אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
2012 של אפל: הצרכן כבר לא מאמין בקסם צילום: בלומברג

2012 של אפל: הצרכן כבר לא מאמין בקסם

על אף השקות מוצלחות ונתוני מכירות מרשימים, ענקית האלקטרוניקה איבדה השנה את הילת החדשנות שאפיינה את מוצריה. המתחרות סגרו את הפער ואף עקפו אותה - ועתה יהיה על אפל להמציא עצמה מחדש כדי לכבוש את לב הצרכן

30.12.2012, 15:26 | עומר כביר

השנה המלאה הראשונה של אפל ללא מנהיגה, סטיב ג'ובס, הייתה שנה של הישגים והצלחות: החברה השיקה גרסאות חדשות לאייפד ולאייפון - ואת האייפד מיני, כולם הפכו לרבי-מכר.

קראו עוד בכלכליסט

על החגיגה העיבה ההשקה הכושלת של אפליקציית המפות ל-iOS, אבל המהלך והתגובות לו לא היו שונים בחריפותם מכישלונות בולטים קודמים של החברה - דוגמת פרשת אנטנה-גייט. התגובה המהירה של מנכ"ל אפל, טים קוק, שכללה התנצלות והמלצה על אפליקציות מיפוי אחרות, הרגיעה את הרוחות במהירות.

לחצו לצפייה
גלריית כלכליסט: 2012 של אפל (5 תמונות)

לכאורה, עוד שנה מוצלחת ברצף של שנים מוצלחות. אבל אלו שעוקבים אחרי אפל מקרוב יודעים ש-2012 היתה חריגה מאוד והתאפיינה בין השאר, בתנודות חסרות פרופורציה במניית החברה - נסיקה מטורפת בתחילת השנה והתרסקות זהה בטירופה בסופה.

יתכן שבעתיד יסתכלו פרשני שוק הטכנולוגיה בעולם לאחור ויקבעו את 2012 כשנה בה נבלמה נסיקתה של אפל, זו שהחלה עם חזרת ג'ובס לחברה בשנות ה-90.

החברה איבדה את כתר החדשנות

 

כל עוד עמד ג'ובס בראש החברה נהנתה אפל משכבת הגנה, שדה עיוות המציאות המפורסם - שהפך את כל שעשתה ל"קסום", או לכל הפחות "מדהים". פעילות אפל ב-2012 דמתה לפעילותה בשנים קודמות, אבל בלי ג'ובס, השדרוגים הקבועים למוצרים הקיימים והשקות המוצרים החדשים כבר לא נהנו מאותה הילה נוצצת.

אפל מתקשה לחולל מהפיכה מאז מות ג אפל מתקשה לחולל מהפיכה מאז מות ג'ובס | צילום: איי אף פי אפל מתקשה לחולל מהפיכה מאז מות ג

כל זה לא היה בעיה רצינית לולא המתחרות, ובראשן סמסונג עם סמארטפוני וטאבלטי גלקסי, גוגל ואמזון עם הנקסוס 7 והקינדל Fire HD הזולים, ואפילו נוקיה עם מכשירי ה-Lumia החדשים היו עושות עבודה טובה כל כך.

השנה, יותר מתמיד, הצליחו היצרניות השונות לסגור את הפער מול מכשירי אפל בכל הקשור לחומרה ולתוכנה - ואף לעקוף אותה במקרים מסוימים. זכורה לי במיוחד השקת הגלקסי S3 באביב שעבר, שההתרגשות והבאז שהתעוררו לפניה ולאחריה התחרו באלו שמעוררות השקות אפל.

התלהבות בהיקף "אייפוני". גלקסי S3 התלהבות בהיקף "אייפוני". גלקסי S3 התלהבות בהיקף "אייפוני". גלקסי S3

ההצלחה המרשימה של המתחרות מחד, וחסרונו של ג'ובס על שדה עיוות המציאות שלו מאידך, יוצרים שילוב מסוכן מבחינת הענקית האמריקאית: תדמיתה כחברה החדשנית ביותר בשטח נסדקה. אפל היא כבר לא חדשנית יחידה בדורה, אלא בדרך להיות אחת מני רבות.

לכבוש מחדש את חובבי הגאדג'טים

המשך אותה הדרך בה צעדה החברה ב-2012 לא תספיק לה בשנים הבאות; כדי לשקם את מעמדה כמובילת החדשנות בעולם הטכנולוגיה יהיה על החברה לבצע כמה מהלכים משמעותיים. המוצרים האחרונים של אפל אמנם היו הצלחה בכל קנה מידה, אבל אפשר לשער שלאור קצב ההתפתחות של המתחרות ב-2013 הצרכנים כבר לא יסתפקו בשדרוגים מינוריים עד בינוניים.

המכירות היו מוצלחות, אך המוצר - לא מקורי במיוחד והושק כתגובה לתחרות. אייפד מיני, צילום: בלומברג המכירות היו מוצלחות, אך המוצר - לא מקורי במיוחד והושק כתגובה לתחרות. אייפד מיני | צילום: בלומברג המכירות היו מוצלחות, אך המוצר - לא מקורי במיוחד והושק כתגובה לתחרות. אייפד מיני, צילום: בלומברג

אלו אולי הספיקו בתקופה בה ג'ובס עוד ניהל את העניינים, אבל עכשיו אפל צריכה לחזור ל-2007, להשקת האייפון שהדהימה את עולם הטכנולוגיה וגרמה לכל חובב גאג'טים לקפוץ מהתרגשות. אם 2012 הייתה מבחינת אפל שנת ההתבססות וההתייצבות בעידן פוסט-ג'ובס, 2013 צריכה להיות שנה הפריצה מחדש.

כעת מגיעה התקופה בה חייבת אפל להוכיח שלחברה ששינתה את תחום נגני המדיה הניידים, המציאה את הסמארטפון המודרני ויצרה במו ידיה את קטגוריית הטאבלט יש עדיין את מה שדרוש כדי להניע מהפכות דומות גם בעתיד.

סקוט פורסטול מציג את iOS 6. האם יורשו, ג סקוט פורסטול מציג את iOS 6. האם יורשו, ג'וני אייב, יוביל את המהפיכה הבאה? | צילום: איי פי סקוט פורסטול מציג את iOS 6. האם יורשו, ג

אפל לא יכולה להרשות לעצמה עוד 2012

לחברה יש את הכלים לעשות זאת; ה-DNA שהשתיל בה סטיב ג'ובס עדיין שם והשינויים האחרונים של קוק - פיטורי סמנכ"ל התוכנה סקוט פורסטול והחלפתו בג'וני אייב, המעצב הראשי של החברה שאחראי לעיצוב האייפון, האייפד ושאר מוצרים מצליחים - מציבים אותה בעמדה טובה לבניית מוצרים חדשניים באמת.

אפשר רק לקוות שאפל תתאפס על עצמה כבר בתקופה הקרובה. כי אם 2013 תהיה זהה ל-2012, סביר מאוד שב-2014 כולנו נתעניין הרבה פחות בהשקת האייפון 7, והרבה יותר בזו של הגלקסי S5.

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
תגובה ל-4, 9, 11 וכל מי שחשב שאין מה לחדש
שלום לכולם, אם אתם חושבים שאין מה לחדש טעות בידכם. בתחילת 2014 לפי הצפוי גוגל ישיקו את Google Glass המשקפיים שלהם עם הקרנה לתוך עין אחת - http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Glass. לאחר מכן לפי מטריקס או המקור (האחים וורשבסקי הודו שצפו בו לפני כתיבת התסריט) שהוא האנימציה היפנית Ghost in The Shell כבר יהיה ממשק מחשב-מוח ישיר עם שתלים וסייבורגים למרות שזה יכול לארוך עוד כמה עשרות שנים. השאלה מתי האדם הוא כבר לא אדם אלא מכונה או משהו באמצע? באופן אישי אינני מאמין שאסכים אי-פעם להשתמש במשקפיים של גוגל או של אפל, סמסונג או כל מוצר מתחרה דומה בגלל הפלישה לפרטיות. אני מניח שיהיו לא מעט אנשים במיוחד חבר'ה צעירים שיתאהבו ויתעדו כל רגע בחייהם. אני כנראה כבר זקן מדי :)
אורי , ירושלים  |  31.12.12
11.
סטיב ג'ובס השאיר, לפי השמועות, הוראות ברורות לגבי המשך הפיתוח העתידי של אפל ל-10 שנים הבאות
לפי אותה שמועה סטיב ג'ובס כבר חזה מראש את ה"מהפכה" הבאה אותה אפל יובילו ונתונים אלו שמורים בסודי סודות... הבחור מתגובה 9 צודק, ובכל זאת -בכל כמה שנים מגיע התקן טכנולוגי ששובר את כל הכלים (כדוגמת האייפון שיצא ב-2007) ומעניק מימדים חדשים בכל הקשור לטכנולוגיה פיזית ו-ויזואלית ולכן לפי האבולוציה הטכנולוגית זה רק עניין של זמן עד שיגיע הדבר הבא, ויכול מאוד להיות שאפל כבר עובדים עליו... את האייפון 5 הם היו חייבים להוציא כדי לתת קונטרה לגלאקסי 3, לפי דעתי לא הייתה להם כל כוונה להתיימר מעבר למסך גדול יותר ומעבד מעט חזק יותר. תפעילו את הדמיון ותראו שישנם עוד דברים רבים שיכולים לחולל מהפכה, מספיק לצפות בסרט כמו אווטאר כדי להקפיץ את החושים בכל מה שקשור לאפשרויות טכנולוגיות מתקדמות...
אחד  |  31.12.12
לכל התגובות