אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"יש משהו מאוד סקסי בפיתוח מוצרי צריכה" צילום: אוראל כהן

"יש משהו מאוד סקסי בפיתוח מוצרי צריכה"

ירון קופל, סמנכ"ל החדשנות והעיצוב של חברת סודה סטרים העולמית, עסוק בהקמת מעבדת חדשנות של החברה בישראל שתעסוק באיתור ופיתוח של חומרים חדשים. לכלכליסט הוא מספר איך עובדים על מוצרים חדשים בקצב מהיר, מה ההשראה שהוא שואב מחברות כמו אפל, ולמה עיצוב ושיפור חוויית המשתמש חשובים יותר בעיניו מפריצות דרך טכנולוגיות

18.12.2012, 11:20 | רוני קציר

כשירון קופל (42) מתחיל לדבר על ה־SodaStream Innovation Lab, אי אפשר שלא להיסחף בהתלהבות שהוא מקרין. בעיניים בורקות ובמשפטים מתובלים בהרבה אנגלית מלוטשת מספר קופל, סמנכ"ל החדשנות והעיצוב של חברת סודה סטרים העולמית, על מעבדת החדשנות הראשונה בישראל למוצרי צריכה של החברה, שתתחיל לפעול בחודשים הקרובים בסמוך למשרדי החברה באיירפורט סיטי. "באופן דומה למעבדות החדשנות של אפל ונייקי, המעבדה של סודה סטרים תתכתב עם הלך הרוח הרווח בשנים האחרונות ותשתף פעולה עם מעבדות דומות בעולם", הוא אומר בהתלהבות. "המטרה היא חיפוש אחר חומרים אקזוטיים וטכנולוגיות מתקדמות, כדי להוביל את המוצרים ל'קאטינג אדג'' הבא".

סודה סטרים. משווקת ב-45 מדינות בעולם ומחזור המכירות ל-2012 צפוי להסתכם ב-420 מיליון דולר סודה סטרים. משווקת ב-45 מדינות בעולם ומחזור המכירות ל-2012 צפוי להסתכם ב-420 מיליון דולר סודה סטרים. משווקת ב-45 מדינות בעולם ומחזור המכירות ל-2012 צפוי להסתכם ב-420 מיליון דולר

המעבדה בראשותו תרה בימים אלה אחר מיטב המוחות בתחומי הנדסת החומרים, הנדסת תעשייה וניהול, כימיה ואפילו הנדסת מזון. "בעולם קיימות מעבדות חדשנות שאני מכנה אותן מעבדות מחקר העוסקות בפיתוח טכנולוגיות, שאחר כך משתמשים בהן לפיתוח מוצרים. זה תהליך ארוך מאוד", קופל מבהיר ומצביע על הייחוד בתוכניתו: "אנחנו בפירוש עומדים להתמקד בפיתוח טכנולוגיות שמיועדות להוציא לשוק מוצרים בתקופות מהירות מאוד, גם ביחס לחברות בינלאומיות. סודה סטרים מוציאה מוצר חדש, לפעמים אפילו שניים, כל שנה, והתחזית שלנו לשנים הקרובות היא להמשיך בכך. אני יכול להבין את התשוקה והאתגר ללכת לכיוון של פיתוח אמצעי לחימה וטכנולוגיה למיניהם, אבל יש גם משהו מאוד סקסי בפיתוח מוצרי צריכה, בייחוד כשיש להם פן הנדסי משמעותי".

כמה באמת אפשר לחדש כשבכל שנה יוצא לפחות מוצר אחד?

"דברים לא משנים את צורתם. מהיום שהומצאה המכונית היא לוקחת אותנו מנקודה A לנקודה B. היא לא עפה, לא מחממת אוכל במיקרו ולא נוסעת בים. אבל המנועים השתפרו, וכן חוויית הנהיגה, איכות החומרים ומגוון מוצרי הבטיחות. כך גם ההבדל בין MP3 לאייפד, שניהם משמיעים מוזיקה, אבל האיכות ואופן השימוש אחרים. כיום חוויית העיצוב והמשתמש הן שם המשחק".

סופר קול

סודה סטרים העולמית עברה כמה גלגולים מאז הקמתה, ומ־2006 נמצאת בבעלות חברת ההשקעות פורטיסימו ובניהול המנכ"ל דניאל בירנבאום. "מעוד מוצר בבקבוק, דניאל יצר קאמבק אדיר, והפך את כל העניין לסופר קולי", מתאר קופל את השינוי שעברה החברה תחת שרביטו של בירנבאום. קופל עצמו, יזם בנשמתו ואחראי ללא מעט פרויקטים מוכרים כמו נרות בשינקין וזר פור יו, סיים ב־2011 את תפקידו כסמנכ"ל השיווק של בית ההשקעות אקסלנס לטובת כובעו החדש כסמנכ"ל בסודה סטרים העולמית (ובמקביל גם בחברה־הבת סודה סטרים ישראל, המשווקת את מוצרי החברה בארץ).

