהווה יתרון נוסף הנשקל בביצוע בדיקת כדאיות.

• מוניטין – מוניטין הוא מרכיב גדול בהצלחתו של עסק. מוניטין טוב יבוא לידי ביטוי בהכנסות העסק, במספר הלקוחות ועוד.

• היעדר עלויות הקמה – עסק קיים אינו דורש השקעה בהקמה, ולכן מסוגל להציע מחיר אטרקטיבי לרוכש.

• ספקים ואשראי – עסק פועל ומתפקד מציע לרוכש רשימת ספקים מסודרת ונהלי קבלת אשראי מוכרים.

עסק קיים אינו דורש השקעה בהקמה, צילום: shutterstock עסק קיים אינו דורש השקעה בהקמה | צילום: shutterstock עסק קיים אינו דורש השקעה בהקמה, צילום: shutterstock

החסרונות של רכישת עסק קיים

• מאגר לקוחות – לקוחות אינם נכס יציב שמצוי ברשותו של העסק, וייתכן שחלק מהם יעזבו עם שינוי הבעלים.

• מחיר – מחירו של עסק קיים אינו בהכרח ריאלי, ופעמים רבות הוא גבוה משווייו בפועל. ייתכן למשל שבעל העסק משקלל במחיר המבוקש את הקשר הרגשי שלו לעסק או מעריך אותו באופן לא ריאלי, ועל כן דורש מחיר שאינו משקף את השווי האמיתי של העסק.

• עלות הכנסת שינויים בעסק – לעסק קיים דפוסי פעילות מגובשים ומערכות יחסים שהתגבשו לאורך זמן עם לקוחותיו, עובדיו וספקיו. שינוי עלול לדרוש השקעה רבה, ואין שום ערובה לכך שיעלה יפה.

• אשראי – לבנקים אפשרות להעמיד אשראי לפירעון מיידי בעת החלפת בעלים. ייתכן שתנאי האשראי החדשים שיספק הבנק יקשו על תפקוד העסק ויצרו מחנק אשראי.

חשיבותה של בדיקת כדאיות עסקית

בדיקת כדאיות עסקית היא בדיקה שנערכת כאמור עבור עסקים קטנים ובינוניים על ידי צוות יועצים מקצועיים. היא בוחנת את כל האספקטים החשובים של עסק קיים, ומספקת לרוכש הערכה בדוקה ומקיפה בנוגע לכדאיות הרכישה של העסק.

פתיחת עסק או רכישה של עסק חדש הם צעדים מרגשים הגוררים התלבטויות רבות, אך ניתן להקטין את ההתלבטויות הללו בעזרת בדיקת כדאיות של העסק. לאחר בדיקת כדאיות ייפרשו לפני הרוכש הפוטנציאלי כל יתרונותיו וחסרונותיו של העסק, והוא יוכל לקבל החלטה מושכלת וברורה עלסמך נתונים ודאיים.

לסיכום, בדיקת כדאיות עסקית היא צעד חיוני ביותר לפני קבלת החלטה על רכישה. היא אינה הוצאה אלא השקעה בעסק, שללא ספק תוכיח את עצמה כמשתלמת ביותר, הן בפתיחה של עסק חדש והן ברכישה של עסק קיים.

הכותב הוא יועץ בכיר בחברת Double Check מקבוצת רוביקון

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות