אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יו"ר אסם: "המדינה הזו לא אוהבת גדולים ומצליחים" צילום: עמית שעל

יו"ר אסם: "המדינה הזו לא אוהבת גדולים ומצליחים"

דן פרופר אמר בכנס של רשות ההגבלים כי "אין שוק יותר תחרותי משוק המזון - בשוק התה הקר אנחנו חותכים את הצוואר אחד לשני"

02.01.2013, 15:24 | אורנה יפת

"אין שוק יותר תחרותי משוק המזון. בשוק התה הקר אני ורוני (קוברובסקי, נשיא קוקה קולה ישראל – א"י) 'חותכים' את הצוואר אחד לשני". כך אמר היום (ד') דן פרופר, יו"ר קבוצת אסם, בכנס השנתי של רשות ההגבלים העסקיים שנערך בתל אביב.  

קראו עוד בכלכליסט

פרופר האשים בכך שתוקפים את הספקים הגדולים גם את הממונה על ההגבלים עצמו. "למה מתקיפים את הגדולים?", אמר פרופר. "דיויד גם אתה אחראי לזה – אתה אמרת שספקים גדולים מוחקים את הקטנים מהמדף וחוק המזון החדש יאפשר לכם למנוע מהגדולים להעיף ספקים קטנים. זה מראש צובע אותי, כספק גדול, בתור האיש הרע. אני מודיע לך דיויד שאני איש טוב – אני לא חומס, לא משתמש בכוחי ומשתדל להיות בצד הלבן של החוק. אבל מראש צבעו אותי. המדינה הזו

הממונה על ההגבלים: "אם בכל מקום יהיו סופרמקטים כמו באשדוד - הציבור יחסוך מיליארד שקל" דיויד גילה אמר כי בזכות חוק המזון יוכל לטפל בבעיות התחרותיות בשוק: "נמנע מספקים גדולים להוציא מהמדף ספקים קטנים" הדר קנה, 7 תגובותלכתבה המלאה

לא אוהבת גדולים ומצליחים. כך אנחנו מונעים מהדור הבא להצליח. אצלנו מי שמצליח מייד נחשד בגניבה".

לדבריו, נוח לאסם להיות על המדף לצד ספקים קטנים ולא גדולים. "כאשר אני על המדף, יותר נוח לי להיות לבד עם חמישה ספקים קטנים מאשר שניים גדולים. התחרות שלי מול חמישה קטנים נוחה מאד. אם יהיו לידי שני שחקנים גדולים, זה יותר קשה. במדף היום, בעידן המודרני, אין מקום ליותר משלושה מוצרים, והקמעונאי שם על המדף מה שנמכר. וכשיש מותג פרטי ושני ספקים גדולים, לי מפריע בעיקר המתחרה הגדול השני".

רוני קוברובסקי אמר כי שחקנים קטנים לא גורמים להורדת מחירים. "אין דבר כזה ששחקנים קטנים גורמים להורדת מחיר, וגם האקדמיה תומכת בזה", אמר קוברובסקי. "תחרות מחיר קיימת רק בין גדולים. קטנים יכולים להביא חדשנות, לטפל בנישות, ולכן חשוב מאוד שהם קיימים. טרה ניסתה לעשות את זה, וצוריאל ניסתה לעשות את זה, ולא הצליחו כי הן היו פושטות רגל אם לא היינו קונים אותם. מי שחושב שיוריד מחירים על ידי הקטנת הגדולים והוספת הקטנים, יביא רק לעליות מחיר. צריך לטפל פה בנושא המע"מ על המזון - וזה יביא להורדת מחירים".

בתגובה לדברים אמר דיויד גילה, הממונה על ההגבלים עסקיים: "אין שום איסור להיות גדול, אבל כשגדול עושה פעולה, יש לזה השפעה לעתים מזיקה על השוק. אף אחד לא אמר שהגדולים רעים. גם צריך לזכור שכל ספק גדול החל בתור ספק קטן. זה שהקטן רצה להפוך לגדול זה מה שמשנה את השוק. מאיר בייגל, שחקן קטן, מצליח לעורר תחרות בשוק שלו כמו שעשה גולן טלקום בשוק הסלולר".

