אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

במקום הראשון בתחרות ליזמות בחינוך: לימוד מתמטיקה בחינם

המיזם "אני 10", שמספק הסברים לתלמידים מכיתות א' עד י"ב כיצד לפתור בעיות במתמטיקה, כבש את תחרות ועידת החינוך ליזמות. מיזמים נוספים שבלטו: כיצד לקדם מעורבות בקהילה בעזרת אמנות ואיך להתכונן לבגרות בהיסטוריה דרך הפייסבוק

10.12.2012, 19:48 | הדס שפר

מיזם "אני 10" אתר חינמי ברשת להוראה, הדרכה ולימוד מתמטיקה ומיזם "קירות מדברים", שמטרתו קידום מעורבות בקהילה באמצעות אמנות במרחב הציבורי - הם הזוכים הגדולים של תחרות ועידת החינוך ליזמות בקטגוריות הרעיונות החדשים והמיזמים הקיימים בתחום החינוך בארץ, שערכו "כלכליסט" ועיריית בת ים בשיתוף עם SIT, הד החינוך, ערי חינוך, המרכז ליזמות בחינוך בת-ים ואשוקה.

לצפייה במשתתפי התחרות "יזמות בחינוך" - לחץ כאן 

היקף הפרסים הכספיים בתחרות עמד על 150 אלף שקל, והמנצחים יזכו גם לליווי מקצועי של המרכז ליזמות בחינוך בת ים בתהליך פיתוח המיזם. בראש צוות השופטים בתחרות עמדה שרת החינוך לשעבר ונשיאת מכללת שנקר, פרופ' יולי תמיר. בצוות השופטים ישבו גם מייקל אייזנברג, שותף בקרן ההשקעות בנצ'מרק; חנוך ברקת, מייסד קרן דואליס; עדינה בר־שלום, ממייסדי המכללה החרדית ירושלים ואראל מרגלית, מייסד ויו"ר קרן ההון סיכון JVP.

מתוך אתר "אני 10. מקום ראשון בתחרות, צילום מסך: youtube מתוך אתר "אני 10. מקום ראשון בתחרות | צילום מסך: youtube מתוך אתר "אני 10. מקום ראשון בתחרות, צילום מסך: youtube

לתחרות ניגשו כ־400 מיזמים שנחלקו לשתי קטגוריות: מיזמים חדשים ומיזמים קיימים. למקום השני בקטגוריית המיזמים הקיימים הגיע המיזם "עושים היסטוריה: ישראל על הטיים־ליין" שמאפשר למשתמש להתכונן לבגרות בהיסטוריה דרך הפייסבוק. למקום השלישי הגיע "ביה"ס יד למורה", בית ספר ממלכתי יסודי המשלב אוכלוסיית תלמידים נורמטיבית עם תלמידים אוטיסטים בתפקוד בינוני–נמוך.

למקום השני בקטגוריית המיזמים החדשים הגיעו שני מיזמים - "עלמה המכינה לבנות" מכינה קדם צבאית חילונית לקידום מנהיגות נשית - ומיזם "אום אל פאחם עיר קוראת" לעידוד וטיפוח הקראה וקריאת ספרים בגיל הרך. גם את המקום השלישי חולקים שני מיזמים: מיזם "מורים מארחים מורים" שמטרתו יצירת רשת שיתוף ידע בקרב המורים באמצעות סקייפ, ומיזם "לעוף על זה" - פרויקט למידה, התנסות, חוויה ויישום לתלמידים ממעמד סוציו־אקונומי נמוך במגוון תחומים.

אנשי "קירות מדברים" עם שלומי לחיאני, צילום: אוראל כהן אנשי "קירות מדברים" עם שלומי לחיאני | צילום: אוראל כהן אנשי "קירות מדברים" עם שלומי לחיאני, צילום: אוראל כהן

כמיליון תלמידים כבר נעזרו באתר

פרויקט "אני 10" הוא אתר חינמי ברשת להוראה, הדרכה ולימוד מתמטיקה שבו כאלף סרטוני וידאו חינמיים מתוקשבים שמסבירים לתלמיד את חומר הלימוד של בית הספר היסודי, חטיבת הביניים והתיכון לפי מתכונת משרד החינוך. לדברי מקימי המיזם, האתר נותן לתלמיד הזדמנות להקשיב להסברים ולפתרונות של בעיות במתמטיקה ובמקביל הזדמנות לראות בעזרת ציורים ורישומים כיצד לפתור אותן.

