אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנתיים לאחר שהחוק נכנס לתוקף: 35% מהצרכנים לא קיבלו כסף עבור מוצרים שהוחזרו צילום: בלומברג

שנתיים לאחר שהחוק נכנס לתוקף: 35% מהצרכנים לא קיבלו כסף עבור מוצרים שהוחזרו

מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עולה כי חלק מהעסקים בישראל אינם מכבדים עדיין את החוק להחזר כספי עבור מוצרים, אף ש-81% מהציבור מודע לקיומו

13.01.2013, 14:51 | אורנה יפת
שנתיים לאחר שנכנס לתוקף החוק להחזר כספי עבור מוצרים, לא מעט בתי עסק אינם מממשים אותו עדיין. 35% מהצרכנים שביקשו להחזיר את המוצר שרכשו נתקלו בסירוב של בית העסק לתת להם החזר כספי, והוצע להם לקבל זיכוי או להחליף את המוצר.

קראו עוד בכלכליסט

החוק המדובר מאפשר לצרכן להתחרט על קנייה שביצע, להחזיר את המוצר ולקבל עבורו החזר כספי במזומן או באשראי (כפי ששילם עבורו) ולא רק זיכוי.

מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור רשות ההסתדרות לצרכן עולה כי 81% מהציבור מודע לקיומן של התקנות. הנתון המעודד הוא שכ-57% מהצרכנים שביקשו להחזיר מוצרים קיבלו החזר כספי כמקובל בחוק ו-41% מתוכם קיבלו את ההחזר ללא כל בעיה, אבל 17% מהצרכנים דיווחו כי קיבלו את ההחזר הכספי רק לאחר ויכוח עם בית העסק.

הענף שבו בוצעו מרבית ההחזרות הוא ענף האופנה וההנעלה – 51% מהמוצרים שהוחזרו השתייכו לאופנה, 22% מהמוצרים היו מענף החשמל והאלקטרוניקה ו-10% מתחום כלי הבית. 8% מהמוצרים שהוחזרו היו מענף המזון שאיננו נכלל במסגרת החוק.

קניון. מרבית ההחזרות היו בתחום האופנה וההנעלה, צילום: עדי זיו קניון. מרבית ההחזרות היו בתחום האופנה וההנעלה | צילום: עדי זיו קניון. מרבית ההחזרות היו בתחום האופנה וההנעלה, צילום: עדי זיו

מסתבר שלמרות המודעות הגבוהה לחוק הצרכני, רק שליש מהצרכנים מימשו את זכותם לדרוש החזר כספי, וזאת למרות ההתנגדות והחשש שהיה בקרב בעלי העסקים טרום כניסתו של החוק לתוקף מכך שהצרכן הישראלי ינצל את החוק לרעה.

לדברי עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, "לא ראיתי אף רשת שהתמוטטה כתוצאה מהחוק, למרות החשש שהיה לבעלי העסקים. הצרכנים לא עושים שימוש יתר בזכותם כי לא לכל צרכן יש את הזמן והכוח להחזיר את המוצר סתם".

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
לרעות, תגובה מספר 6: כן, הרשת צודקת. אני לא קונה בפוקס אף פעם אבל הם צודקים.. חייבים קבלה מקורית
יצא לי לעשות שימוש בחוק הזה ורוב העסקים לא עושים שום בעיה, אבל כן דורשים את הקבלה המקורית כדי להחזיר את הכסף באותו אופן שהוא שולם (מזומן או ביטול אשראי). פתק החלפה הוא כשמו: פתק החלפה ולא קבלה על תשלום. במקרה כמו שלכם, כי גם אני לא לקוחה של פוקס וספק אם אהיה, הייתי לוקחת זיכוי ונותנת לאח/ות או חבר/ה וסוגרת עניין.
ענת  |  13.01.13
12.
ברוב בתי העסק אומרים שהחזרת כסף זה רק תוך 24 שעות או 48 (לא זוכרת).
ולא תמיד הבעיה נוצרת בפרק זמן כל כך קצר. לדוגמה, תיק מ-Top Ten שנקרע בצורה לא סבירה. זה לא קרה תוך 24 שעות. ובכל זאת נאלצנו לקחת פשוט תיק אחר, אף על פי שגם התיקים האחרים היו באיכות קלוקלת. כנ"ל קרה לי עם נעליים ברשת To Go. בשני המקרים אכן היו מוכנים לקבל את הסחורה בחזרה ולתת תמורתה זיכוי או סחורה אחרת, אבל לא להחזיר את הכסף.
13.01.13
11.
פה בארה"ב אין חוק להחזר כספי ואף אחד לא חייב לעשות את זה... אבל...
משום מה ב99% מהעסקים נהוג להחזיר את הכסף למי שהתחרט על הקניה - וללא כל שאלות או ויכוחים. המקסימום שישאלו אותך זה אם המוצר היה לא תקין. אבל גם זה רק בשביל לדעת אם להחזיר אותו לספק או למכור אותו מחדש. אולי כי זה הגיוני? אולי כי זה שירות טוב? אולי כי לא צריך לחוקק חוק במיוחד בשביל משהו שהוא הגיוני בגדר שירות טוב? נו שויין. בארץ של "מה, את לא יהודיה?!" אין טעם לחפש היגיון.
א , ניו יורק  |  13.01.13
לכל התגובות