אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הקמת תנועת נוער לילדים עם צרכים מיוחדים איפשרה להם לחוות חוויות ילדות אותנטיות" צילום: עמית שעל

"הקמת תנועת נוער לילדים עם צרכים מיוחדים איפשרה להם לחוות חוויות ילדות אותנטיות"

עדי אלטשולר, מייסדת "כנפיים של קרמבו", סיפרה בוועידת יזמות בחינוך של "כלכליסט" ועיריית בת ים על הסיפור האישי שהוביל אותה להקים את תנועת הנוער

10.12.2012, 19:33 | חן פונדק

במסגרת ועידת יזמות בחינוך של "כלכליסט" ועיריית בת ים סיפרה עדי אלטשולר, מייסדת "כנפיים של קרמבו"- תנועת נוער לילדים עם צרכים מיוחדים – על תהליך ההקמה של התנועה. כיום אלטשולר משמשת כמנהלת תחום החינוך בגוגל ישראל.

בגיל 11.5 היא החלה להתנדב באילן, שם חנכה את כפיר, ילד עם שיתוק מוחין ותסמונת נדירה. "גדלתי לצידו, הוא היה כמו אח שלי ודרכו נחשפתי לעולם של ילדים עם צרכים מיוחדים", היא סיפרה. "למרות שכפיר לא לא דיבר והלך הוא תמיד רצה להיות חלק מהסביבה".

אלטשולר סיפרה כי בעקבות השנים לצידו של כפיר היא הבינה כמה דברים. "הדבר הראשון שיש פער מאוד גדול בין החלומות שלי והאפשרויות לבין החלומות והאפשרויות שלו. החלומות שלו לא היו שונים משלי, אבל לו היה ברור שהוא לא יוכל לממש אותם". כפיר נפטר לפני 5 שנים בגיל 11.

אלטשולר מספרת שכולם התייחסו אליה כמלאכית שבאה לחנוך את הילד עם הצרכים המיוחדים. "אף אחד לא ראה את החברות ביני לבין כפיר. הם היו רואים את הכיסא גלגלים שלו. הבנתי במהלך השנים שהבדידות של הילדים האלו היא גדולה. ואז פגשתי את אליאב זכאי והוא שאל אותי שאלה - 'את עושה משהו מדהים לכפיר ארבע פעמים בשבוע, אבל מה עם שאר הילדים שאין להם?'"

"פתאום הבנתי שחלק מהזהות שלנו בארץ זה להיות בתנועה ושלתנועות נוער לא מתקבלים ילדים כמו כפיר. ואז החלטתי שאני רוצה להקים תנועת נוער לילדים מיוחדים. שיהיו להם חוויות ילדות אוטנטיות ופשוטות. רציתי שיהיה לכפיר מקום שהוא יכול להיות חניך ומדריך שלא מתנדבים בשבילו, אלא שהוא חלק מזה. זה מה שקורה היום עם 1,700 ילדים ובני נוער. זה קרה לפני 10 שנים. למרות כל הפרסים וההוקרות משרד החינוך לא רצה להכיר בנו כי לא עמדנו בקריטריונים של תנועות נוער. לפני שלושה שבועות, אחרי הרבה מאבקים, זכינו לתמיכה ממשרד החינוך".

לדבריה "האני מאמין שלי הוא שכל יוזמה חינוכית חשובה. התפקיד שלנו זה לחזק את הקיים ולהעצים אותו והחיבוק של משרד החינוך הוא מעבר לסיוע הכספי, הוא הכרה". אלטשולר קראה לראש עיריית בת ים להקים את הסניף הבא של התנועה בעירו.

אלטשולר. "כל יוזמה חינוכית חשובה", צילום: עמית שעל אלטשולר. "כל יוזמה חינוכית חשובה" | צילום: עמית שעל אלטשולר. "כל יוזמה חינוכית חשובה", צילום: עמית שעל

"לפני שלוקחים שקל מההורים - צריך לדעת להרוויח אותו"

במסגרת הפאנל "חושבים בגדול, מתחילים בקטן" הציעו בני נוער את המיזמים שהקימו במסגרת תוכנית שעברו בארגון ליד לפיתוח מנהיגות צעירה. הראשון שהציג את המיזם שלו היה עירא כץ-גלאי שהקים מרכז משפחה - רותם - שמטרתו ללמד הורים מכל שכבות האוכלוסייה הורות בסדנה של 12 מפגשים. אדיר שוורץ סיפר על ליגת הכדורגל שהקים לבנות בשכונות בירושלים, שמשלב קבוצות מהמגזר הערבי, יהודי, דתי חילוני. ברית אלון הקימה קבוצת עוצמה בקריית מלאכי בשם תכשיט שמטרתה להעצים ולנתב בני נוער מהשכונות בקריית מלאכי לכיוון חיובי, ולהפוך אותם למודל לחיקוי עבור אחרים. יולי עמרם סיפרה על השתתפותה בתוכנית לוחמות צעירות, שמובילים למאבק לשינוי החוק להטרדות מיניות בבתי ספר. ספיר זך ואניה סיפרה על השתתפותה בפרוייקט ספייס אי.אל להנחתת חללית ישראלית על הירח תוך קידום תחום המדעים בקרב בני נוער בכלל ונשים בפרט.

יובל כחלון, צילום: עמית שעל יובל כחלון | צילום: עמית שעל יובל כחלון, צילום: עמית שעל

יובל כחלון, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, אמר בוועידה כי ליזמות בתחום החינוך יש שלושה שלבים: השלב הראשון הוא לחלום, השלב השני לקחת סיכון והשלישי לצאת לשטח "למקום שבו יוצרים שינוי, לראות את הצרכים". כחלון, תלמיד ברשת עמל, ציין כי הרשת "השכילה להקים מרכזי יזמות בכל רחבי הארץ". הוא הוסיף כי מועצת התלמידים הארצית שוקדת לאחרונה על שני מיזמים עיקריים. הראשון הוא הורדת גיל הבחירה לגיל 17. "בגיל 17 אנחנו מוציאים רישיון, מתחילים

מבדקים לצבא אנחנו מקבלים נוער מעורב שמתגייס מרצון והמיזם הזה הולך להשפיע על כל המייזמים בארץ. פנינו לשר החינוך וקיבלנו ממנו את ברכת הדרך".

המיזם השני שעליו דיבר כחלון נוגע למשבר הכלכלי והאחריות של בני הנוער. כחלון נתן כדוגמה את פרשת השבוע שמספרת על פרעה ויוסף: "יוסף הולך ומנהיג את המצרים בצורה נכונה לשימוש בכלכלה, ומצרים צולחת את המשבר למרות שכל העולם היה במשבר. בגלל שמדינת ישראל עומדת בפני משבר כלכלי, עלינו בני הנוער לקום ולעשות. אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו יכולים לעבוד, להרוויח בעצמנו. על הנוער להוביל משמעת כלכלית לחיסכון, לצמצום. לפני שאנחנו לוקחים שקל מההורים - צריך לדעת להרוויח אותו".

תגיות