אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סכסוך: דיפלומט הפסיקה להעביר את תקציב המבצעים למגה צילום: גיל קליאן

סכסוך: דיפלומט הפסיקה להעביר את תקציב המבצעים למגה

הספקית עצרה החודש את העברת הכסף עבור קידום מוצריה, וגורמים בתחום מעריכים כי מדובר ב"עונש" על קיזוז בתשלומים המגיעים לה. המתחרים: "דיפלומט קשוחה, לא מסתכסכים איתה"

14.01.2013, 17:14 | גיל קליאן

סכסוך בין דיפלומט לרשת מגה. תקציב ההשתתפות במבצעים של דיפלומט עבור מגה נעצר בחודש ינואר – והסכומים שהיו אמורים לעבור לרשת מגה עבור קידום מוצריה של דיפלומט עברו למתחרים של הקמעונאית השנייה בגודלה בישראל.

קראו עוד בכלכליסט

אף אחד מהצדדים לא הסכים לפרט מה הסיבות לסכסוך, אך בשוק מדברים על כך שמגה הוציאה לאחרונה דרישות תשלום חד צדדיות לספקים שלה, מה שהביא לסכסוכים קטנים יותר גם עם ספקים כמו סידס ורקיט בנקיזר. גורמים אחרים טוענים כי אין קשר בין הסכסוכים, וכי המשבר הנוכחי בין מגה לדיפלומט החל בעקבות מבצעים של מגה בשיתוף עם הספקים המתחרים של דיפלומט.

מנגד, ישנם גורמים בשוק הטוענים כי דיפלומט היא זו שעצרה את תקציב המבצעים למגה על מנת להעניש אותה על אותם חיובים חד צדדיים שהרשת ניסתה לקזז מהתשלומים השוטפים המגיעים לדיפלומט עבור מכירות מוצריה ברשת.

אותם גורמים טוענים עוד כי הסכסוך שהיה ונגמר עם רקיט בנקיזר נבע מאותן סיבות (חיובים חד צדדיים של מגה) וכן כי סכסוך דומה כמעט והתפתח באחרונה עם חברת סידס מאותן סיבות. לפי אותם גורמים, סידס איימה על מגה בצעדים משפטיים, ובעקבות כך חזרה בה מגה מהחיובים שהגישה לסידס.

מגה. סכסוכים עם ספקים, צילום: עמית שעל מגה. סכסוכים עם ספקים | צילום: עמית שעל מגה. סכסוכים עם ספקים, צילום: עמית שעל

דיפלומט היא ספק מהותי מאוד לכל סופר. נתח השוק שלה משוק מוצרי הצריכה בנובמבר האחרון עמד על 3.5%, והחברה היתה הספק השביעי בגודלו בשוק מוצרי הצריכה בישראל בחודש זה אחרי נטו ויוניליוור. החברה עוסקת בעיקר בשיווק מוצרים ממותגים, ובין מוצרי המפתח שהיא מפיצה ניתן למנות את טונה סטארקיסט, היינץ, קוואקר, טובלרון, טחינה הנסיך, ג'ייקובס, מילקה, פמפרס, בונזו, ג'ילט, טמפקס, פנטן, הד אנד שולדרס, אלוויס, אריאל, פיירי, דורסל ועוד.

כיצד יכולה מגה להציג חיובים חד צדדיים לדיפלומט או לכל ספק אחר? היכולת הזאת של מגה או של כל רשת אחר נעוצה בצורת ההתחשבנות בין הספק לרשת. הספק מעביר סחורה לרשת, ומקבל עליה תשלום רק אחרי שהיא נמכרת לצרכן. צורת התחשבנות זו גורמת לכך שהרשת תמיד תהיה חייבת כסף לספק. כך קורה לא אחת שהרשת מודיעה לספק כי היא תחזיר לו סכום נמוך יותר מההתחשבנות המקורית, וזאת בעקבות מגוון של סיבות, חלקן מסוכמות מראש עם הספקים כמו השתתפות במבצעים, פרסום, הסבות סניפים וכדומה, וחלקן יכולות להפתיע את הספקים כמו חיובים על רווחיות נמוכה של הרשת וכדומה.

לא מדובר בפעם הראשונה שבה רשת מגה מחליטה להשאיר אצלה כסף של ספקים בצורה חד צדדית. כפי שנחשף ב"כלכליסט" ביולי האחרון, מגה שלחה לכמה ספקים מכתבים שהודיעו על חיוב של 5% מהמחזור כתשלום על סידור המדפים בסניפים שבהם עברה הרשת לסדרנות עצמית (סידור מדפים על ידי הרשת ולא על ידי הספק).

ברבעון השלישי של 2012 הציגה מגה את הרווחיות התפעולית הנמוכה ביותר מבין רשתות המזון הציבוריות (2.4%) – וכיפופי ידיים מול הספקים הם מהלכים כלל לא חריגים בענף הקמעונאות כאשר רשת מנסה לשפר את הרווחיות שלה.
מוטי קרן, צילום: שאול גולן מוטי קרן | צילום: שאול גולן מוטי קרן, צילום: שאול גולן
אמנם הרווחיות של מגה נמצאת במגמת שיפור מאז הגיעה לשפל של 1.1% ברבעון הראשון של 2012, אך היא עדיין נחשבת לנמוכה מאוד.

שיפור הרווחיות הוא האתגר המרכזי של המנכ"ל הנכנס של מגה, מוטי קרן, שהחל בתפקידו ב-1 בינואר. עם זאת, הסכסוך הנוכחי עם דיפלומט הוא אינו מעשה ידיו של קרן. ההערכות הן כי הסכסוך נולד עוד בחודשים האחרונים של 2012, ורק עכשיו הגיע למצב שבו דיפלומט לא מעבירה לרשת את תקציב התמיכה במבצעים.

מתחרים של מגה הופתעו לשמוע כי מגה הסתכסכה עם דיפלומט. "דיפלומט היא אחת החברות הכי קשוחות בענף. אתה פשוט לא מסתכסך עם דיפלומט. יש כמה חברות כאלה ודיפלומט היא אחת מהן. אם אני הייתי צריך להתחיל לריב עם דיפלומט, זה סימן שכבר סיימתי לריב עם כל החברות האחרות בענף. דיפלומט היא חברה מאוד חזקה, יש לה הרבה מותגים מאוד חזקים בסל".

תקציב התמיכה במבצעים הוא למעשה ההשתתפות של הספק בשיעור ההנחות על המוצרים שהוא משווק. שלילה של תקציב זה מכל סיבה שהיא אמורה להקשות על הרשת לצאת במבצעים עמוקים על המוצרים של אותו ספק. כך או כך, הפסקת התמיכה במבצעים במגה לא תחסוך כסף לדיפלומט, שהעבירה את הכספים האלה לרשתות המתחרות. טקטיקה של העברת התקציב לרשת מתחרה אמורה לסייע גם למכירות דיפלומט, שלא ייפגעו בגלל חוסר שיתוף הפעולה עם מגה.

בדיפלומט לא הסכימו להתייחס לפרטי הסכסוך. רועי נעמן, מנכ"ל דיפלומט, מסר בתגובה כי "יחסינו עם כל לקוחותינו תקינים ואנחנו לא מנהלים אותם בתקשורת". בסידס סירבו להגיב.

ממגה נמסר: "איננו מדווחים או מתייחסים לנושאים הנוגעים להסכמים או ליחסינו המסחריים עם ספקי הרשת".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות