אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מגה הוציאה דרישות תשלום חד־צדדיות לספק ועוררה את זעמו צילום: שאול גולן

מגה הוציאה דרישות תשלום חד־צדדיות לספק ועוררה את זעמו

בין מגה, רשת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, לבין דיפלומט - מהספקים הגדולים בארץ של מוצרי צריכה, פרץ סכסוך עסקי. בעקבות זאת דיפלומט מסרבת להשתתף במבצעים של מגה על מוצריה והעבירה את התקציב למתחרים

15.01.2013, 09:52 | גיל קליאן

סכסוך בין הספק דיפלומט לבין רשת מגה. ל"כלכליסט" נודע כי תקציב ההשתתפות במבצעים של דיפלומט עבור מגה נעצר בחודש ינואר - והסכומים שהיו אמורים לעבור לרשת מגה עבור קידום מוצריה של דיפלומט עברו למתחרים של הקמעונאית השנייה בגודלה בישראל. אתמול אף אחד מהצדדים לא הסכים לפרט מה הסיבות לסכסוך, אך בשוק מדברים על כך שמגה הוציאה לאחרונה דרישות תשלום חד־צדדיות לספקים שלה, מה שהביא לסכסוכים קטנים יותר גם עם ספקים כמו סידס ורקיט בנקיזר.

קראו עוד בכלכליסט

גורמים אחרים טוענים כי אין קשר בין הסכסוכים וכי המשבר הנוכחי בין מגה לדיפלומט החל בעקבות צעדים של מגה למבצעים עמוקים עם הספקים המתחרים של דיפלומט - ולמעשה תקציב המבצעים הופסק ביוזמתה של מגה. מנגד, ישנם גורמים בשוק הטוענים כי דיפלומט היא שעצרה את תקציב המבצעים למגה כדי להעניש אותה על אותם חיובים חד־צדדיים שהרשת ניסתה לקזז מהתשלומים השוטפים המגיעים לדיפלומט עבור מכירות מוצריה ברשת.

אותם גורמים טוענים עוד כי הסכסוך שהיה ונגמר עם רקיט בנקיזר נבע מאותן סיבות (חיובים חד־צדדיים של מגה) וכן כי סכסוך דומה כמעט והתפתח באחרונה עם חברת סידס מאותן סיבות. לפי אותם גורמים, סידס איימה על מגה בצעדים משפטיים ובעקבות כך חזרה בה מגה מהחיובים שהגישה לסידס.

מהיינץ ועד פמפרס: דיפלומט על המדף

דיפלומט היא ספק מהותי מאוד לכל סופר. נתח השוק של דיפלומט משוק מוצרי הצריכה בנובמבר האחרון עמד על 3.5%, כשהחברה היתה הספק השביעי בגודלו בשוק מוצרי הצריכה בישראל בחודש זה אחרי נטו ויוניליוור. החברה עוסקת בעיקר בשיווק מוצרים ממותגים, ובין מוצרי המפתח עבור הקמעונאים שהיא מפיצה ניתן למנות את טונה סטארקיסט, היינץ, קוואקר, טובלרון, טחינה הנסיך, ג'ייקובס, מילקה, פמפרס, בונזו, ג'ילט, טמפקס, פנטן, הד אנד שולדרס, אלוויס, אריאל, פיירי, דורסל ועוד.

כיצד יכולה מגה להציג חיובים חד־צדדיים לדיפלומט או לכל ספק אחר? היכולת הזאת של מגה או של כל רשת אחרת נעוצה בצורת ההתחשבנות בין הספק לרשת. הספק מעביר סחורה לרשת, ומקבל עליה תשלום רק אחרי שהיא נמכרת לצרכן. צורת התחשבנות זו גורמת לכך שהרשת תמיד תהיה חייבת כסף לספק. כך קורה לא אחת שהרשת מודיעה לספק כי היא תחזיר לו סכום נמוך יותר מההתחשבנות המקורית, וזאת בעקבות מגוון סיבות, חלקן מסוכמות מראש עם הספקים כמו השתתפות במבצעים, פרסום, הסבות סניפים וכדומה, וחלקן יכולות להפתיע את הספקים, כמו חיובים על רווחיות נמוכה של הרשת וכדומה.

