אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גבי אשכנזי: לחינוך יש תשואה חברתית אדירה צילום: עמית שעל

גבי אשכנזי: לחינוך יש תשואה חברתית אדירה

הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר קרן רש"י בוועידה ליזמות בחינוך של "כלכליסט" ועיריית בת ים: "קיים קשר הדוק בין איכות החינוך ורמת הצמיחה במדינה. כדי להשאיר את מעמדה של ישראל כעתירת ידע צריך להשקיע ביזמות"

10.12.2012, 19:18 | חן פונדק

"מזה כשנה אני משמש בנוסף לעיסוקים שלי כיו"ר קרן רש"י הפועלת לצמצום פערים בחברה הישראלית", כך אמר רא"ל (במיל') גבי אשכנזי, בוועידה ליזמות בחינוך של "כלכליסט" ועיריית בת ים. אשכנזי הזכיר את הדו"ח של מכון טאוב שפורסם לפני כחודש ובו היה פרק נרחב בתחום החינוך: "הדו"ח מראה כי יש לא רק קשר הדוק בין רמת השכלה ורמת הכנסה, אלא שפער זה מתרבה בשנים האחרונות. בנוסף מראה הדו"ח כי קיים קשר הדוק בין איכות החינוך ורמת הצמיחה במדינה. חשוב להבין שלחינוך יש תשואה אדירה. מדינת ישראל אינה עשירה במשאבי טבע", אמר אשכנזי והוסיף קריצה לתחום השני בו הוא עוסק בתור יו"ר שמן, "יש לה עכשיו גז ואולי בקרוב נפט, אבל כדי להשאיר את מעמדה של ישראל כעתירת ידע צריך להשקיע ביזמות".

גבי אשכנזי, צילום: אוראל כהן גבי אשכנזי | צילום: אוראל כהן גבי אשכנזי, צילום: אוראל כהן

"לאחרונה אנחנו בקרן רש"י משתמשים יותר ויותר במונח תשואה חברתית. לפי תפיסה זו יש לבחון את ההשקעות החינוכיות שלנו במונחים של תשואה-תועלת". אשכנזי סיפר על הפרויקטים של הקרן עם נוער בסיכון שנשר מהמערכת: "שינוי נסיבות חייו של אותו נער אשר כביכול המערכת ויתרה עליו מועילה לחברה ולמדינה. פעם אחת בהיבט המוסרי ופעם אחת בהיבט הכלכלי. זוהי רק דוגמא אחת לאיך שזור הכלכלי והחברתי".

אשכנזי הסביר כי אחת השאלות היא איך מודדים את היוזמות האלו: "אנחנו רוצים לבחון איך בעלות והשקעה מינימלית נשיג תשואה מקסימלית. יש לוודא שמדובר בהתערבות מדודה שלוקחת בחשבון את כל ההיבטים הנלווים באותה השקעה. צריך לבדוק שהתוכנית שבאה לעשות שינוי תהיה ברת קיימה. אפשר לשכפל אותה, להתחיל עם גרעין ולהרחיב לרמה הארצית. ובסוף לבחון את היעילות הניהולית. כך ברשת בתי הספר דרכא שהוקמה על ידי הקרן, הבנו כי מרכיב עיקרי של היכולת להגיע למצוינות בפריפריה קשורה ברשויות המקומיות ובבתי הספר. בנוסף מצאנו שלא תמיד ידעו בתי הספר לנצל את התקציב שהמדינה נותנת להם. לחלק מבתי הספר שהצטרפו לרשת לא קיבלו התלמידים את התקציב שהיו זכאים להם". אשכנזי הבהיר כי הפעילות ברשת דרכא "לא מדובר בהחלפה של השדרה הניהולית, אלא בהעצמת הכוחות הקיימים".

אשכנזי סיכם כי "חשוב הדגיש כי השימוש במודלים העסקיים בשדה החינוכי או החברתי אינו חזות הכל. על התרבות העסקית לשרת רעיון ראוי ולזכור שבסופו של דבר אנו עוסקים באנשים. האנשים שלוקחים אחריות לעשות יותר, להתנדב, להוביל, מעצימים את החברה הישראלית".

תגיות