אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הערכה באוצר: תקציב הקמת מסילת הרכבת הקלה בת"א חרג ב-5 מיליארד שקל צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

הערכה באוצר: תקציב הקמת מסילת הרכבת הקלה בת"א חרג ב-5 מיליארד שקל

בין הסיבות לחריגה: עלויות קידוח והקמת רציפים תת־קרקעיים. מדובר בתקציב של הקו האדום שאמור לחבר עד 2017 את פתח תקווה בואכה תל אביב ועד לדרום העיר בת ים

14.01.2013, 17:34 | ליאור גוטמן
תקציב הקמת המסילה הראשונה של הרכבת הקלה בתל אביב חרג מתקציבו ב־4–5 מיליארד שקל, כך עולה מהערכות במשרד האוצר. מדובר בתקציב של הקו האדום שאמור לחבר עד 2017 - כך על פי התוכניות המקוריות - את פתח תקווה בואכה תל אביב ועד לדרום העיר בת ים. בין הסיבות לחריגה: עלויות קידוח והקמת רציפים תת־קרקעיים. במקביל, מחרתיים ייערך טקס הנחת אבן הפינה לקו האדום בפתח תקווה.

הרכבת הקלה, רחוב ז הרכבת הקלה, רחוב ז'בוטינסקי בפתח תקווה | צילום: אוראל כהן הרכבת הקלה, רחוב ז

פרויקט הקו האדום הופקד ב־2007 בידיו של זכיין חיצוני (חברת MTS), עם תאריך הפעלה שנקבע לאמצע 2013. בדצמבר 2010, לאחר שהמדינה טענה שהזכיין לא הצליח להעמיד את המימון הדרוש בהיקף של כ־11 מיליארד שקל, הפרויקט הולאם והופקד בידיה של נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שאמורה להקים לא רק את הקו האדום אלא עוד שבעה מסלולי רכבת חדשים לאורכה ולרוחבה של המטרופולין תל אביב וערי הלוויין שלה, בעלות כללית של 45–50 מיליארד שקל. באוגוסט האחרון חשף "כלכליסט" שחברת הבקרה הצרפתית אג'יס (EGIS), שמלווה את הפרויקט, טענה בפני האוצר שהתחשיבים שלה מראים חריגה תקציבית של 3 מיליארד שקל וחריגה של 24 חודשים בהקמה. מאז הקים האוצר ועדת בדיקה ואילץ את החברה להעביר דרכו את כל הפרויקטים, וכן הוקם מנגנון תשלום שמעביר כספים לספקים לאחר 75 יום.

עבודות הכרייה של הרכבת הקלה בתל אביב החלו לפני כשנה וחצי בשלושה מקומות שונים בעיר. למרות הביקורת מצד האוצר על החריגה בעלויות, בנת"ע ממשיכים לעבוד כרגיל: השבוע אמורה החברה גם לבצע קידוחי ניסיון לקו הירוק, שאמור לחבר בין אזור חולון לצפון תל אביב ולאורכה של העיר.

מנת"ע נמסר בתגובה כי "הכנסנו היום באומדן דברים שקודם לא הובאו בחשבון, ולכן אין כל חריגה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

45 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

44.
חלמאות - בוולפסון וביוספטל " שכחו" להכין מראש ירידה לנוסעים ומעברים - עיקמו מסלול
נסיעה בצורה דבילית לחלוטין ואפילו מסוכנת , למה לא חושבים גדול ורק מבזבזים כספי ציבור . תודו - נכשלנו , תנו את העבודה לאחרים . לדעתי גם חברות האוטובוסים שמות יד בדבר כי מה יהיה עליהם
אורל , ת"א בלי רכבת  |  14.01.13
43.
כאחד שמכיר את הדברים מקרוב
ל- 6 , נכון שהעבודה נעצרה ליד הבורסה , מה שאתה לא יודע הוא שבקרוב מאוד תראה שינוי ..... מה שאתה עוד לא יודע שנחפרים בורות נוספים באם המושבות ובסמוך לצומת יהודה הלוי והרצל בתל אביב. אבל מה , קל להשמיץ , נכון ? אילו היית יודע איזה קשיים מוערמים על חברת נתע לא היית מדבר כך, , אילו היית יודע אילו אתגרים הנדסיים עומדים בפתח לא בטוח שהיית משמיץ. אבל לזרוק בוץ זה הכי קל
אחד שיודע , מרכז  |  14.01.13
לכל התגובות