אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מומיניס גייסה 6 מיליון דולר בהובלת קרן ג'מיני הישראלית צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

מומיניס גייסה 6 מיליון דולר בהובלת קרן ג'מיני הישראלית

הסטארט־אפ שפיתח את המשחק Ninja Chicken ושמספר המשתמשים שלו קפץ ממאות אלפים ל־35 מיליון בתוך פחות משנה, צפוי לגייס עוד 4 מיליון דולר. בראיון ל"כלכליסט" מספר מנכ"ל החברה כיצד הצליחה מומיניס לבצע זינוק שכזה - ומהן תוכניותיה להמשך

10.12.2012, 07:06 | אסף גלעד

חברת הסטארט-אפ מומיניס, שמפתחת ומפיצה משחקים לסמארטפונים ומחשבי לוח, גייסה 6 מיליון דולר בהובלת קרן ההון סיכון הישראלית ג'מיני. להשקעה הצטרפה גם BRM.

קראו עוד בכלכליסט

מומיניס, שקפצה בפחות משנה במספר המשתמשים שלה ממאות אלפים ל-35 מיליון, הפכה השנה לאחת החברות הישראליות המבוקשות ביותר להשקעה על ידי קרנות. לפני קצת יותר מחצי שנה היא גייסה 4.5 מיליון דולר מ-BRM וממיצוי היפנית, ול"כלכליסט" נודע שהחברה מבקשת לגייס עוד 4 מיליון דולר בחודשים הקרובים, הפעם מקרן הון סיכון אמריקאית המתמחה במובייל. בכך צפויה מומיניס להשלים מהלך של גיוס 10 מיליון דולר בתוך פחות משנה.

ג'מיני, שזו השנה האחרונה שהיא יכולה להשקיע לפני שהיא יוצאת לגיוס קרן נוספת, ביצעה הליך בדיקה של חצי שנה לפני שהחליטה לשחרר 6 מיליון דולר עבור הסטארט-אפ הצומח. אל הדירקטוריון של מומיניס יצטרף אחד השותפים הבכירים בג'מיני, מנשה עזרא, שמשמש במקביל כיו"ר אלטייר סמיקונדקטור וחבר דירקטוריון בחברות אקסנה ובקולור-צ'יפ.

עשרות מיליוני משתמשים בתוך שנה

מומיניס קיימת בתוכנו כבר קרוב לחמש שנים, אך הצליחה לפרוץ את מעגל האנונימיות רק בשנה האחרונה. כמה דברים טובים קרו לה השנה: חנות המשחקים שלה באנדרואיד, PlayScape, זכתה עד כה ל- 35 מיליון הורדות. משחק הדגל שלה, Ninja Chicken הפופולרי , הגיע ל-10 מיליון הורדות והחברה הכפילה את מספר העובדים שלה. שאר המשחקים שהיא מפיצה אינם יורדים מתחת לחצי מיליון משתמשים. מומיניס החלה לפעול כפלטפורמה להפצת משחקים סלולרים לכל הפלטפורמות מלבד אייפון, אך בשנה האחרונה התמקדה כמעט אך ורק בחנות האנדרואיד, והפכה לאחת מרשתות ההפצה הגדולות של משחקי אנדרואיד בעולם.

הלהיט של מומיניס: נינג הלהיט של מומיניס: נינג'ה צ'יקן הלהיט של מומיניס: נינג

מומיניס משווקת כלי פיתוח למפתחי משחקים סלולרים, רשת הפצה בשם פלייסקייפ, מערכת לניתוח התנהגות משתמשים בזמן אמת (אנליטיקס) וגם מערכת סליקה שמאפשרת למפתחים להתחלק עמה בהכנסות.

מומיניס גובה מחצית מההכנסות של המשחקים אותם היא מפיצה - מפרסומות או מרכישת טובין וירטואלי- כאשר המפתח מקבל את השאר. לפי ההערכות שלא קיבלו את אישור החברה, היא הכניסה בשנה האחרונה 2-3 מיליון דולר מפעילות זו, ובשנה הבאה צפויה להכניס כ-6 מיליון דולר לפי התחזיות.

 בנוסף למפתחים עצמאיים, מומיניס מפיצה כיום גם גרסאות סלולריות של משחקי PC של מספר אולפני אולפני משחקים כגון GameDuell וארקדיום. נכון להיום ניתן להוריד באמצעות הפלייסקייפ משחקי אנדרואיד, אך בחברה מבטיחים כי ברבעון הראשון תגיע הפלייסקייפ גם ל-iOS של אפל וברבעון השלישי של 2013 - גם לווינדוס פון 8. עם הכסף שגייסה החברה, היא מתכוונת לא רק להגיע למערכות הפעלה חדשות אלא גם לפתוח משרדים בארה"ב ב-2013, וגם להרחיב את שיטת הטובין הוירטואלי שלה.

פלטפורמת משחקים דינמית

הסוד של מומיניס שבזכותו הצליחה לצבור מספר משתמשים בן לילה כמעט, הוא מערכת ניתוח התנהגות משתמשים מתוחכמת. באמצעות המערכת יכולה מומיניס לנתח את המאפיינים שהופכים משחקים מסוימים לפופולרים במיוחד - ואף לנטר שגיאות, תקלות או סתם אתגרים קשים במיוחד לשחקנים בזמן אמת.

