אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תאונה? המכונית תזמין אמבולנס צילום: תומר הדר

תאונה? המכונית תזמין אמבולנס

בקרוב יחל בארץ פיילוט שבמסגרתו יצוידו מכוניות במערכת שתתקשר אוטומטית לשירותי החירום בעת תאונה. תיכנס לשימוש ב־2015

24.12.2012, 09:02 | תומר הדר

דמיינו מצב שבו עברתם תאונת דרכים שבמהלכה מכוניתכם נפגעה באופן חמור: כריות האוויר נפתחו ואולי אפילו ישנם נפגעים. מחשב הרכב בוחן בתוך שניות ספורות את הסיכויים לפגיעה בנוסעים על סמך מידע שהתקבל מחיישני כריות האוויר, ומזמין על דעת עצמו את שירותי החירום עוד לפני שהספקתם לשאול אם כולם בסדר.

על פניו מדובר בתרחיש עתידני, אך בפועל כבר במהלך הרבעון הראשון של השנה הקרובה ייסעו בישראל כ־40 מכוניות שיצוידו במערכת תקשורת שכזו, במסגרת פיילוט שעורכת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

תאונה בכביש ערד סדום, צילום: תומר הדר תאונה בכביש ערד סדום | צילום: תומר הדר תאונה בכביש ערד סדום, צילום: תומר הדר

ל"כלכליסט" נודע שהמכוניות, השייכות לעובדי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יצוידו במערכת eCall - מערכת איכון המחוברת למערכות הבטיחות של הרכב ולשירותי החירום באמצעות רשתות התקשורת הסלולרית. כאשר הרכב עובר תאונה, מערכת ה־eCall מאבחנת היכן נמצא מוקד הפגיעה ברכב, מהי חומרת התאונה וכמה נפגעים פוטנציאליים עשויים להיות ברכב, ומתקשרת לשירותי החירום עוד לפני שהנהג עצמו מספיק אפילו להתאושש מההלם הראשוני.

המערכות נמסרו לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הישראלית על ידי האיחוד האירופי לצד כמה גופים מקבילים באיסלנד, רומניה, פינלנד ונורבגיה. מערכת eCall הוצגה לראשונה בגרמניה ב־2001. מדובר במערכת שעושה שימוש בחיישנים הקיימים כיום בכל המכוניות החדישות המצוידות בכריות אוויר. חיישנים אלה הפזורים סביב הרכב נועדו לאמוד את חומרתו של הנזק במקרה תאונה כדי לקבוע אם לפתוח את כריות האוויר. במכוניות המצוידות במערכת eCall החיישנים מחוברים גם למערכת GPS ולמערכת המחייגת אל שירותי החירום.

בעתיד, מחשש לקשיי קליטה סלולרית, תפעל המערכת גם באמצעות ממשק אינטרנטי. כבר כיום מערכות כאלה מוצעות באירופה לרוכשי ב.מ.וו, סיטרואן ומכוניות וולוו. מערכות eCall צפויות להפוך לפריט חובה ברכבים חדשים באיחוד האירופי ב־2015 ולאחר מכן גם בישראל.

תגיות