אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הספקים יממנו לביתן את רכישת כמעט חינם? צילום: שוקה כהן

בלעדי לכלכליסט

הספקים יממנו לביתן את רכישת כמעט חינם?

ספקי המזון של רשת הקמעונאות יינות ביתן נתבקשו להגדיל את אשראי הספקים בעוד 30 יום, כדי לסייע לבעלים של הרשת נחום ביתן לממן את רכישת כמעט חינם. עם זאת, בדיקת כלכליסט מעלה שיצרני המזון הגדולים נוטים לסרב

03.01.2013, 09:09 | גיל קליאן

רשת הקמעונאות יינות ביתן פנתה לספקי המזון שלה בבקשה להוסיף 30 יום לאשראי הספקים לאורך כל שנת 2013. זאת כדי לאפשר לבעלים של הרשת נחום ביתן לקבל חלק מהמימון לרכישת רשת החנויות כמעט חינם באמצעות יצרני המזון הגדולים בישראל.

קראו עוד בכלכליסט

בסוף אוקטובר דיווחה צים שיווק הבורסאית, מפעילת רשת כמעט חינם, על רכישתה בידי יינות ביתן תמורת 350 מיליון שקל. מאז ועד היום לא נודע כיצד ביתן יאסוף את המימון הדרוש לביצוע העסקה, שכן הוא שומר בקנאיות על פרטיות עסקיו.

ביתן אמור להפעיל ב־2013 רשת ממוזגת ענקית של כ־60 חנויות, עם מחזור מכירות הנושק ל־3 מיליארד שקל. לפי חברת המחקר BDI, המכירות המצרפיות של יינות ביתן וכמעט חינם עמדו על 2.7 מיליארד שקל ב־2011. בהנחה שהרשת פועלת על רווחיות גולמית של 20%–25% (הרווחיות הממוצעת של רשתות הדיסקאונט), רכישותיה מהספקים מוערכות ב־2–2.2 מיליארד שקל בשנה.

נחום ביתן. מחפש אשראי, צילום:  שוקה כהן נחום ביתן. מחפש אשראי | צילום: שוקה כהן נחום ביתן. מחפש אשראי, צילום:  שוקה כהן

אשראי ספקים פירושו שהרשת משלמת לספקיה על מוצרים רק אחרי שהיא מוכרת אותם ללקוחות. תוספת קבועה של 30 יום לכל הספקים תשאיר בידי ביתן סכום שווה ערך לרכישות של חודש מהספקים, המוערך ב־170–180 מיליון שקל - כסף שיכול לשמש אותו כדי לשלם חלק מרכישת כמעט חינם. עם זאת, בדיקת "כלכליסט" עם כמה ספקים העלתה כי הם אינם מתכוונים להיענות לדרישה, כך שכלל לא בטוח שמסלול השגת מימון זה יפעל לטובתו.

ביתן מתקשה במימון

הבעיה של ביתן לכל אורך הדרך היא הצורך להגיע למימון כמעט מלא של הרכישה. ביתן ניהל מגעים עם בנק הפועלים לאשראי של 200 מיליון שקל, כמו גם מגעים עם חברת הביטוח מנורה, אך עדיין לא ברור אילו גופים יעמידו את האשראי הדרוש לו לרכישת כמעט חינם. בזמן הקרוב צפוי להתקבל אישור לעסקה מרשות ההגבלים העסקיים - מה שיקרב משמעותית גם את התשלום הראשון של ביתן תמורת הרשת. בשוק חוששים כי ברגע האמת יתברר שאין בידי ביתן מספיק מקורות מימון לביצוע העסקה.

פרט לבעיית המימון, השלמת העסקה מציבה בפני ביתן גם אתגר ניהולי לא מבוטל - הכפלת מספר החנויות ברשת שלו, בסניפים לא אחידים בגודלם הפונים לקהלים שונים. בענף העריכו שביתן יקים מטה לצורך ניהול האימפריה החדשה שלו, כמו ברשתות הגדולות שופרסל ומגה, והביעו חשש שהדבר יפגע במיצובה הנוכחי של רשת יינות ביתן כרשת דיסקאונט קטנה וזריזה, שכן היא לא תוכל להמשיך במחירים תחרותיים לאורך זמן.