קופל. "מהנדס נמדד כיום בכך שיידע לפתור את הבעיה העיצובית והשימושית של המוצר, לא אם הוא פיתח איזו טכנולוגיה מתקדמת", צילום: אוראל כהן קופל. "מהנדס נמדד כיום בכך שיידע לפתור את הבעיה העיצובית והשימושית של המוצר, לא אם הוא פיתח איזו טכנולוגיה מתקדמת" | צילום: אוראל כהן קופל. "מהנדס נמדד כיום בכך שיידע לפתור את הבעיה העיצובית והשימושית של המוצר, לא אם הוא פיתח איזו טכנולוגיה מתקדמת", צילום: אוראל כהן

אחד המוצרים החדשניים שיזם קופל נחשף ביריד העיצוב במילאנו באפריל וזכה לתהודה: מכשיר ה"סורס" (Source), בעיצובו של מעצב־העל איב בהר, זכה ליותר מ־270 אזכורים בעיתונים ובבלוגי עיצוב מובילים בעולם, ובהם "הגרדיאן" הבריטי ומגזין החדשנות העסקית "פאסט קומפני", שהשווה את רמת העיצוב של המכשיר לזו של מוצרי אפל.

עיקר חדשנותו של הסורס היא שהבקבוק אינו מוברג למכשיר אלא ננעל בתנועת דחיפה פשוטה, והמכניקה העדינה שלו מאפשרת הפעלה במגע במשטח העליון. נוסף על כך אפשר לעקוב אחרי עוצמת התסיסה באמצעות חיישן ומסך LED המספקים משוב חזותי מיידי. מכשיר הסורס מושק בימים אלה בעולם, ועתיד להגיע לישראל בחודשים הקרובים. מוצר נוסף שנולד בתקופת קופל והושק באוגוסט האחרון הוא Soda Caps, קפסולות סירופ שפותחו עם חברת ההנדסה הישראלית תמוז, ויוצרו בטכנולוגיה המאפשרת את פיזור הסירופ באופן אחיד בתוך הבקבוק, ללא צורך בהטייתו.

העיצוב במרכז

באוקטובר האחרון ייצג קופל את סודה סטרים בארוחת בוקר אקסקלוסיבית של מוזיאון העיצוב קופר יואיט בניו יורק, אירוע נלווה ל"National Design Awards", שבו מוענקים פרסים לעיצובים נבחרים שבלטו בחדשנותם ובתרומתם. זו הפעם הראשונה שחברה ישראלית מוזמנת לכינוס, בהנחיית עורך "פאסט קומפני" בוב ספיאן. בין 12 המשתתפים באירוע היו קייט ארונוביץ', מנהלת העיצוב וחוויית המשתמש של פייסבוק, רוברט וונג ממעבדת החדשנות של גוגל, וארתור רובינפלד, נשיא לענייני פיתוח גלובלי בסטארבקס. המשתתפים דנו ברוחות המנשבות בעולם העיצוב והשפעתו על עולם העסקים, ועיקר תשומת הלב הופנתה למידה שבה עיצוב וחוויית משתמש תופסים מקום נרחב, שרק הולך וגדל, בכל נקודת מבט עסקית.

קופל מציע כדוגמה לתופעה את חברת אפל, ש"הראתה לכל העולם מהו הערך של עיצוב", ומנגד את המתחרה מיקרוסופט והווינדוס 8 שלה, שהציג ממשק משתמש חדש לחלוטין. "חברות ענק עם מחזורים מטורפים, שיש להן הרבה מה להפסיד, נוקטות מהלכים משמעותיים ולוקחות סיכון, מתוך הבנה ששילוב של עיצוב וחוויית משתמש הוא האפשרות היחידה לפריצת דרך".

מהי הדרך הנכונה לדעתך לעבוד על מוצר חדש?

"היום זווית הראייה המתקדמת ביותר היא להגדיר מה המוצר צריך לעשות, איך הוא אמור להיראות, מה החוויה שהוא אמור לספק, וההנדסה עוסקת בפתרון הבעיות שעולות. אם ניקח את סמסונג לדוגמה, מהנדס נמדד שם כיום בכך שיידע לפתור את הבעיה העיצובית והשימושית של המוצר, לא אם הוא פיתח איזו טכנולוגיה מתקדמת".

מהי חדשנות בעיניך?

"אחזור על מה שאמרתי בכנס בניו יורק וזכה להדים חיוביים. ההגדרה שלי לחדשנות היא סגירת הפער בין חוויית המשתמש הנוכחית לחוויית המשתמש האידיאלית. אני טוען שחדשנות, עיקרה לא להמציא המצאות טכנולוגיות יפות. מה שגורם לפריצת הדרך הוא ההסתכלות על התמונה הכוללת, ועיצוב הוא חלק בלתי נפרד מחוויית המשתמש".

תגיות