אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האסטרטגיה של גוגל נגד מיקרוסופט: לסנן, עד שתפסיק להתקשר צילום: ניצן סדן

דו"ח טכנולוגי

האסטרטגיה של גוגל נגד מיקרוסופט: לסנן, עד שתפסיק להתקשר

בעוד את אפל בחרה לאכול מבפנים, כדי להתמודד עם ווינדוס פון 8 אימצה גוגל טכניקה ילדותית ומשונה, מגה-בלוגר משתחרר מפרסומות ובוסים, טרול פטנטים נענש על ניסיון הסחיטה שלו ופולארויד משיקה מיזם תמוה

03.01.2013, 15:31 | יוסי גורביץ

ווינדוס-מי?

דיווחנו אתמול (ד') על האסטרטגיה של גוגל כנגד iOS של אפל - לאכול אותה מבפנים על ידי הצגת אפליקציות ליבה מוצלחות יותר מאלה של אפל עצמה. כלפי המערכת של מיקרוסופט - יריבה ותיקה ושנואה, נוקטת גוגל בטקטיקה אחרת לגמרי: היא פשוט נועלת אותה בחוץ.

מיקרוסופט התלוננה אתמול (ד') על כך שגוגל מתעלמת מדרישותיה מזה יותר משנה ומסרבת לתת להעביר לה כלי פיתוח לבניית אפליקציית יוטיוב נורמלית לווינדוס פון 8. מיקרוסופט אמרה שגוגל מסרבת למסור לה את המטה-דאטה שהכרחי להתממשקות ראויה של יוטיוב מול מערכת ההפעלה - למרות שאפילו אפל קיבלה אותו. כתוצאה מכך, יישום יוטיוב של ווינדוס פון הוא צל חיוור ומוגבל ולא אפליקציה אמיתית.

מכשיר ה-Lumia 920 של נוקיה. אין אפליקציית יוטיוב תקנית, צילום: ליאור מורג מכשיר ה-Lumia 920 של נוקיה. אין אפליקציית יוטיוב תקנית | צילום: ליאור מורג מכשיר ה-Lumia 920 של נוקיה. אין אפליקציית יוטיוב תקנית, צילום: ליאור מורג

בכך, טוענת מיקרוסופט, יש התנהגות שמנוגדת לחוקי ההגבלים העסקיים: נסיון לפגוע ביכולת של הסמארטפונים שלה להתמודד עם אלה של גוגל. ההודעה לא נמסרה אתמול סתם כך, במקרה: היום צפויה ה-FTC לקבל החלטה סופית בתלונת הגבליים עסקיים נגד גוגל שנמשכת כבר שנתיים. כנראה שגוגל תשפיל מבטה לנוכח ה-"נו-נו-נו" שיעשה לה הרגולטור - ותמשיך בשלה. מיקרוסופט מנסה להזכיר לנו שמבחינת התמנון העליז, ההשתלטות על העולם הדיגיטלי היא רק עניין של זמן.

ללא כבלי פרסומות

 

אחד הבלוגרים המפורסמים ביותר, אנדרו סאליבן, הטיל אמש (ד') פצצה: הוא עוזב את הדיילי ביסט עם הצוות שלו - והחל מפברואר, יבקש מהקוראים שלו לממן את הבלוג. סאליבן התקיים בעבר מכך שהוא השתכן באתרים שמשתמשים בפרסומות - האטלנטיק והדיילי ביסט - אבל האתר החדש לא ישתמש בהן כלל.

סאליבן השתמש במודל "חומה דליפה": המשתמשים מתבקשים לשלם 20 דולר או יותר ומי שלא יעשה זאת יוכל להכנס למספר מוגבל של פוסטים מדי חודש (ועדיין יוכל להגיע אליהם דרך אתרים אחרים). ההיענות, לדבריו, היתה מדהימה: סכום של שש ספרות תוך שש שעות, כששליש מהנרשמים משלמים יותר מאשר 20 דולר (גילוי נאות: הח"מ קורא את סאליבן 11 שנים בערך והשליש לו 20 דולר אמש).

רוצים תוכן איכותי ובלתי תלוי? תשלמו, צילום: shutterstock רוצים תוכן איכותי ובלתי תלוי? תשלמו | צילום: shutterstock רוצים תוכן איכותי ובלתי תלוי? תשלמו, צילום: shutterstock

אז למה לא פרסומות? סאליבן טען שהן מזנות את המקצוע: לראייתו, כשאתרים מעלים כתבות פרסומיות הם מרגילים את הקהל ומרגילים אותו לתוכן נחות וסנסציוני.