קוברובסקי. "טיפול במע"מ יביא להורדת מחירים", צילום: בועז אופנהיים קוברובסקי. "טיפול במע"מ יביא להורדת מחירים" | צילום: בועז אופנהיים קוברובסקי. "טיפול במע"מ יביא להורדת מחירים", צילום: בועז אופנהיים

על כך אמר פרופר: "ספקים קטנים באו אליי ואמרו שהם מודים לי שהעליתי מחירים. אני חושב שזה אומר הרבה. הם כבר לא יכלו לעמוד בלחץ של העלויות. כששואלים אותי מתי אני מעלה מחירים, אני אומר שזה תלוי בעלויות של חומרי הגלם. אני לא חושב שעל זה צריך לקחת אותי כספק ולהאשים אותי בתיאום מחירים עם חברות אחרות שמעלות מחיר".

אברכהן. "נגמרו הזמנים ששופרסל מקבלת מתחרה בטורפנות", צילום: סיון פרג אברכהן. "נגמרו הזמנים ששופרסל מקבלת מתחרה בטורפנות" | צילום: סיון פרג' אברכהן. "נגמרו הזמנים ששופרסל מקבלת מתחרה בטורפנות", צילום: סיון פרג

גילה אמר כי רשות ההגבלים בודקת את נושא עליות המחיר המתואמות בין החברות. "אנחנו מוטרדים ממצב בו חברות מכינות את הצרכנים דרך התקשורת בעליות המחיר".

קבלת פנים לרשת החדשה

עם כניסתה של רשת השיווק החדשה של רמי שביט, קוסט 365, לעפולה, החלה מלחמת מחירים באזור ושופרסל ורמי לוי הורידו מחירים ונתקלו בטענה כאילו הם מנסים למנוע כניסת מתחרה חדש. על כך אמר איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל: "אם שופרסל היתה נכנסת לעפולה ומצהירה על מחירים נמוכים, כבר היינו נחקרים ברשות ההגבלים. לא קיבלנו את קוסט 365 בטורפנות גדולה. אם זה היה קורה, אני מניח שכל רשות ההגבלים היתה היום במשרדי שופרסל. נגמרו הזמנים האלה ששופרסל מקבלת מתחרה בטורפנות".

רמי לוי, הבעלים של רשת שיווק השקמה, אמר בתגובה לנושא כי "רמי שביט (הבעלים של קוסט 365) לא נתן לנו להיכנס לחנות שלו לפני שפתח, אז לא ידענו מה המחירים שלו וכולם הורידו מחירים. כשהוא פתח ונכנסנו, ראינו שהמחירים שלו הרבה יותר גבוהים משלנו. אז אי אפשר להגיד שקיבלנו אותו בטורפנות".

על מלחמת המחירים עם כניסת רשת החדשה למתחם שבו פועלות רשתות נוספות, אמר גילה כי "צריך להיזהר כשמתערבים נגד הורדת מחירים. כל עוד הסניף מרוויח זו קבלת הפנים שרצינו - שהמתחרים יורידו מחירים. לא מצאנו ראיות להתנהלות של סניף הפסדי".

בסיום הדברים הבטיח רמי לוי כי בעוד שנה וחצי ישיק מותג פרטי משלו. "אני מסיים את ההסכם שלי עם 'המותג' (שמייצרת עבורו ברנד פור יו – א"י) ואז אני אעשה מותג פרטי של עצמי. אני מבטיח שהוא יהיה זול יותר, והמודעות של הצרכנים למותג פרטי תגבר".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
מה אתה אומר אדון פרופר - מי לא אוהב את סטף וורטהיימר וגיל שוויד ?
למדינה הזאת אין בעיה עם מי שגדול ומצליח בזכות עצמו, בזכות עמל כפיו וזיעת אפו. לאנשים במדינה הזאת - כן אנשים, אלה היצורים שחזירים כמוך רואים כקופות מזומנים מהלכות - קשה לאהוב את אלה שעושקים אותם יומם וליל בכל הזדמנות שנקרית בדרכם. גם כשאין הזדמנות הם מייצרים לעצמם אחת עם כסף שהם שופכים על לוביסטים, יחצ"נים וחברי כנסת מושחתים. חסוך מאיתנו את זעקת הקוזק שלך, אתה לא עובד על אף אחד.
כבשת הרש , שקדי מרק  |  03.01.13
לכל התגובות