אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שתי ועדות גז, מסקנות שונות ומרוויח גדול אחד: יצחק תשובה צילום: נימרוד גליקמן

שתי ועדות גז, מסקנות שונות ומרוויח גדול אחד: יצחק תשובה

מסקנות הוועדה לתחליפי נפט שיובאו הבוקר לאישור הממשלה מבקשות לאשר פי 2.5 גז טבעי לתחבורה לעומת ועדת צמח שעסקה ביצוא גז, והורכבה מנציגי אותם משרדים. אם ההמלצות יאושרו, יקבלו מונופולי הגז חוזה ענק בהיקף של 16 מיליארד שקל

13.01.2013, 07:38 | ליאור גוטמן

הממשלה תתבקש לאשר היום (א') תוכנית שאפתנית של הוועדה לתחליפי נפט שבמסגרתה עד שנת 2025, 60% מהשימוש בבנזין וסולר באמצעי התחבורה יומר לתחליפי דלק שמבוססים על גז טבעי. אישור התוכנית יגרור שריון של 100 מיליארד מ"ק גז טבעי לתחבורה בארץ עד 2040, אלא שמסקנה זו של הוועדה לתחליפי נפט סותרת את המלצות ועדת צמח ליצוא גז, שם נקבע שמשק התחבורה הישראלי זקוק רק ל־40 מיליארד מ"ק גז טבעי עד שנת 2040. לשתי ההמלצות השונות היו שותפים שלושה משרדים ממשלתיים: משרד רה"מ, האוצר והאנרגיה, שלהם היו נציגים בשתי הוועדות. 

קראו עוד בכלכליסט

אם יאושרו היום המלצות הוועדה לתחליפי נפט, יהיו לכך שלוש תוצאות מיידיות. הראשונה: מכסת יצוא הגז תקטן בכ־13% בשל הצורך לשמור יותר גז למשק הישראלי. התוצאה השנייה היא שלמונופול מאגר הגז תמר ולמונופול מאגר הגז המסתמן לווייתן נפתחה דלת רשמית למכירת 100 מיליארד מ"ק גז טבעי, חוזה בהיקף של כ־16 מיליארד דולר, שגדול בכמותו אפילו מהחוזה הענק שנחתם בשנה שעברה עם חברת החשמל — עד 99 מיליארד מ"ק גז טבעי. התוצאה השלישית היא שבהיעדר גילויי מאגרי גז חדשים, מסקנות ועדת צמח לעניין יצוא הגז עלולות לעבור שינויים לקראת אישורן הסופי בממשלה הבאה.

אסדת תמר, צילום: אלבטרוס אסדת תמר | צילום: אלבטרוס אסדת תמר, צילום: אלבטרוס

 

"להפחית את משקל הנפט בתחבורה"

 

ההמלצות שיוגשו לממשלה הן "תוכנית־על" לניתוק השימוש בנפט לטובת גז טבעי. לפי הערכות המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה"מ, שמגישה את התוכנית לאישור השרים, כבר ב־2025 יגיע היקף השימוש בגז טבעי בענפי התחבורה ל־5 מיליארד מ"ק לשנה (BCM), היקף גבוה יותר מזה שנרשם לכלל המשק בישראל ב־2011 — 4.9 מיליארד מ"ק.

התוכנית, שחלקים ממנה פורסמו לציבור באוקטובר על ידי מינהלת תחליפי הנפט שבמשרד האנרגיה, כוללת הסבת אוטובוסים לשימוש בגז טבעי; מהילת הבנזין בתחנות הדלק בדלקים סינטטיים עד כ־15%; הקמת מפעל לייצור דלקים סינטטיים ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית ירוקה. שילוב אלו, אם יצליח, יפחית לדברי המועצה הלאומית לכלכלה בראשות פרופ' יוג'ין קנדל "את משקל הנפט כמקור אנרגיה בתחבורה בישראל בשיעור של 30% עד שנת 2020 ושל כ־60% עד שנת 2025", מה שיוביל לטענתם להורדת יוקר המחיה במדינה, כמו גם עידוד צמיחה כלכלית ובעיקר ירוקה.