ספק אם סאליבן, שמדי סוף שבוע מעלה פוסטים עמוקים על מהות החיים מזווית קתולית ליברלית, נחשד אי פעם בהשחתת מוחם של הקוראים, אבל השחרור מפרסומות ומפרסמים הקנה לו חירות נוספת: סאליבן אחראי רק כלפי הקוראים שלו. וזה, לדעתי, מצב שכל כלי תקשורת צריך לשאוף אליו. ואם כמה אנשי פרסום יצטרכו ללכת לעבוד במשהו הגון יותר, כמו שכירות חרב? מה טוב.

אתה קטן, שלם לנו

 

בוקר אחד קם סטיבן ויצ'יאנזה וגילה שקיבל מכתב משרץ ענק: חברה שעליה לא שמע קודם לכן בשם Project Paperless טענה שהחברה שלו, בת 130 העובדים, מפרה הפטנטים שלה בתחום "ארכיטקטורת מחשב מבוזרת". התובעת רוצה ממנו אלף דולר על כל עובד או שתשלח אותו אל מערכת המשפט, שעל שעריה חרוט "זינחו כל תקווה, אתם הנכנסים לכאן".

כשויצ'יאנזה הרים טלפון לעוכר הדין שהיה חתום על המכתב, התברר שפייפרלס תובעת אותו על העברת קבצים מפורמט פיזי לדיגיטלי והפצתם במייל או במילים אחרות - שימוש בסורק, פעולה שמיליוני אנשים עושים מדי יום. כשהוא הבין שזה המצב, הודיע חגיגית לפרקליט שהוא ישמח לפגוש אותו בבית המשפט. 

סורק? לא, זו לא ההמצאה שלכם סורק? לא, זו לא ההמצאה שלכם סורק? לא, זו לא ההמצאה שלכם

כדי להגביר את הלחץ, פייפרלס הוסיפה לתביעה גם על הלקוחות של ויצ'יאנזה. הוא מצידו לא התכופף כשהוגשה התביעה בפועל - ונקט בשני צעדים מבריקים: הגיש דרישה לביטול הפטנטים שלה, שהם חסרי כל משמעות או ערך - וביקש להכניס למעגל התביעה את יצרניות הסורקים.

זה היה מהלך שהבהיל מאוד את פייפרלס. אחרי הכל, המודל העסקי שלה הוא סחיטה של עסקים קטנים, שאין להם כסף למהלך משפטי ארוך ומסובך. כשאתה גורר את זירוקס, קנון, HP וברדר לבית המשפט אתה ניצב מול ארבע חברות גדולות, עצבניות ועשירות. לא מי שתכננת לעשוק.

פייפרלס מיהרה למחוק את התביעה שלה. משום מה, השופט לא העניש אותה תביעת השווא הזו - אני הייתי מתחיל בפירוק שלה והחרמת נכסיה - ועובר משם לתביעות פליליות נגד ההנהלה. כל העסק הוליד הרבה מאד פרסום שלילי לפייפרלס, שכתוצאה מכך - התפרקה מעצמה. כיום היא פועלת במסגרת חברות קש שונות. המסר לציבור הכללי הוא אותו המסר ששלח יוחנן פאולוס השני לעמים הכבושים על ידי הקומוניסטים: לא לפחד כלל.

וזה אמור לעבוד איך?

 

פולארויד, שימי הזוהר שלה חלפו מזמן, מנסה נואשות להאחז בחיים. במקום לעשות את הדבר הנכון ולספק את כל צרכי ההיפסטרים ששבו לצלם בפילם, היא מנסה לשכנע אנשים שמצלמים בסמארטפונים להדפיס תמונות.

השיטה אמורה להיות פשוטה: הלקוח יגיע לאחת החנויות היחודיות של פולארויד שיוקמו לשם כך, יעביר את התמונות מהסמארטפון שלו לעמדת עבודה, יוכל להפעיל עליהן פילטרים אם טרם עשה זאת - ולהדפיס. הוא יוכל גם לייבא תמונות משלל אתרים חברתיים.

מה תעדיפו, פוטושופ ואינסטגרם, או לקפוץ לחנות פולארויד?, צילום: בלומברג מה תעדיפו, פוטושופ ואינסטגרם, או לקפוץ לחנות פולארויד? | צילום: בלומברג מה תעדיפו, פוטושופ ואינסטגרם, או לקפוץ לחנות פולארויד?, צילום: בלומברג

הבונוס בכל הסיפור הוא שההדפסה לאו דווקא תהיה על נייר: המשתמש יוכל להדפיס את התמונה שלו על עץ, מתכת או במבוק. זה ייתן תחושה אמנותית טובה יותר, שזה נחמד. פולארויד תתחייב לשלוח לך את התמונה, ארוזה היטב, תוך 72 שעות.

