אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יזם ההייטק שחבר לרב אמסלם:"אתה חייב לבדוק איך עזרת לעצמך לפני שנהיית עני" צילום: נמרוד גליקמן

ראיון כלכליסט

יזם ההייטק שחבר לרב אמסלם:"אתה חייב לבדוק איך עזרת לעצמך לפני שנהיית עני"

ראובן אגסי, יזם הייטק ותיק וממובילי הפורום לשוויון בנטל, מספר על ההצטרפות לפוליטיקה ועל ההדחה המפתיעה של בנו שי מבטר־פלייס

10.12.2012, 06:58 | דיאנה בחור ניר

ראובן אגסי (72) הוא יזם הייטק סדרתי, שעם בנו שי ייסד שלוש חברות תוכנה מצליחות: טופ־טיר ומנהל, שנמכרו בהצלחה לענקית התוכנה SAP, וקוויקסופט. בסוף השבוע הודיע אגסי על התמודדותו לכנסת כמספר 3 ברשימת עם־שלם של הרב חיים אמסלם, שמאז פרישתו מש"ס מקדם סדר יום של גיוס בני ישיבות ושילובם במגזר היצרני.  

קראו עוד בכלכליסט

החיבור המפתיע נשען על פעילות של אגסי ב־6 השנים האחרונות בפורום לשוויון בנטל: "ניסיתי לעודד את ההתמודדות של אלעזר שטרן שהיה בקשר עם הרב אמסלם וקיויתי שזאת הזדמנות לקדם את הפעילות של העמותה. כשהבנתי שזה לא יקרה פגשתי את הרב אמסלם וניסיתי להציע שם נוסף לרשימה שלו, הוא אמר לי: 'אני רוצה אותך'. הבנתי שאם אגיד לא, אהיה מתוסכל כל שארית חיי. ישנה כאן הזדמנות להשפיע על תהליך של 20 שנה, שבו צומח סקטור של נהנתנות ללא עשייה, של אי לימוד מקצועות ליבה, של חוסר אפשרות להיות עצמאי מבחינת הקיום הכלכלי, אי אפשר להאשים רק את המדינה בעוני, אתה חייב לבדוק איך עזרת לעצמך לפני שנהיית עני".

"אין סדרי עדיפות הגיוניים"

כיצד אתה רואה את התנהלותם של בכירים שדאגו להשיג הטבות ואישורי שכר ברגע האחרון לפני כניסתו לתוקף של תיקון 20 לחוק החברות בנושא שכר הבכירים?

"תמיד דחיתי התנהגות חזירית. אני לא מכיר אדם עם איי.קיו שמצדיק משכורות כאלה. גם אם הייתי מרוויח את זה, לא הייתי לוקח כל כך הרבה כסף, הייתי משתף את האנשים שהביאו לתוצאה הזאת. 15% מכל חברה שייסדתי עם הבן שלי, היו שייכים אפריורי לעובדים. אין דבר כזה שלא נותנים אופציות לעובדים, וכשהעובדים משלמים מחיר על תקופה קשה בחברה, אתה צריך גם לתגמל אותם נכון כשיש רווח. עשיתי את זה הלכה למעשה בטופ טיר ובמנהל".

אגסי מותח ביקורת גם על מדיניות הדיור: "לא הייתי בכל החגיגות האלה שעשו בימי המחאה החברתית, אבל אני מבין את התסכול כי אין כאן סדרי עדיפויות הגיוניים. כשאני מסתכל על הזכאות לדיור ציבורי לפי הקריטריונים שהוביל שר השיכון אריאל אטיאס, מה שהוציא אותי מהכלים זה הקריטריון של שנת הנישואים - מי שיוצא נשכר ונהנה יותר הוא מי שעושה פחות, ומה שיש לו הם כישורים לעשות קואליציות כאלה ואחרות".

ראובן אגסי. "מבין את התסכול", צילום: נמרוד גליקמן ראובן אגסי. "מבין את התסכול" | צילום: נמרוד גליקמן ראובן אגסי. "מבין את התסכול", צילום: נמרוד גליקמן

בניגוד לחברות קודמות שבהן היה מעורב עם בנו, בבטר פלייס, מצהיר אגסי, חלה הפרדת כוחות מוחלטת. אגסי האב נמנע באופן עקבי מלדבר על המתרחש בבטר פלייס, מיזם המכוניות החשמליות ששי יזם והוביל בשנים האחרונות עד להדחתו המפתיעה לפני כחודשיים. אגסי חורג מעט ממנהגו ומשתף באופן שבו הוא רואה את עתיד הפרויקט.

"מהפכת הרכב לא תקרה ביום אחד. הבעיה המרכזית היא הסוללה, ובעולם מנסים לפתח סוללה בעלת צפיפות אנרגיה גבוהה יותר. אני עדיין חושב שרכב חשמלי הוא הפתרון העתידי. ההוצאה על תשתיות היא מאוד כבדה, ואת מה שהמדינה מוציאה על דלק אפשר היה להשקיע ברישות המדינה בחשמל".

