אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ללחוץ על הגז? המסר הכפול של השלטון צילום: יובל חן

ניתוח כלכליסט

ללחוץ על הגז? המסר הכפול של השלטון

ככה זה בישראל: המשרד לביטחון הפנים חושב שמצלמות המהירות מרתיעות, ואילו שר התחבורה מעלה את מהירות הנסיעה בחלק מהכבישים; אז האם יש סיכוי להפחתה במספר המצלמות?

29.12.2012, 12:00 | תומר הדר

נהגים שנסעו השבוע בכביש מספר חמש, שמשתרע בין מחלף הכפר הירוק בתל אביב ובין ראש העין, לבטח הבחינו במצלמת מהירות חדשה צבועה בצבע כתום המותקנת אחרי מחלף ירקונים. בימים אלה ממש מצטרפות אליה מצלמות נוספות במיקומים שונים ברחבי ישראל במסגרת פרויקט א3 של המשרד לביטחון פנים.

קראו עוד בכלכליסט

ככתוב באתר המשרד, מדובר ב"אמצעי הרתעה". כמובן שנושא ההרתעה שעליה מדברים במשרד לביטחון פנים אינו עומד בקו אחד עם המציאות בשטח - בשונה מן המצלמה הטריה שמוצבת בכביש 5 וזורחת בכתום בוהק ומרתיע, חלק ניכר מן המצלמות החדשות ממוקמות בצורה כזו שרק נהגים חדי עין באמת יוכלו להבחין בהן, כמו המצלמה הממוקמת בכביש חיפה-תל אביב בכיוון צפון מעט לפני מחלף חדרה, המסתתרת היטב מאחורי גבעה; או כמו המצלמה הממוקמת בכניסה לרמלה מאחורי גבעה.

אגב, לא רק במצלמות מהירות עסקינן, נהגים שנוסעים מדי יום מנחשונים בואכה בר אילן בכביש 471 (כביש מכבית) למדו היטב להאט במרחק של כקילומטר לפני המנהרה שבסוף הכביש, מחשש שיפגשו בקרן לייזר מכוונת היטב שמשגר שוטר שיושב במקום דרך קבע. המסר ברור: נהגי ישראל נוסעים מהר מדי ומישהו חייב לעצור אותם.

רק 4%

האם המהירות המופרזת היא אכן אחד הגורמים העיקריים הגורמים לתאונות? למרבה המזל, מדינת ישראל עושה עבורנו את הבדיקה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבוחנת בדיוק נמרץ כל תאונת דרכים בהן נפגעו אנשים, הגורם העיקרי לתאונות דרכים עם נפגעים ב-2011 היה בכלל אי ציות לרמזור, שהיה אחראי ל18% מן התאונות. ומה עם המקום השני? ובכן, 14% מן התאונות נגרמו באשמת סטיה מנתיב, 9% נוספים נגרמו בגלל אי שמירת מרחק, 8% בגלל אי מתן זכות קדימה ו-7% בגין אי ציות לתמרור עצור. ומה עם המהירות המופרזת? מבין כל הגורמים לתאונות שנרשמו בשנת 2011, המהירות המופרזת היתה אחראית רק ל-4% מתאונות הדרכים עם נפגעים בישראל.

ואכן, השבוע, חודש אחד בלבד לפני הבחירות הכין לנו שר התחבורה ישראל כץ צ'ופר מפתיע: מהירות הנסיעה בכבישים מהירים רבים ברחבי הארץ תעלה. ולא זו בלבד שמהירות הנסיעה תעלה, בהודעתו של שר התחבורה מודגש כי אכיפת המהירות בידי המשטרה תאפשר מרווח טעות של 10%. פירושו של הדבר הוא שנהגים יוכלו לנסוע במהירות גבוהה ב-10% מן המהירות הנקובה בשלט מבלי שיאונה להם כל רע.

מצלמת מהירות. האם יבינו בישראל מה שהבינו בבריטניה?, צילום: תומר הדר מצלמת מהירות. האם יבינו בישראל מה שהבינו בבריטניה? | צילום: תומר הדר מצלמת מהירות. האם יבינו בישראל מה שהבינו בבריטניה?, צילום: תומר הדר

חישוב פשוט מעלה שבכביש מספר 5 - ברגעים אלה ממש - מצלמת המהירות החדשה שהוצבה בשבוע שעבר לוכדת נהגים שנסעו במהירות של 110 קמ"ש ומעלה. אבל בקרוב יהיה מותר לנסוע בכביש זה במהירות 100 קמ"ש במקום 90 קמ"ש - ואם אכן שר התחבורה יעמוד בדבריו - אזי נהגים שיסעו בכביש 5 בעוד חודש יוכלו להפליג על פני המצלמה במהירות 110 קמ"ש בלי חשש מפני קנסות. גם הנהגים שמגיעים מנחשונים למחלף בר אילן לא יצטרכו לחשוש עוד מאימת הלייזר המשטרתי: בכביש מכבית מהירות הנסיעה המותרת תעלה בלא פחות מ-20 קמ"ש.