אבל כמה אנשים באמת יגררו את גווייתם הנרקבת לחנות, יעמדו בתור, וישלמו כסף טוב כדי להדפיס תמונה שצילמו בסמארטפון? כל המהות של צילום בסלולרי היא החוויה המהירה והחולפת. מי שמתעקש לשמור על התמונות פשוט עושה את זה בפייסבוק. כמה אנשים אכן ירצו לעשות את כל הבלאגן הזה בשביל הדפסה? נדע עוד שנה-שנתיים, אני מניח. המדור היה סקפטי עוד באירופה.

קצרצרים

1. חכם מקסיקני ידוע כבר לימד אותנו שמי שנדפק פעם אחת, כבר לא יכול להיגמל מזה - ועכשיו אנחנו מקבלים הוכחה בגרסת אינסטגרם. פחות מחודש לאחר השערוריה שבה התברר שהחברה מתכוונת לעשות עם הרכוש שלכם מה שבא לה ולהפוך אתכם לסוג של פרסומת, הרייטינג שלה חזר לסדרו ואפילו רשם עליה. כמה אנשים שאכפת להם, כמו עבדכם הנאמן, מחקו את האפליקציה, אבל רוב המשתמשים המשיכו כאילו כלום. מה שרק מלמד את אינסטגרם ושאר האנשים שמתפרנסים מכרסום הפרטיות שלכם שזה בסדר ואפילו משתלם. כשתתפוצץ פרשת הפרטיות הבאה, המשתמשים מתבקשים לא להאשים את גוגל/פייסבוק/סקיינט: הם יכולים להאשים רק את עצמם. הם, אחרי הכל, לימדו את החברות שלפגיעה בפרטיות אין מחיר.

חוזרים לצלם, שוכחים מהפרטיות, צילום מסך: College Humor חוזרים לצלם, שוכחים מהפרטיות | צילום מסך: College Humor חוזרים לצלם, שוכחים מהפרטיות, צילום מסך: College Humor

2. עידן הצילום הדיגיטלי יצר בעיה: היכולת של מצלמות שקטות וזעירות לצלם אנשים במצב לא צנוע במיוחד גררה מספר עצום של פגיעות. עכשיו מנסה RIM להקשות על סוטים למיניהם בפתרון בעייתי מאוד: תכונה חדשה במצלמות מכשיריה תבטיח שתמונות יצולמו רק אם יוחזקו המכשירים כמה שניות בצורה יציבה. זה אולי יקשה קצת על סוטים ומציצנים - אבל גם על כל מי שרוצה לצלם משהו במהירות. רוב מושאי התמונה, אחרי הכל, לא יעמדו במקום כמה שניות. הפתרון הזה בעייתי לא פחות מהבעיה שהוא מתיימר לפתור.

 

3. התביעה הקנטרנית של אפל - תחום ההתמחות האמיתי שלה - כנגד אמזון בפרשת הזכות להשתמש במילה "אפסטור" נמשכת, אבל השופטת נענתה לבקשתה של אמזון למחוק את טענת אפל שמדובר ב"פרסום כוזב". השופטת קבעה שלא הוכח שאמזון עשתה כל פעולה שיש בה כדי לגרום לאנשים לחשוב בטעות שמדובר באפסטור של אפל. שאר המשפט נמשך, תוך בזבוז כספו וזמנו של הציבור. יצוין שלאפל אין סימן רשום על המילה "אפסטור" ושהקדוש הפטרון של אפל, סטיב ג'ובס, אף הודה בעבר שמדובר בשם גנרי - חנות אפליקציות.

4. דיווחנו לפני כחודש על החלטה בעייתית של שופט, שהורה ללקוחה זועמת בשם ג'ין פרז לשנות ביקורת ארסית שכתבה ברשת על קבלן ששכרה. עכשיו נודע שערעורה של פרז התקבל ובית הדין הפך את החלטתו: מעתה אנשים שירצו לסתום את הפה למבקריהם יצטרכו קודם כל להוכיח לבית משפט שאכן הוציאה דיבתם. כך צריך.

5. בבית קברות שקט באנגליה נמצאים קבריהם של הרבה מאוד חיילים אנגלים וגם כמה מאות חיילים קנדים. רובם, טראגית, היו חיילים ששרדו את מלחמת העולם הראשונה רק כדי למות שם ממגפת השפעת הספרדית האיומה של 1918-1919, שהפילה לא פחות חללים מהמלחמה עצמה. חלקם נהרגו במהומות שפרצו כשהסתבר שהספינות שהגיעו לאזור מחזירות הביתה לא את החיילים הקנדים, שחלקם שירתו באירופה שנים, אלא רק את החיילים האמריקאים שחלקם כלל לא שירת במלחמה. עכשיו, קודי QR על המצבות יספרו את סיפורם של החיילים לאנשים שמבקרים במקום.

• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)

לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.

ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"

תגיות