אתה כועס על עידן עופר על ההדחה הפתאומית?

"אני מכיר את עידן עופר ואת אבא שלו. אשתו בתיה עבדה ב־SAP. אני מכיר אותו ומכבד אותו, וההחלטות שלו זה up to him. אני אף פעם לא בונה ציפיות".

מתי שמעת לראשונה על ההדחה של בנך?

"הייתי בסרילנקה, קיבלתי שיחה אישית משי כדי שלא אשמע על זה בחדשות. זאת הדרך שבה צריך לעשות את זה. הייתי בטיול עם 26 אנשים ואף אחד לא הרגיש מה עבר עליי. רצתי באותו בוקר 10–12 ק"מ".

שי אגסי. על ההדחה: "אף אחד לא הרגיש מה עבר עליי. רצתי באותו בוקר 10–12 ק"מ. זו הדרך שלי להתאושש ולעמוד בדבר הכואב הזה", צילום: אביגיל עוזי שי אגסי. על ההדחה: "אף אחד לא הרגיש מה עבר עליי. רצתי באותו בוקר 10–12 ק"מ. זו הדרך שלי להתאושש ולעמוד בדבר הכואב הזה" | צילום: אביגיל עוזי שי אגסי. על ההדחה: "אף אחד לא הרגיש מה עבר עליי. רצתי באותו בוקר 10–12 ק"מ. זו הדרך שלי להתאושש ולעמוד בדבר הכואב הזה", צילום: אביגיל עוזי

זו הדרך שלך לומר 'כאב לי הלב'?

"זו הדרך שלי להתאושש ולעמוד בדבר הכואב הזה".

"שי לא מתאבל, הוא חושב"

יכול להיות שהיזם או איש החזון לא צריך להתיימר להיות בעל יכולות ניהול?

"איש חזון יכול גם לנהל. זה לא קטגורי, זה תלוי באדם".

מה הרגשת כשראית מה קורה לבייבי של הבן שלך?

"כל אכזבה של ילדיי פוגעת בי, אבל כל אדם שהולך לסטארט־אפ, צריך להביא בחשבון גם אפשרות של סגירה".

האם הוא עדין בתקופת האבל?

"הוא לא מתאבל, הוא בבית חושב".

הוא יבליח בזמן הקרוב עם עוד סטארט־אפ?

"אני רוצה ששי יהיה שלם עם עצמו. שי הוא אדם שחושב, מנתח, ביקורתי מאוד כלפי עצמו, לכל אחד מגיע שלב המחשבה. גם אני, כשהצטרפתי לאמסלם, היה לי השלב הזה, אף שהוא היה ממש קצר. אם לא היה הלחץ של הגשת רשימות המפלגות לכנסת הייתי חושב על זה יותר זמן, אבל כשיש לך זמן לחשיבה, למה לעשות שגיאה?".

יש עתיד לבטר פלייס?

"המפתח הוא הסוללה. צריך לפתח סוללה בעלת יכולת לאגור כמות יותר גדולה של אנרגיה, ואז כל האופציות יהיו קיימות. לי יש רכב חשמלי, אני לא חוזר לרכב אחר - זה מתאים לאופי שלי. אין לי היום לוח זמנים שאם אני מאחר בדקה לישיבה, כולם יהרגו אותי. אם לקח לי בתחנת החלפה יותר מ־2 דקות - אז התעכבתי. יש אנשים שגרים בת"א ובכלל לא עוברים את ה־100 ק"מ, זה יכול להתאים להם".

בטר פלייס ושי אגסי הם כבר נחלת העבר?

"לכולם ברור שכן".

מה צריך להיות הצעד הבא?

"אני אדם שמנתח כל הזמן, ואני מצפה גם מהילדים שלי לעשות ניתוח רציונלי של מה שקרה. אני בא מעולם הנדסת החשמל, ומדמה את ההתנהגות האנושית למעגל החשמלי. למרכיבים בו יש תכונות מאוד אנושיות: אתה יכול לתרום כמקור מתח או להיות הגורם שמתנגד - אבל אתה נושא בעול ועושה עבודה. צומת קירכהוף הוא הצומת שבו סכום הזרמים שווה לאפס, והוא הנקודה שבה את לא תורמת שום דבר, לכן אני תמיד אומר: קחו כל תפקיד שמתאים לכם מהמעגל החשמלי, אבל אל תעמדו בצומת קירכהוף. זה מביא אותי בדיוק לסיבה שבגללה הצטרפתי לאמסלם. כשבאים אלי ואומרים אלי בוא קח חלק במעגל הזה שמייצר משהו - אסור לעמוד בצומת קירכהוף".

תגיות