אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"תנאי העסקה לעובדים הם התפקידים החברתיים המרכזיים של איש עסקים" צילום: עמית שעל

הטובים למשק

"תנאי העסקה לעובדים הם התפקידים החברתיים המרכזיים של איש עסקים"

פרופ' אריאל רובינשטיין (61), חתן פרס ישראל לכלכלה סבור גם כי תפקידו של איש עסקים הוא להעניק ביטחון תעסוקתי לעובדיו. לעמוד בהפרשות לפנסיה ולהימנע מפיטורים חפוזים

13.12.2012, 06:59 | דיאנה בחור ניר

השקיעו בעובדים: במה איש עסקים צריך להתעסק? בעסקים. את דאגתו החברתית הוא צריך להפנות קודם כל לרווחת העובדים שלו. הוא צריך לעשות זאת לא באמצעות חלוקת כרטיסים למשחק כדורסל ולא על ידי ארגון קוקטיילים ליד בריכה במלון באילת, אלא באמצעים יקרים הרבה יותר. קודם כל באמצעות השכר ואחר כך דרך יחסי העבודה: להקנות ביטחון תעסוקתי, להכיר בזכות ההתארגנות של העובדים, לעמוד בהפרשות לפנסיה ולהימנע מפיטורים חפוזים.

היו הוגנים עם הצרכנים: תחום אחר שאליו איש העסקים יכול וצריך להפנות את מרצו החברתי הוא מכלול יחסיו עם הצרכנים שהוא משרת. לא מצופה ממנו להיות צדיק, אבל אפשר לדרוש שלא יבצע פעולות שיווקיות שביודעין מיועדות להכשיל את הצרכן התמים. כך, למשל, אין היגיון לצפות מחברות הסלולר לחלק מזון לנצרכים לקראת פסח. אבל אפשר לצפות מהן שלא ישתמשו בדרכים שיווקיות חוקיות אך נלוזות להוציא כספים רבים מלקוחות תמימים.

פרופ פרופ' אריאל רובינשטיין, חתן פרס ישראל לכלכלה | צילום: עמית שעל פרופ

התרומה האמיתית לטווח הארוך: תנאי ההעסקה של העובדים ושירות הוגן לצרכנים הם בעיניי התפקידים החברתיים המרכזיים של איש עסקים. כל השאר הם זיקוקי דינור עבור מדורי הרכילות. לצורכי תדמית. תלוש שכר לא מצטלם טוב כמו תרומה למועדון לנוער במצוקה שנחנך בנוכחות בני משפחתו של איש העסקים, אבל הדרך הישרה לפתרון בעיות בני נוער במצוקה היא דרך תלוש השכר ההוגן להוריהם.

הטובים למשק מה יקרה ביום שבו אנשי העסקים יפסיקו לחשוב רק על שורת הרווח? פרופ' אדוארד פרימן חושב שהמוסר והכלכלה תמיד הלכו יחד, עד שהקפיטליזם המודרני הפריד ביניהם. זה הזמן להחזיר את הערכים לחישובים הכלכליים איתי להט, 34 תגובותלכתבה המלאה
פילנתרופיה היא רק מכשיר למירוק המצפון:
איש עסקים המעוניין לתרום באופן פרטי למטרות חברתיות יבורך. אבל אני חש רתיעה מהחיבור שבין פעולות עסקיות לבין פעולות חברתיות. ברור שרבים מאנשי העסקים מלאי כוונות טובות, אבל אני חושד שהדאגה החברתית של חלק מהעסקים מגיעה מכיוון משרדי יחסי הציבור. הפעולות הללו ממרקות את המצפון של אנשי עסקים מסוימים ומייתרות, לכאורה, את העיסוק בנושאים הקשים ובעלי המשקל החברתי המשמעותי.

במקום לתרום, להשקיע בעסק: אני בעד ביטול זיכויי המס על תרומות וביטול ההכרה בעשייה למען הקהילה כהוצאה עסקית מוכרת. אם התרומה נעשית מתוך רצון טוב, שתהיה תרומה שלמה ונקייה. זה יעזור גם לפישוט חוקי המס. בקיצור, שאיש העסקים יתמקד במה שהוא טוב בו: שיתפתח, שישקיע, שימציא, שינהל. שישקיע את המרץ החברתי שלו בהקפדה יתרה על תנאי ההעסקה, ברווחת העובד ובאסטרטגיה עסקית הוגנת. אם זה יהיה המצב, יהיו הרבה פחות אנשים שהחברה תצטרך לסייע להם.

תגיות

22 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
פרופ אריאל רובינשטיין-תנאי העסקה לעובדים
יש בניתו של הפרופסור הרבה מאד "רצוי" אבל לא מספיק "מצוי"- וההבדל הוא גדול מאד. הרבה אנשים טובים תורמים ונותנים גם כספית וגם מעצמם ולא יודעין עליהם כלום. כלוםץ כלום. וכאן עושים "עניין " גדול מתרומה כספית שנעשית במקום לשלם עליה מס למדינה. טוב שתורמים וצריך(לצערינו). תרומות אלו וגיוסי הכספים נכנסים לנישות שהמדינה מפקירה ביד ורגל גסה וכואבת. היא סומכת על טוב ליבם ורגש החמלה והצורך לתת של אנשים טובים וישרים. שינוי יסודי חייב להעשות, וטוב שעה קודם.
יהודית , מרכז  |  13.12.12
20.
אמן לכל מילה בכתבה
פרופ' אריאל אני מסכים עם כל מילה שכתבת פה!!!!! למשה מרחובות מתגובה 14 בתור אדם שעבד בשירות הציבורי היה באקדמיה ועכשיו עובד במגזר הפרטי אני חייב להגיד לך שהדברים שלך נשמעים שבאים ממקום של מרמור גדול אין סטירה בין להיות איש עסקים ולהשקיע את כספך במיזם (שיכול לההרס מאלף סיבות) לבין להיות אדם אנושי שמבין לכל פעולה חסרת רגש מול העובד שלך יש תוצאות הרסניות לעובד למעביד ולכלכלה בארץ.... כן אין מה לעשות כולנו קשורים אחד לשני ורק יושרה ואנושיות יקדמו אותנו..... חג שמח
כפיר , אשדוד  |  13.12.12
19.
למגיב מספר 14 שאינו מבין כלום!
בתור מי שהיה סטודנט של פרופסור אריאל רובינשטיין אני יכול לאמר לך שאתה טועה לחלוטין. האיש מחובר למציאות ולמה שקורה במדינה שלנו שמתדרדרת מיום ליום והוא בהחלט אינו נמנה עם הפרופסורים המנותקים והמתנשאים שאליהם יכולת לכוון את דבריך. מדובר בבן אדם אמיתי שמחובר לעמך ואתה ושכמותך צריכים לשתות את דבריו בצמא מפני שהוא מזהיר מפני משהו נורא שקורה כאן וממנו יסבלו ילדיך וילדי כולנו.
מודאג מהמצב  |  13.12.12
18.
שאלתם את עצמכם למה זה קורה אצלנו ובמדינות דומות לנו?
נכון. בגלל ההרכב ההטרוגני של האוכלוסיה. כי במדינות עם אוכלוסיה הומוגניות זה לא יקרה ואם יקרה לא יחזיק מעמד אלא לזמן קצר ומפה הסכנה לקיומיינו ולא הזכרתי את הסכנות הבטחוניות מחוץ.בצרפת למשל הם מתחילים לראות זאת על קצה המזלג.
אביב10  |  13.12.12
לכל התגובות