אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בטר פלייס: שירת הברבור או תחילת ההצלחה צילום: אוראל כהן

בטר פלייס: שירת הברבור או תחילת ההצלחה

העזיבה המפתיעה של ת'ורנלי עשויה להיות בדיוק מה שבטר פלייס צריכה

17.01.2013, 07:59 | תומר הדר

נדמה שהיכולת של בטר פלייס להפתיע רק הולכת ועולה - בכל הנוגע לעזיבותיהם של בכירים את החברה. עזיבתו של שי אגסי היתה כמובן המפתיעה ביותר, אך גם עזיבותיהם של משה קפלינסקי ואוון ת'ורנלי, כל אחד ממניעיו הוא, לא היו צפויות, במיוחד לאור העובדה שעם מינויו של ת'ורנלי הצהירו אנשי החברה בלהט על דרך חדשה, חובקת עולם, שתשתף את כל יצרני הרכב החשמלי בחזונה של החברה.

עם זאת, בניגוד לעזיבותיהם של אגסי ושל קפלינסקי, עזיבתו של ת'ורנלי צפויה להכניס את החברה למסלול חדש, ממוקד יותר, שעשוי בהחלט להיות הבשורה החשמלית שלה ציפתה מדינת ישראל, לא מעט הודות למעורבותו הישירה של היו"ר עידן עופר.

המשקיעים מחפשים תוצאות

לדברי גורמים המקורבים לחברה, הכיוון שאליו התכוון ת'ורנלי להוליך את בטר פלייס לא התאים למשקיעים: מדובר בתוכנית שהתבססה על שיתופי פעולה ארוכי טווח עם יצרניות רכב, שחלקם הגדול אמור להתבצע בחו"ל, מה שהיה דורש מהחברה השקעה נוספת בהקמת תשתיות.

אך מה שמשקיעיה של החברה דורשים הוא הוכחת היתכנות, כלומר מדינה שבה אלפי מכוניות רנו חשמליות נוסעות בכבישים באין מפריע. כעת, לאחר שהמשקיעים הביעו ככל הנראה אכזבה מתוכניתו העתידנית של ת'ורנלי, מעריכים גורמים בענף הרכב שהחברה לישראל תפעיל את מלוא כובד משקלה כדי שעם ישראל יאמץ את הרנו החשמלית.

החברה לישראל צפויה לבקש הקלות מהרגולטור

הבעייתיות בתוכניתו של ת'ורנלי נבעה מכמה גורמים: ראשית, התלות ביצרני רכב עולמיים. פיתוחן של מכוניות חשמליות עבר בשנים האחרונות לתחתית סדרי העדיפויות של יצרני הרכב שבעי המשברים, והסיכויים למצוא מעבר לים לקוחות רבים לשירותי החשמל של בטר פלייס נמוכים למדי.

שנית, כפי שדווח ב"כלכליסט", רנו העולמית החלה ככל הנראה ללחוץ על בטר פלייס, המחויבת למכור אלפי רנו פלואנס חשמליות, כדי שזו תספק תוצאות, והודיעה לחברה שתשהה את שיווקה של הפלואנס החשמלית באוסטרליה - צעד אשר מהווה נורת אזהרה לבטר פלייס וממחיש היטב את הצורך בביצוע הצפת שוק.

לאור זאת, בחברה ימשיכו ככל הנראה ביישומה של התוכנית העסקית שנחשפה לראשונה ב"כלכליסט", הכוללת הורדת מחירים ניכרת של המכונית החשמלית באמצעות שלל מבצעים והטבות שיביאו להוזלה של עשרות אלפי שקלים, כמו גם שיפור ניכר של תוכניות הנסיעה ותוכניות הרכישה החוזרת. תוכניות אלה צפויות להתבסס על ספקיות המשנה של בטר פלייס, חברות הליסינג הגדולות וקבוצת קרסו, יבואנית רנו.

מעבר לכך, על פי הערכות, עם אימוצה המחודש של תוכנית חדירה אגרסיבית לשוק הרכב הישראלי, ינסו ככל הנראה אנשי החברה לפנות לרגולטור במטרה להשיג הטבה על גובה שווי השימוש לרכב חשמלי. כיום מחירה של רנו פלואנס חשמלית בסיסית הוא 122,300 שקל, מחיר הגוזר עליה שווי שימוש דומה לזה של מכונית משפחתית רגילה.

בהתחשב בעובדה שפלואנס רגילה תימכר בקרוב, ככל הנראה, במחיר מוזל, יידרש גם טיפול בשווי השימוש של מחזיקי הרכב הצמוד. לאחר שנושאים אלה יטופלו, המחסום העיקרי בפני חדירה מסיבית לשוק ייפרץ ובטר פלייס תוכל להציג כנראה נתוני מכירות נאים.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
הצעה לתכנית עסקית
תרשו לי להציע למשקיעים דחיה שמשמעותה פריסה רחבה ודחייה של החזר החוב - אבל תשלום די וודאי ולא תספורת. הפתרון פשוט: 1) יש למכור את הפלואנס החשמלית במחיר מ ח י ר ו ן של 75-80 אלף ש"ח בלבד. 2) יש לקבוע את מחיר הק"מ על כ 50 א"ג בחבילות פשוטות (הכל כלול בסכום קבוע / לא נסעת לא שילמת) 3) יש להשיג התחייבות שלטונית לא למסות חשמל לטעינה במשך 7-10 השנים הקרובות, לפחות עבור מכוניות שיעלו לכביש בתקופה הזאת (לא בעיה ליישם את זה) התוצאות יהיו: 1) חובבי איכות הסביבה שנוסעים היום בפריוסאו במכונית רגילה ישמחו להחליף אותה בחשמלית מלאה - 5000 מכוניות לשנה. 2) מקבלי רכב חברה יראו את שווי המס הנמוך וירצו גם הם - עוד 10000 מכוניות לשנה על המחירים שהצעתי יש רווח תפעולי סביר, ההשקעה תחזור לאט אבל בטוח והקונים יזרמו בזרם קבוע לאולם התצוגה התוצאות:
כלכלן בשנקל  |  17.01.13