נכון להיום, המקור היחיד לרכישת גז טבעי לתחנות כוח, תחבורה או תעשייה הוא אחד — מאגר תמר שנמצא בידי נובל אנרג'י (36%), דלק אנרגיה (31.25%) שבשליטת יצחק תשובה, ישראמקו (28.75%) שבשליטת קובי מימון ודור גז (4%) שבשליטת דודי ויסמן. המאגר כבר הוכרז כמונופול, וכל חוזי הגז שלו עברו שימוע ופיקוח של הממונה על הגבלים עסקיים ורשות החשמל, שהיא הרגולטור שמפקח על יצרני החשמל במשק. התוצאה: רכישה של עד 100 מיליארד מ"ק תגיע ככל הנראה רק ממאגר תמר בטווח המיידי או ממאגר לווייתן בטווח הרחוק, שם נובל אנרג'י ודלק אנרגיה מחזיקים ב־85%. השורה התחתונה — בהיעדר ספקים אחרים וככל הנראה בלית ברירה, המדינה אולי צמצמה את היצוא אבל "תרמה" ליזמים עוד מקורות הכנסה.

המדינה לא תוותר במהירות על ההכנסות ממיסוי

 

למרות התוכניות השאפתניות שיובאו היום לאישור, המדינה לא מתכוונת לוותר במהירות על הכנסותיה הגבוהות ממיסוי בענף הרכב. לפי נתוני מינהל הכנסות המדינה ורשות המסים, מינואר עד נובמבר 2012 נכנסו לקופת המדינה כ־14.5 מיליארד שקל ממסים על דלק, ועוד כ־7.3 מיליארד שקל ממסים על יבוא כלי רכב חדשים וחלקי חילוף, בסך הכל כ־22 מיליארד שקל בשנה.

הפתרון, שמתחבא בהצעת המחליטים שתובא היום לאישור, מנוסח בצורה הבאה בסעיפים ג', ד' וט': "הממשלה תפעל להקים ועדה בין־משרדית בראשות סמנכ"ל בכיר ברשות המסים", ואליו יצורפו משרדי האנרגיה, התחבורה, הגנת הסביבה ואגף התקציבים, "אשר תגבש מתווה מדיניות מיסוי למגוון מקורות האנרגיה", אשר יעשו "תוך שמירה על מסגרת פיסקאלית תקציבית בפעילות הממשלה", לרבות "להנחות את רשות המסים לבחון התאמת מדיניות המיסוי הירוק (הנחה על רכב חדש ביחס לרמת הזיהום — ל"ג). גם במקרים שבהם המדינה תבחן להגדיל את "השימוש בכלי רכב מונעים בתחליפי נפט בצי הרכב הממשלתי", זה ייעשה "תוך שמירה על אחריות פיסקאלית תקציבית".

לטענת משרד רה"מ, החיסכון ברכישת דלקים יגיע ל־4 מיליארד שקל בשנה, עוד כמה מיליארדים יגיעו ממיסוי מכירת גז ובסך הכל יתרמו לקופת האוצר 16.6 מיליארד שקל כבר בשנת 2025, שהם כ־1% מהתוצר. "כ־60% יועברו לצרכנים דרך הורדת יוקר המחיה", כתוצאה מירידת מחירי הדלק או הורדת עלויות התחבורה הציבורית כמו גם הגדלת רווחי החברות שינטשו מעצמן את הסולר והמזוט לטובת גז טבעי. אייל רוזנר, ראש מינהלת תחליפי הנפט שיציג את התוכנית בממשלה, אמר כי "בהחלטה המקורית לעידוד השימוש בנפט היה דגש בעיקר על מו"פ. ראינו הזדמנות טובה מאוד להחליף דלקים 'רגילים' בדלקים אחרים, והגז הטבעי הוא חומר הגלם העיקרי ליצירתם".  

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
לא ניתן להחריב את הכרמל ואת תושביו!
מה חשיבותן של הועדות שקמות ודנות?! חשיבותן כקליפת השום! הממשלה אינה מאמצת את תוכנן ומסקנותיהן ומבזבזת הון ציבורי לשווא! לדוגמא, לרמן אדריכלים מונו לערוך תסקירי השפעות סביבה קודם הקמתם של מפעלים פטרוכימיים לניקוי גז. המדינה שלמה כ- 20 מליון שקל עבור תסקירים אלו ובשעה וחצי של דיון הפכה את הקערה על פיה. לא תסקירים, לא המלצות ולא הוצאות ובוודאי לא מקצועיות הפכו את הקערה על פיה. את החלופה הנמוכה והיקרה ביותר ,אתר "חגית" , הוקפצה לראש הרשימה. זו ההתנהלות וזו חשיבות הועדות. ועדות לחוד ועשייה לחוד. לא נאפשר את השרלטנות הזו. כולנו יחד נצא למאבק להחזיר את המדינה לשפיותה! יריית הפתיחה היא תוצאות הבחירות. אזרחי ישראל אמרו את דברם! לא ניתן להחריב את הכרמל ואת תושביו!
אפרת  |  23.01.13
לכל התגובות