כעת נבדוק מדוע שר התחבורה נותן לנו את הסוכריה הזו. על פי הודעת משרד התחבורה: "השר כץ החליט להעלות את מהירות הנסיעה בכביש 6 ובכבישים נוספים בארץ לאחר שהתברר כי בכל אותם כבישים שבהם עלתה מהירות הנסיעה ל-100 או ל-110 קמ"ש, על פי החלטתו לפני כשנתיים, לא נרשמה כל השפעה שלילית ולא חלה כל הרעה בבטיחותם של הנהגים בכבישים. עוד עולה מהנתונים כי בחלק מהכבישים שבהם עלתה מהירות הנסיעה אף נרשמה ירידה במספר תאונות הדרכים". אכן חזון אחרית הימים. תשתיות ראויות מאפשרות נסיעה במהירות גבוהה ללא נפגעים. למען האמת ,אם נשיל לרגע את מעטה הציניות של לפני הבחירות, שר התחבורה צודק.

ומה אומרים בנושא המהירות במשרד לבטחון פנים האחראי על פרויקט המצלמות? שם דווקא טוענים שחור על גבי לבן באתר המשרד כי אכיפת עבירות של נהיגה במהירות מופרזת - "ייעודה להביא לצמצום מספר תאונות הדרכים ומספר הנפגעים וההרוגים".

כלומר, במשרד התחבורה גילו שהעלאת המהירות אינה יוצרת תאונות דרכים, אך במשרד לבטחון פנים גילו דווקא את ההיפך. לראיה, שלא במפתיע, חלק מן הכבישים שבהם מהירות הנסיעה תועלה על סמך החלטתו של שר התחבורה לפיה המהירות אינה גורמת לתאונות הם בדיוק אותם כבישים שבהם הוצבו המצלמות, כדי להפחית את התאונות שגורמת המהירות, ו"להרתיע", כהגדרת המשרד לבטחון פנים.

מכות חדשות לידיעת הנהגים: אלה הגזירות שיוטלו בשנה הקרובה המיסוי הירוק החדש ייקר את המכוניות הפרטיות, ובעלי הרכבים הצמודים ייאלצו לשלם שווי שימוש גבוה יותר. מבחני הרישוי ייעשו נוקשים יותר והמשטרה תכפיל את מספר מצלמות המהירות הפרוסות בכבישים. לקראת השנה העברית החדשה, "כלכליסט" מונה את השינויים שיהפכו את חייהם של האוחזים בהגה לקשים יותר תומר הדר, 23 תגובותלכתבה המלאה

אם כפל המסרים הזה מבלבל אתכם וגורם לכם להבין כמה פרויקט המצלמות מחטיא את המטרה להפחית במספר הנפגעים ופוגע בול במטרת הגדלת ההכנסות, אתם לא לבד, גם הבריטים, שהיו בזמנו חלוצי התקנת מצלמות המהירות בדרכים הבינו שהמצלמות פשוט לא מצמצמות את מספר הנפגעים. לכן ביוני השנה החליטה ממשלת בריטניה להשבית 1,522 מצלמות מהירות מתוך 3,189 מצלמות שפוזרו ברחבי הממלכה המאוחדת. הסיבה? הצבת המצלמות לא הורידה את מספר הנפגעים בתאונות והממשל הבריטי החליט שלא להשתמש במצלמות המהירות כאמצעי לגביית מסים. בקרוב בישראל? כנראה שלא.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
דבר חשוב יש צורך להרגיל לנהוג כחוק בכול חוקי המדינה ולא רק בנהיגה
כאשר מרגילם אזרח לעגל פינות שם מתחיל הכאוס יש לעלות את המהירות להוריד חוקים מטופשים שלא ניתן לאכוף ולשמור שלא יעברו על מעת חוקים שנשארים ממש כמו בגרמניה להשקיע בחינוך ולהעניש בחמרה כול עברין העבריין בכביש או בעברות קטנות זה שבן שלו יגדל לעברות גדולת
א  |  29.12.12
לכל התגובות