אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקיוון ברור: מסחר באינטרנט צילום: בולמברג

הקיוון ברור: מסחר באינטרנט

חשיפה גיאוגרפית: גלובלי. ענף: סחר אלקטרוני (E-Commerce). חוזקות: עלייה בחדירת האינטרנט, גידול מהותי במספר הרוכשים, פתרונות טכנולוגיים יעילים. סיכונים: תחרות והעלאות מסים בקרב הצרכנים. חשיפה מומלצת: 12% מהחלק המנייתי בתיק

10.12.2012, 08:06 | אריה טל
אחד הגורמים העיקריים שעלולים להעיב על הפעילות העסקית במגזר הקמעונאי ועל רמות הביקושים בעולם בכלל הם רמות החוב הגבוהות של הכלכלות המובילות בעולם. בארה"ב נמשכות ההתנגשויות בין ממשל אובמה ובין הקונגרס בנושא נטל המס, באירופה נמשכים העלאות המסים וקיצוצים בתנאים הסוציאליים (הן במדינות עתירות החוב והן בקרב המדינות המסייעות), ורמות החוב בכלכלות גדולות אחרות כמו יפן וקנדה עתידות לאלץ את קובעי המדיניות לבצע צעדים פיסקאליים מרסנים בשנים הקרובות.

וכך, למרות השיפור המתמשך במגזר הקמעונאי בארה"ב, מרבית העסקים מבינים היום כי בעקבות סיכוני הצמיחה העולמיים, עליהם לבצע צעדי התייעלות. לצד פעולות כמו סגירת סניפים לא רווחיים בעלי העסקים מבינים כי עליהם להשקיע משאבים רבים יותר בפעילות המסחר האלקטרוני, על רקע שיעור החדירה ההולך וגדל של האינטרנט ועלייה מתמדת ברמת הפעילות העסקית ורכישות של מוצרים ושירותים דרך פלטפורמה זו.

ואכן, בשנים האחרונות חלה עלייה חדה במספר הקמעונאיים אשר השיקו פלטפורמות מסחר אלקטרוני לצורך מכירת מוצרים ושירותים באמצעות האינטרנט, בהן איקאה, וולמארט ובסט ביי, שהצטרפו לפלטפורמות אשר נבנו לצורך מטרה זו בלבד, בהן אמזון ואיביי.

אמזון. תעשיית המסחר האלקטרוני היא אחת המובילות בעולם, צילום: בלומברג אמזון. תעשיית המסחר האלקטרוני היא אחת המובילות בעולם | צילום: בלומברג אמזון. תעשיית המסחר האלקטרוני היא אחת המובילות בעולם, צילום: בלומברג

תחזית לעתיד: עלייה של 11% במכירות

תעשיית המסחר האלקטרוני היא אחת התעשיות המובילות והצומחות ביותר בארה"ב ובעולם בכלל, כאשר תחום הקמעונאות המקוונת, הכולל צריכה של מוצרים ושירותים ברשת, תופס חלק מהותי מתוך הפעילות של סקטור הקמעונאות בכלל. כיום, היקף הפעילות של סקטור הקמעונאות מגלגל כ־2.2 טריליון דולר בשנה, כאשר לפי נתוני משרד הסטטיסטיקה האמריקאי, פעילות הקמעונאות האלקטרונית מהווה בו כ־5% בלבד. לפי הערכות אנליסטים וחברות מחקר, בשנת 2012 צפויה להירשם עלייה בהיקף המכירות הקמעונאיות ברשת של כ־11% לעומת 2011, בדומה לקצב הצמיחה אשתקד, בעוד שוק הקמעונאות המסורתי צפוי לצמוח בקצב של כ־3.8% ב־2012 בלבד. בשנים 2013–2015 השוק צפוי לצמוח בקצב שנתי דו־ספרתי ולהוות כ־11% מכלל הפעילות הקמעונאית בשנת 2015.

מנוע הצמיחה הראשון שתומך בעלייה בפעילות הקמעונאות המקוונת הוא הגידול בשיעור החדירה של משתמשים חדשים באינטרנט, הן במדינות מפותחות ובקצב גבוה יותר גם במדינות מתפתחות. סיבות שניתן למנות הן שיפור הנגישות למשתמשים, שכלול וייעול האתרים המקוונים לצורך שיפור ממשק וחוויית המשתמש, חיסכון בזמן והוצאות נלוות לרכישות בחנויות פיזיות (כגון דלק), שיפור רמת האבטחה באינטרנט, עלייה בהיצע המוצרים והשירותים הניתנים ברשת, עלייה בהיקף הפרסום באינטרנט ושיווק באמצעות מספר גדל של רשתות חברתיות, עלייה בהיקף הממשקים שמאפשרים השוואת מוצרים ומחירים והנחות משמעותיות ברשת, בין היתר באמצעות רכישות קבוצתיות.

לצד זאת, מנוע צמיחה נוסף ומרכזי, שגרם בשנים האחרונות לשינוי מהותי בחוקי המשחק, הוא חדירת המכשירים הניידים השונים, ובעיקר הסמארטפונים והטאבלטים, המאפשרים גישה לאינטרנט ולמסחר אלקטרוני כמעט בכל מקום ובכל זמן, ובקלות רבה. לפי נתוני חברת המחקר ComScore, מספר המשתמשים במכשירים ניידים צפוי להמשיך לגדול בקצב דו־ספרתי בשנים הקרובות (יותר מ־20% ב־2013), לעקוף את מספר המשתמשים במחשבים נייחים בתוך שנתיים, ו־80% מהמשתמשים במכשירים ניידים נוהגים לבצע רכישות דרך חנויות מקוונות.

להערכתנו, קיימת עדיפות להשקיע בחברות הפועלות בתחומים שבהם נרשמים רוב הביקושים, ונמצאים במגמת עלייה: מוזיקה, ספרים ותוכנות, מוצרי הלבשה, הנעלה ותכשיטים לנשים, מוצרי טיפוח ויופי, תרופות וויטמינים, תיירות וכדומה.

בנוסף, מומלץ להתמקד בחברות שמגדילות את פעילות המקוונת שמספקת גישה למשתמשים בכל העולם עם מינימום מגבלות גיאוגרפיות . חברות נוספות שצפויות ליהנות מגידול מסיבי ברכישות מקוונות הן חברות המספקות פלטפורמות נוחות ובטוחות לתשלומים ברשת כגון Fidelity National Information Services, חברות אשראי (אמריקן אקספרס המועדפת עלינו) חברות המספקות פתרונות בתחום הבטיחות וחברות העוסקות בפרסום מקוון ובפיתוח פתרונות למפרסמים.

יש גם סיכון: ירידה בהכנסה הפנויה

הסיכון בהשקעה בתעשיה זו נובע בעיקר מהמצב הכלכלי של הצרכנים, המושפע כיום בעיקר מהחולשה בשוק התעסוקה ומחוסר הוודאות לגבי השפעת הצעדים הפיסקאליים, שיתבטאו בהעלאות מסים ואולי בקיצוצים של מאות מיליארדי דולרים בשירותי הבריאות, שיורידו את ההכנסה הפנויה של הצרכנים. קיימים גם סיכונים סקטוריאליים, בהם חסמי כניסה נמוכים בחלק מתתי־הסקטורים ותחרות גוברת.

חשיפה מומלצת לתחום

איביי (eBay)

שווי שוק: 67 מיליארד דולר

מכפיל רווח עתידי: 17

תשואה בשנה האחרונה: 86%

איביי, הידועה בפלטפורמת המסחר האלקטרוני למוצרים ושירותים, מחזיקה היום יותר מ־100 מיליון משתמשים פעילים ברחבי העולם. ברבעון השלישי עלה הרווח Non-GAAP ב־14%, ותזרים המזומנים החופשי קפץ ב־51%. כמו כן, החברה שיפרה את שיעורי הרווחיות בכל היחידות העסקיות, והעלתה את התחזית ל־12 החודשים הבאים. השקעה בחברה מומלצת לאור הכניסה לשווקים חדשים והערכות למיזוגים ורכישות נוספים תוך המשך שיפור במרווחי היעילות.

איביי. יותר מ-100 מיליון משתמשים, צילום: בלומברג איביי. יותר מ-100 מיליון משתמשים | צילום: בלומברג איביי. יותר מ-100 מיליון משתמשים, צילום: בלומברג

אקספדיה (EXPE)

שווי שוק: 8.1 מיליארד דולר

מכפיל רווח עתידי: 16

תשואה בשנה האחרונה: 31%

אקספדיה מספקת שירותי תיירות אונליין על ידי האתר הראשי expedia.com וחברות־בנות, בהן hotels.com ו־hotwire.com. ברבעון השלישי דיווחה החברה על עלייה של 27% במספר החדרים שהוזמנו ועלייה של 17% בהכנסות לעומת הרבעון השני. מנועי הצמיחה של החברה הם רכישות של חברות אונליין בתחום וכניסה לשווקים חדשים בעיקר במדינות המתפתחות הגדולות במזרח אסיה תוך ביצועי התייעלות, שת"פ עם חברות תיירות וחברות תעופה, פתרונות טכנולוגיים ושיפור חוויית המשתמש.

וואליו־קליק (VCLK)

שווי שוק: 1.4 מיליארד דולר

מכפיל רווח עתידי: 10

תשואה בשנה האחרונה: 15%

וואליו־קליק (ValueClick) מספקת שירותי פרסום מקוון למפרסמים בארה"ב ובבריטניה. החברה קטנה יחסית, ופועלת בשוק תחרותי מאוד, אולם אנו מאמינים בה לאור הפתרונות הטכנולוגיים המגוונים והמתקדמים שהיא מספקת. ברבעון השלישי עלו הכנסותיה ב־26% לעומת התקופה המקבילה וה־EBITDA עלתה ב־35%. החברה צופה גידול מרשים של 20% ברבעון הרביעי תוך המשך עלייה ברווח התפעולי ובתזרים החופשי.

קרן סל - FDN

שם: First Trust Dow Jones Internet

תשואה בשנה האחרונה: 18%

דמי ניהול: 0.6%

קרן הסל מועדפת עלינו בגלל סיכון המנפיק הנמוך יחסית, והיקף הנכסים הגדול יחסית - כ־490 מיליון דולר. 10 האחזקות הגדולות במדד מהוות 50% ממנו, והן כוללות בין היתר את איביי, אמזון, גוגל, יאהו, פרייסליין, פייסבוק וסיילספורס. המכפיל הממוצע החזוי של החברות הנסחרות במדד סביר ועומד על 16, מדד השארפ נמוך מ־1, וסטיית התקן של המדד נמוכה מהממוצע בקטגוריה.

השורה התחתונה: ההערכות הן שענף המסחר האלקטרוני יעלה בקצב שנתי של 12% עד שנת 2015.

הכותב הוא מייסד אומיקרון השקעות

arie@omicron.co.il

תגיות