התלמיד נכנס לאתר ושם ניתנת לו האפשרות לבחור את הכיתה המתאימה - מכיתה א' עד כיתה י"ב. לאחר שבחר בכיתה הרצויה הוא יכול לבחור נושא מסוים שבו הוא מעוניין להתקדם. התלמיד שומע את השאלה, ומקבל הסבר לפתרונה, כשעל המסך הוא רואה סמן של עט דיגיטלית צבעונית שמצביעה, כותבת ומורה על הנתונים ועל דרך פתרון התרגיל או השאלה. למשתמש ניתנת האפשרות להגיב על השיעור ולשאול שאלות בכתב באמצעות פייסבוק או באמצעות חלון התגובות של כל שיעור. לדברי מקימי הפרויקט, עד היום נעזרו באתר כמיליון תלמידים.

יצירת אמנות מהארץ לרחבי העולם

פרויקט "קירות מדברים", ביוזמתם של עדי יקותיאלי, מיקי מוזס-מנדל וחסי רן, שזכה במקום הראשון בקטגוריית מיזמים חדשים, מעודד קידום מעורבות בקהילה באמצעות אמנות במרחב הציבורי. התוכנית מחברת בין קהילה ואמנים, ושואפת לעודד אמפתיה, רגישות ונתינה במסגרת תהליך משותף כמו ציור על קיר מוזנח בעיר או הקמת יצירה אמנותית אחרת. שיתוף הפעולה הזה אמור להוביל לשיתופי פעולה עתידיים להקמת מיזמים עירוניים נוספים. התהליך מתקיים בשיתוף כל המערכות המרכזיות בעיר ובליווי אנשי מקצוע ומומחים בעלי ניסיון בבניית מודלים חדשניים של אמנות חברתית. 

לתהליך ארבעה שלבים. השלב הראשון הוא שלב המעורבות החברתית, שכולל סדנאות יצירה, בשילוב תהליך של העצמה ובניית שותפויות, המגדירות את העניינים החברתיים שבהם מבקשת הקהילה ליצור שינוי. השלב השני הוא שלב הביצוע של יצירה משותפת במרחב הציבורי וחשיפתה לקהילה שיכול לכלול ציור, צילום, פסיפס, תיעוד התהליך ועוד. השלב השלישי נקרא "חממה ליזמות" - הובלת מיזמי המשך למציאת מענים לבעיות או לאתגרים שהוצגו ב"קירות המדברים" תוך שימוש בשיתוף הפעולה שנרקם במסגרת השלב השני. השלב הרביעי הוא הפצה והטמעה של התהליך בערים נוספות בארץ ובעולם, על ידי מובילים קהילתיים נבחרים שיוכשרו לכך.

לימוד אינטראקטיבי של היסטוריה

במקום השני בתחרות המיזמים הקיימים זכה "עושים היסטוריה: ישראל על ה־Timeline" שמאפשר להתכונן למבחנים בהיסטוריה דרך הפייסבוק. כל החומר לבגרות מסודר על ציר זמן ומחולק לפי נושאי הלימוד. הלימודים באמצעות ציר הזמן חוסכים למורה זמן רב בארגון החומר ויוצרים רצף הגיוני שמסייע בהעברת החומר ובקליטתו. בניגוד לספרי הלימוד הרגילים, "עושים היסטוריה" מציג את חומר הלימוד באופן אינטרקטיבי שמשלב טקסט, תמונות, סרטונים וקטעי שמע.

במקום השלישי זכה בית הספר הממלכתי יסודי יד למורה שנוסד ב־1970 ברמת אשכול שבירושלים ומשנת 1997 משלב תלמידים נורמטיביים עם תלמידים אוטיסטים. כיום לומדים בבית הספר 233 תלמידים בתוכם 186 נורמטיביים ו־47 אוטיסטים ב־16 כיתות. צוות בית ספר הקים מערך מודולארי של שילוב שלוקח בחשבון את צרכי שתי האוכלוסיות. הצוות המקצועי הרחב כולל מורים (חינוך רגיל וחינוך מיוחד) מטפלים פרא־רפואיים, סייעים חינוכיים, מורים מקצועיים, בנות שירות ומתנדבים ממגזרים שונים. ייחודו של הפרויקט והצלחתו משכו אל בית הספר אוכלוסיית תלמידים שונות: חילוניים, דתיים לאומיים, חרדים, עולים חדשים, דרוזים ובני לאומים אחרים.

"עלמה המכינה לבנות", שזכה במקום השני בקטגוריית המיזמים החדשים, היא המכינה הקדם צבאית החילונית הראשונה לקידום מנהיגות נשית שקמה במטרה לתת הזדמנות לצעירות בעלות פוטנציאל מנהיגות גבוה מפריפריה כלכלית חברתית, לצמיחה אישית ולתרומה למדינה. המכינה כוללת עשרה חודשים של תוכנית חינוכית אינטנסיבית ומגוונת בתנאי פנימייה, כאשר השלב השני הוא שירות צבאי מלא. צעירות שישלימו בהצלחה את שני השלבים הראשונים יזכו למלגות לשנה הראשונה של לימודיהן העל תיכוניים במוסדות אקדמיים בעיר.