לא מדובר בפעם הראשונה שבה רשת מגה מחליטה להשאיר אצלה כסף של ספקים בצורה חד־צדדית. כפי שנחשף ב"כלכליסט" ביולי האחרון, מגה שלחה לכמה ספקים מכתבים המודיעים להם על חיוב של 5% מהמחזור כתשלום על סידור המדפים, באותם סניפים שבהם הרשת עברה לסדרנות עצמית (סידור מדפים על ידי הרשת ולא על ידי הספק).

המנכ"ל הנכנס של מגה, מוטי קרן. ניסיונות להגדלת הרווחיות, צילום: שאול גולן המנכ"ל הנכנס של מגה, מוטי קרן. ניסיונות להגדלת הרווחיות | צילום: שאול גולן המנכ"ל הנכנס של מגה, מוטי קרן. ניסיונות להגדלת הרווחיות, צילום: שאול גולן
ברבעון השלישי של 2012 הציגה מגה את הרווחיות התפעולית הנמוכה ביותר מבין רשתות המזון הציבוריות (2.4%) - כיפופי ידיים מול הספקים הם מהלכים כלל לא חריגים בענף הקמעונאות כאשר רשת מנסה לשפר את הרווחיות שלה. אמנם הרווחיות של מגה נמצאת במגמת שיפור מאז הגיעה לשפל של 1.1% ברבעון הראשון של 2012, אך היא עדיין נחשבת לנמוכה מאוד.

שיפור הרווחיות הוא האתגר המרכזי של המנכ"ל הנכנס של מגה, מוטי קרן, שהחל לכהן כמנכ"ל מגה ב־1 בינואר. עם זאת, הסכסוך הנוכחי עם דיפלומט הוא אינו מעשה ידיו של קרן. ההערכות הן כי הסכסוך נולד עוד בחודשים האחרונים של 2012, ורק עכשיו הגיע למצב שבו דיפלומט לא מעבירה לרשת את תקציב התמיכה במבצעים.

"אתה לא מסתכסך עם דיפלומט"

מתחרים של מגה הופתעו אתמול לשמוע כי מגה הסתכסכה עם דיפלומט. "דיפלומט היא אחת החברות הכי קשוחות בענף. אתה פשוט לא מסתכסך עם דיפלומט. יש כמה חברות כאלה ודיפלומט היא אחת מהן. אם אני הייתי צריך להתחיל לריב עם דיפלומט זה סימן שכבר סיימתי לריב עם כל החברות האחרות בענף. דיפלומט היא חברה מאוד חזקה, יש לה הרבה מותגים מאוד חזקים בסל".

תקציב התמיכה במבצעים הוא למעשה ההשתתפות של הספק בשיעור ההנחות על המוצרים שהוא משווק. שלילה של תקציב זה מכל סיבה שהיא אמורה להקשות על הרשת לצאת במבצעים עמוקים על המוצרים של אותו ספק. כך או כך, הפסקת התמיכה במבצעים במגה לא תחסוך כסף לדיפלומט, שהעבירה את הכספים האלה לרשתות המתחרות - שכעת יכולות לצאת במבצעים עמוקים יותר על מוצרי דיפלומט. טקטיקה של העברת התקציב לרשת מתחרה אמורה לסייע גם למכירות דיפלומט, שלא ייפגעו בגלל חוסר שיתוף הפעולה עם מגה.

בדיפלומט לא הסכימו אתמול להתייחס לפרטי הסכסוך. רועי נעמן, מנכ"ל דיפלומט, מסר בתגובה כי "יחסינו עם כל לקוחותינו תקינים ואנחנו לא מנהלים אותם מעל גבי העיתון". בסידס סירבו להגיב, וממגה נמסר כי "איננו מדווחים או מתייחסים לנושאים הנוגעים להסכמים או ליחסינו המסחריים עם ספקי הרשת".

תגיות