הצוות גילה ששחקני ה'נינג'ה צ'יקן' נתקלו בקושי מיוחד לבצע מטלה של הטלת ביצה. באחד ממוצאי השבת של תחילת השנה אסף המנכ"ל איציק פריד את עובדיו כדי לחשוב על פתרון, ואחרי שפתרו את הבעיה, החל המשחק לצבור הורדות רבות וצבר בתוך כשנה עשרה מיליון משתמשים.

טכנולוגית הניטור של מומיניס מאפשרת גם להכניס לכל אחד מהמשחקים המופצים על ידי הפלטפורמה שלה ול'השתיל' יחד אובייקטים משותפים, כמו למשל טובין וירטואלי שניתן לסחור בו בכל אחד ממותגי המשחקים, ולבצע בהם שינויים בהתאם למדיניות החברה.

מנכ"ל מומיניס, איציק פריד, צילום: עמית שעל מנכ"ל מומיניס, איציק פריד | צילום: עמית שעל מנכ"ל מומיניס, איציק פריד, צילום: עמית שעל

למרות ההצלחה של נינג'ה צ'יקן, משחק ארקייד ובו מככבת תרנגולת מקפצת שעליה לאסוף בלוטים ולהטיל ביצים, מומיניס אינה יצרנית משחקים ורואה את עצמה בעיקר כפלטפורמת הפצה. המנכ"ל איציק פריד מספר ל'כלכליסט' כי ה'נינג'ה צ'יקן' בכלל פותחה בחברה לצורך בדיקה פנימית.

"היא פותחה ב'טעות' במשך יממה אחת. הוספנו לה כמה רקעים והחלטנו לשחרר אותה לאוויר העולם, לבדוק מה יקרה, מבלי לצפות כלל שהמשחק יהפך ללהיט. הלקח מכל זה הוא שאף פעם לא תוכל לדעת איזה משחק יצליח". כך, לפי פריד, הצליחה מומיניס להעלות את זמן המשחק הממוצע של שחקן מ- 7-8 דקות , ממוצע זמן משחקים במובייל, לחצי שעה.

מפציצים את השוק בעשרות משחקים

"זה, אגב, מה שמקטין את סיכויי הכשלון שלנו כחברה", ממשיך פריד. "כיוון שאיננו מייצרים משחקים: אנחנו פלטפורמה להפצת משחקים של הקהילה, ומשחררים רק את המשחקים שאנחנו חושבים שעומדים בסטנדרטים מספיק גבוהים- והראייה להצליחה היא העובדה שהמשחקים שלנו לא יורדים מתחת לחצי מיליון הורדות, בקצב הורדות של 100 אלף הורדות ביום לכלל המשחקים".

העובדה שהחברה יכולה להשתיל בכל משחק פרסומת למשחקים האחרים שהיא מפיצה מגדילה את האפקט הוויראלי של המשחקים שלה וחוסכת לה הון בתקציבי שיווק. בעוד שחברות משחקים משלמות בדרך כלל 1.5-2 דולר לרכישת משתמשים חדשים, מומיניס עושה זאת בחינם.

פותח כפרויקט פנימי, יצא לשוק ושבה את לב המשתמשים. נינג פותח כפרויקט פנימי, יצא לשוק ושבה את לב המשתמשים. נינג'ה צ'יקן פותח כפרויקט פנימי, יצא לשוק ושבה את לב המשתמשים. נינג

"במקום לחכות שיגיעו המשתמשים ממשחק כזה או אחר, 'הפצצנו' את השוק בארבעים משחקים בכל חנויות האנדרואיד השונות לאחר בדיקת שוק, כאשר ידענו שיש לנו יכולת לשלוט בפרסום ובהעברת משתמשים ממשחק אחד לאחר".

"למדנו מאוברון, אגדת משחקים ישראלית, שאי אפשר לדעת איזה משחק יצליח - לכן כדאי לשחרר לאוויר מספר משחקים,לזהות טרנדים במהירות ולהגיב אליהם, לתת למשתמשים את המשחקים שהם אוהבים ולהגיב לבעיות שהם נתקלים בהם, וכך לצבור עוד ועוד משתמשים. לאחר מספר משתמשים מסוים, אתה כבר נמצא 'על הרדאר' של גוגל והיא מייצרת לך כבר את הקידומים בחנות שלה באופן אוטומטי. הרייטינג הגבוה מביא משחקים שלנו להצלחה גם אחרי חצי שנה, בזמן שמשחק ממוצע מת אחרי חודשיים".

הלקח מההרפתקה השיווקית הזו, על פי פריד, הוא ליצור מסה של הפצה ורק לאחר מכן לפנות למשתמשים ברשת - ליצור ביקוש ולקבל לאחר מכן משחקים איכותיים יותר שיביאו עוד משתמשים ודירוגים גבוהים יותר בחנות של אנדרואיד.

מומיניס הוקמה בשנת 2008 בידי צח הדר והאחים אייל וצבי רבינוביץ'. היא מנוהלת כיום בידי איציק פריד, לשעבר בכיר באינפוג'ין, ומעסיקה 40 עובדים ברמת החייל.

תגיות