מעודדים קריאה בגיל הרך באום אל פחם

מיזם "אום אל פחם עיר קוראת" פועל להעמקת המודעות לחשיבות הקריאה בגיל הרך באום אל פחם, להטמעת המחויבות לקידום נושא קריאת ספרים בגיל הרך בקרב אנשי מקצוע מובילים ברשות המקומית, ולגיבוש תוכנית הוליסטית לקידום ולעידוד הרגלי הקריאה במרחב הציבורי והחינוכי ביישוב.

המיזם הוא בשיתוף פעולה בין מרכז בידאיאת במכללה האקדמית אלקאסמי בבאקה אל גרביה, מכון ון ליר בירושלים, ומחלקת החינוך בעיריית אום אל פחם. הפרויקט יפעל ליצירת בסיס עירוני ארגוני המחויב לנושא טיפוח הקריאה, להכשיר מנחים, אנשי מקצוע והורים כיצד לקרוא ספרים עם ילדים, וכמו כן לעידוד הרגלי קריאה במשפחות ערביות.

במסגרת התוכנית יפותחו ויפורסמו חומרי למידה והדרכה בנושא קריאת ספרים עם ילדים בשפה הערבית, רשימת ספרי ילדים איכותיים בערבית, והצעות לנושאים לשיחה עם ילדים על ספרים. כמו כן יופק ספר דיגיטלי בשפה הערבית ומדריך שיכלול היבטים תיאורטיים ומעשיים הנגזרים מהתוכנית.

מורים מרצים לכיתה באמצעות סקייפ

למקום השלישי הגיע מיזם "מורים מארחים מורים" שיעסוק ביצירת רשת שיתוף ידע בקרב המורים באמצעות סקייפ, וכמו כן "לארח" מוקדי ידע מהתחום האזרחי. הפורמט יכלול הרצאות בנות 10–15 דקות שישולבו בשיעורים הרגילים.

הרעיון הוא לשלב את הידע של מורים שונים בשיעורים של מורים אחרים. לדוגמה, אם מורה בתל אביב מלמד על הכרזת העצמאות, הוא יוכל להתחבר לסקייפ ולהעלות מול הכיתה מורה בעל ידע רחב יותר על דמותו של בן גוריון שיספר לתלמידים משהו אחר שלא ידעו על האיש. ניתן יהיה להרחיב את המאגר ו"לארח" בכיתות אנשים מהתחום האזרחי שידברו עם התלמידים על החומר שהם לומדים. בשיעור מדעים אפשר יהיה לארח לשיחה קצרה את הפרופ' דן שכטמן חתן פרס נובל, ובשיעור ערבית אולי כתבים לענייני ערבים מערוצי החדשות.

לעורר סקרנות אצל ילדים ב־20 מפגשים

מיזם "לעוף על זה" נועד לתת מענה לילדים שחיים בסביבה שאין בה ארון ספרים בבית, אין בה גירויים אינטלקטואליים, אין בה דמויות אשר מהוות מקור לחיקוי או השראה, ושמקצועות רבים הם מבחינתם בגדר נעלם. מטרת הפרויקט היא לעורר בהם סקרנות אינטלקטואלית ולהחדיר בהם אמונה וביטחון עצמי - לתת לאלה שאין להם חלום "לעוף על זה".

הפרויקט יתנהל בעשרה מסלולי התנסות ולמידה. כל מסלול ילווה על ידי שני מנטורים ומורה. המנטור יהיה סטודנט מלגאי מתחום הדעת הרלוונטי למסלול. התוכנית תכלול 20 מפגשים בני שלוש שעות אקדמיות כל אחד. מסלולי ההתנסות והלמידה הם בין היתר חוק ומשפט, רפואה והייטק.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
הערכה למאיה "אני 10"
ראשית ומעל לכל מיטב האיחולים לזכיתך,שנית אני מאוד מקווה שלאור הצלחת אימוץ שיטתך על ידי מספר גדול של בני נוער,ההצלחה במבחנים בהמשך השנים תתאפשר לא בגלל הכנה מוקדמת על החומר בו התלמידים נבחנים-מה החוכמה?-אלא לאור השימוש הנרחב בתוכניתך המאפשר הצלחות ללא ידע מוקדם על תוכן המבחן,אלא על הבסיס שנרכש בתכניתך.מקווה שירבו יזמים גם בשטחים נוספים בתכני הלימוד שיאפשר לנוער לרכוש מיומנויות איך לגשת לשאלות העומדות על הפרק.עלי והצליחי.אוסי
חיים , פתח-תקווה  |  20.12.12
לכל התגובות