אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חסכוני, אבל ביוקר צילום: צביקה טישלר

חסכוני, אבל ביוקר

משרד האנרגיה מתהדר במבצע שיזם לרכישת מקררים מסובסדים, אלא שתהליך מסורבל מאלץ צרכנים להעביר את כרטיס האשראי ולשלם על מקררים שלא נמצאים במלאי. רשתות החשמל והמדינה מגלגלות ביניהן את האחריות והלקוח מפסיד

16.01.2013, 08:42 | אורנה יפת וליאור גוטמן

חלם בפרויקט החיסכון האנרגטי של המדינה: בדיקת "כלכליסט" חושפת כי חוסר תיאום בין משרד האנרגיה והמים לבין רשתות החשמל מביא לפגיעה בצרכנים, שמנסים לרכוש מקרר מסובסד במסגרת המבצע.

מקררים חסכוניים המשתתפים במבצע של המדינה, צילום: צביקה טישלר מקררים חסכוניים המשתתפים במבצע של המדינה | צילום: צביקה טישלר מקררים חסכוניים המשתתפים במבצע של המדינה, צילום: צביקה טישלר

לטענת רשתות חשמל, שעמן שוחח "כלכליסט" אתמול, פרוצדורה מסורבלת שנקבעה כחלק מהמבצע גורמת לכך שלקוחות המבקשים לרכוש מקרר נדרשים "לגהץ" את כרטיס האשראי שלהם מראש - כדי לוודא שהמקרר שבו הם מעוניינים נמצא במלאי. כתוצאה מהתנהלות זו, מחויבים הלקוחות בתשלום, אף אם המקרר המבוקש אינו נמצא במלאי. אם הם מבקשים לבטל את העסקה, הם נדרשים להמתין עד 14 יום, ובינתיים עלולים לחרוג ממסגרת האשראי שלהם בעקבות "רכישה" שכאמור כלל לא ביצעו.

"החיובים על הקנייה שלא ביצעתי הופיעו"

במסגרת המבצע שעליו הכריז משרד האנרגיה, מסבסדת המדינה 30% מעלות הרכישה של כמה דגמי מקררים שזכו במכרז ומחזירה עד 1,250 שקל מעלות הרכישה של כל מקרר. לקוחה שביקשה לרכוש לפני שבוע וחצי מקרר מתוצרת שארפ בחנות טרקלין חשמל בבני ברק מספרת כי רק לאחר שהעביר המוכר בחנות את כרטיס האשראי שלה - וחילק את הרכישה לשלושה תשלומים - הוא הודיע לה שאין את המקרר במלאי.

"עברתי לחנות הסמוכה, מחסני חשמל, וגם שם ביקשו ממני קודם כל להעביר כרטיס אשראי ורק אז התברר שהמקרר אינו במלאי", מספרת הלקוחה, "ביקשתי שיבטלו את החיוב וחשבתי שבזה תם הסיפור אך להפתעתי, לאחר כמה ימים גיליתי שהתשלומים על הקניות שלא בוצעו הופיעו בכרטיס".

לטענת הלקוחה, היא ניסתה לרכוש מקרר בחנות נוספת, שלישית במספר, של רשת אבי סופר וגם שם בוצע אותו תהליך, אלא שהפעם הועבר כרטיס האשראי במכשיר ידני, מה שאיפשר לבטל את העסקה במקום לאחר שהתברר כי הדגם המבוקש אינו במלאי.

"כדי לקבל את ההטבה חייבים להזין אשראי"

ברשתות החשמל טענו אתמול כי הפרוצדורה המסורבלת גורמת לכך שהן יכולות לבדוק אם המקררים נמצאים במלאי רק לאחר ביצוע העסקה. "ההליך ממוחשב", מסביר דני סיון, מנהל התפעול הארצי של טרקלין חשמל. "רק לאחר שממלאים את הפרטים, ניתן למלא את טופס ההזמנה של משרד האנרגיה ולהקיש את מספר הדגם המבוקש. המחשב בחנות מחובר למערכת של משרד האנרגיה ורק בשלב הזה מתקבלת ההודעה אם הדגם אזל במלאי. במקרה כזה או שעושים ביטול עסקה או שמציעים ללקוח להחליף דגם".

גם שמוליק כהן, מנכ"ל מחסני חשמל, מתאר בצורה דומה את הפרוצדורה: "עד שהספק מודיע למשרד האנרגיה שאזל הדגם במלאי ועד שהמשרד מודיע על כך לרשתות, בחנויות

ממשיכים לבצע עסקאות ומגלים שאין מוצרים במלאי. על פי ההליך של משרד האנרגיה, על מנת שהלקוח יקבל הטבה, צריך קודם כל להזרים את פרטי האשראי שלו ולסלוק את הכרטיס אצל הספק כדי לקבל תשובה אם יש את המוצר או אין".

לעומת כהן וסיון, טוען אייל בן אליעזר, מנהל רשת חשמל סיטונאי מקבוצת אבי סופר, כי הוא דווקא יכול לדעת מראש "מה יש במלאי ומה אין. פתחתי עוד מסוף בצד ובו אני מקליד את הפרטים שלי כדי לבדוק את זה. אני בודק כל הזמן אם יש הקצאות של מקררים במסגרת המכרז".

משרד האנרגיה: "הטענות חסרות בסיס"

משרד האנרגיה והמים בתגובה: "בעקבות הפנייה, ערכנו בדיקה מעמיקה מול הספקים ומול מפעילי מערכת ממשל זמין, שבה נמצא כי הטענה שלפיה רק לאחר התשלום ניתן לראות את מלאי המקררים, חסרת בסיס. הליך הרכישה מתבצע בכמה שלבים, כאשר כבר בשלב הראשון, שבו נבדקת זכאות הצרכן במערכת על ידי תעודת זהות נבדק גם אם הדגם קיים במלאי. אם הלקוח מעוניין ברכישה והדגם נמצא במלאי מתבצע תשלום באשראי או במזומן בקופה. לאחר מכן, מוזנים פרטי הלקוח במערכת ממשל זמין כדי לתאם את ההובלה. בכל שלב אין צורך להזין פרטי אשראי למערכת הממוחשבת כדי לוודא את זכאות הרכישה. כל התלונות המגיעות אל המשרד מטופלות באופן מיידי, אולם למשרד התקשרות רק עם הספקים, והם נדרשים לאכוף את הנהלים מול החנויות והמובילים. אנו מקווים כי מדובר במקרים בודדים שאינם מעידים על התנהלות הפרויקט, שבמסגרתו בוצעו עד היום עשרות אלפי עסקאות מוצלחות".

תגיות