מה שבטוח הוא שהרכישה תקפיץ את ביתן לליגה של הגדולים מאוד בענף קמעונאות המזון. יינות ביתן עשויה לעקוף את רמי לוי ולהפוך לרשת שיווק המזון השלישית בגודלה בישראל, כשהיא משאירה מאחור מתחרים כמו חצי חינם, אושר עד ואחרים. הרכישה תביא את הרשת לפריסה ארצית עם נוכחות כמעט בכל מתחמי המכירות הגדולים בישראל, מצפון לדרום.

כאמור, נראה כי רשות ההגבלים העסקיים תאשר את העסקה, וזאת למרות חשיפת "כלכליסט" על כך שביתן לא אישר עם הרשות רבות מהרכישות הקודמות שלו, שבנו את הרשת לאורך השנים.

מסע רכישות ממושך

הרשת של ביתן החלה כחנות משקאות קטנה שהפעיל אביו של נחום באשקלון. ב־1994 פתח נחום ליד החנות סופרמרקט בשם יינות ביתן. כמה שנים אחר כך התווספו לחנות שלושה סופרמרקטים נוספים, אבל הקפיצה הגדולה הגיעה ב־2006, כשביתן רכש ארבע חנויות של רשת הסופרים היפר רמה ב־250 מיליון שקל, והכפיל את מחזור המכירות של הרשת מ־300 מיליון שקל ב־2005 לכ־600 מיליון שקל ב־2006.

שנה בלבד לאחר מכן רכש ביתן ב־121 מיליון שקל גם את הרשת הפרטית יד יצחק שכללה שלושה סניפים. הרכישה הגדילה את מחזור המכירות של יינות ביתן ליותר מ־800 מיליון שקל והכניסה את הרשת לפעילות במרכז הארץ - בכפר סבא, בפתח תקווה ובראש העין. מסע הרכישות נמשך ב־2008, כשביתן רכש את סניף משב מרקט באילת תמורת 8 מיליון שקל. בשנים שלאחר מכן הגדיל ביתן את כוחו באמצעות סניפים שפתח בנתניה, במודיעין, בחדרה, בהרצליה ובאיירפורט סיטי.

מרשת יינות ביתן נמסר: "איננו נוהגים לדון על הסכמי הסחר שלנו עם התקשורת".

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
יותר מידי חנויות מכירה גורם להוצאות גדולות והפסדים.
מי שמצוי בענף הסופרמרקטים יודע את מה שכול אזרח יודע. שיש יותר מידי חנויות והמכירה מתבצעת רק או בעיקר בסופי שבוע. מכאן שכ-60 אחוז מפוטנציאל החנויות שעולה לתפעל אותן ממון רב לא מנוצל. המרכולים כלל לא מוכרים בימים א-ג. ביום ד' וביום ה' הבמכירה נעשית בשעות אחר הצהרים וביום ו' המכירה בהיקף מלא. משמעות הדבר שמדובר בשיטת מכירה לא יעילה. המשמעות המעשית שהצרכן משלם את מחיר חוסר היעילות והספקים נאשקים ע"י רשתות גרועות.
ספק מזון  |  04.01.13
3.
עושק היצרנים הקטנים
מהי תרבות עיסקית בינות ביטן בואו נעשוק את היצרנים הקטנים ונתעשר על חשבונם לא נשלם להם בזמן נוריד להם כספים חד צדדי ללא שום קשר להסכמי הסחר. הממונה על ההגבלים תן להם להתחרות הם גם כך עשירים שים ומתנהגים כמו עבד כי ימלוך מי יתן ויהלום וחנות ביטן ירגישו את נחת זרועם של הצרכנים אני חיב לצין שבניגוד לינות ביטן ונחום זאקי מחצי חינם מילה זו מילה הסכם זה הסכם ותשלום זה תשלום כנל עדי צים מכמעט חינם וכן שופרסל ומגה שם אין את הגזל של מר נחום ביטן מר נחום אין ברכה בגזל תלמד מהרשתות ההגונות סביבך
ספק , אשדוד  |  04.01.13
לכל התגובות