אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המשבר של אפל נמצא רק בראש של המשקיעים צילום: בלומברג

פרשנות

המשבר של אפל נמצא רק בראש של המשקיעים

הדו"ח הרבעוני האחרון של אפל אכזב אנליסטים ומשקיעים, שהתרגלו לראות את החברה שוברת שיאים בכל שנה. אולם בפועל, 2012 היתה שנה מוצלחת מאוד עבור הענקית האמריקאית. עם זאת, נראה שיהיה על החברה להוכיח עצמה למשקיעים כדי לשמור על מעמדה

24.01.2013, 16:07 | עומר כביר
נתחיל בהודעת הרגעה: מצבה של אפל טוב מאוד. ולא סתם טוב מאוד, מצוין אפילו. למרות הדו"ח הרבעוני המאכזב לכאורה, שפורסם אמש (ד'), למרות הצלילה החדה במניה, המשבר בתפקודה של אפל נמצא נכון להיום בעיקר בראש של המשקיעים.

קראו עוד בכלכליסט

עם הכנסות שיא לרבעון הראשון של שנת הכספים 2013 בסך 54.5 מיליארד דולר (לעומת 46.3 מיליארד ברבעון המקביל בשנה שעברה) ורווח נקי של 13.1 מיליארד, קשה להגיד שהחברה נמצאת במצב קשה.

גם קטגוריות המוצרים המרכזיות של החברה המשיכו לצמוח: האייפון מכר 47.8 מיליון יחידות (גידול שנתי של 28%) והאייפד רשם גידול שנתי של 22% בהכנסות ונמכר ב-22.9 מיליון יחידות. וככל הנראה, חלק ניכר מגידול זה מקורו באייפד מיני, שכן מבחינת יחידות שנמכרו רשם האייפד צמיחה של 48% (כלומר, אפל מכרה יותר אייפדים זולים, ולכן הצמיחה במספר המכשירים לא מקבילה לצמיחה בהכנסות ממכירתם).

אייפון 5. המכשירים ממשיכים להיחטף מהמדפים, צילום: אוראל כהן אייפון 5. המכשירים ממשיכים להיחטף מהמדפים | צילום: אוראל כהן אייפון 5. המכשירים ממשיכים להיחטף מהמדפים, צילום: אוראל כהן

המשקיעים והאנליסטים מתפכחים

אז למה המניה ירדה לאחר פרסום הדו"חות? ראשית, כי למרות שאפל רושמת גידול קבוע ויפה כבר לא מדובר בגידול עצום, תלת-ספרתי אפילו, כפי שהיה בחלק מהרבעונים הקודמים. או במילים אחרות, קצב הצמיחה של החברה האט. בעולם ההון, ההאטה שווה פעמים רבות למוות. אבל במקרה של אפל, מדובר בחברה כל כך גדולה עם מכירות כל כך נרחבות שזה נראה כמעט בלתי אפשרי להמשיך ולצמוח באותו קצב שבו צמחה החברה בעבר.

סיבה נוספת ניתן להגדיר כ"תיאום ציפיות". במהלך שיחה עם אנליסטים אחרי פרסום הדו"ח אמר סמנכ"ל הכספים של אפל, פיטר אופנהיימר, שבעתיד אפל תשנה את האופן שבו היא מספקת הערכות לאנליסטים טרם פרסום הדו"חות - במקום הערכה שמרנית יחידה של הכנסות, טווח הכנסות שהמספר האמיתי צפוי ליפול במסגרתו. המשמעות: הימים בהם אפל ריסקה את תחזיות האנליסטים לא צפויים לשוב במהירות.

טים קוק, מנכ"ל אפל, מבקר במפעלי פוקסקון בסין, צילום: בלומברג טים קוק, מנכ"ל אפל, מבקר במפעלי פוקסקון בסין | צילום: בלומברג טים קוק, מנכ"ל אפל, מבקר במפעלי פוקסקון בסין, צילום: בלומברג

לכך יש להוסיף גם את ההתפכחות של משקיעים ואנליסטים רבים, שהבינו שהאייפון למרות הצלחתו המסחררת לא ישתלט על העולם, שהאייפד לא צפוי לשחזר את רמות ההצלחה חסרות התקדים של האייפון, ושספק אם בשנים הקרובות תוכל החברה להוציא מוצר שיהפוך למכונת מזומנים עצומה כמותו.

כמו שקרה בתחומים רבים אחרים של פעילותה, גם בהקשר של הדו"חות אפל היא כבר לא החברה הקסומה והכל-יכולה של ימי ג'ובס העליזים והמשקיעים מגיבים לכך, אם כי במה שנראה כקיצוניות יתר.

הלך לעולמו - ולקח את הקסם איתו. ג הלך לעולמו - ולקח את הקסם איתו. ג'ובס | צילום: איי אף פי הלך לעולמו - ולקח את הקסם איתו. ג

השאלה העיקרית שעומדת כעת על הפרק היא מה הלאה? האם האטה בצמיחה היא פשוט חזרה לקרקע המציאות, או שמא מדובר בהיפוך מגמה שמבשרת את תחילת שקיעתה של ענקית הטכנולוגיה? התשובה לכך תלויה בעיקר באפל.

אפל איבדה את ה"וואו"

היכן החדשנות? 2012 של אפל: הצרכן כבר לא מאמין בקסם על אף השקות מוצלחות ונתוני מכירות מרשימים, ענקית האלקטרוניקה איבדה השנה את הילת החדשנות שאפיינה את מוצריה. המתחרות סגרו את הפער ואף עקפו אותה - ועתה יהיה על אפל להמציא עצמה מחדש כדי לכבוש את לב הצרכן עומר כביר, 12 תגובותלכתבה המלאה
החברה צריכה לשמר את החדשנות והיצירתיות שכה היו מזוהים עם סטיב ג'ובס, להתחיל להשיק מוצרים מלהיבים ומפתיעים, כמו האייפון הראשון ב-2007, ולא להסתפק רק בשדרוגים מינוריים יחסית למוצרים קיימים. אם אפל תסתפק בקיים, ותציג בעיקר עדכונים לא מרגשים לאייפון, לאייפד, למקים ולאייפוד, לא רחוק היום שבו חברה אחרת - חדשה או ותיקה - תעקוף אותה בסיבוב עם מוצר חדש ומסעיר.

אפל כבר נכנסה לבור דומה בעבר- אחרי שסטיב ג'ובס נזרק מהחברה בשנות ה-80. באותם הימים הפסיקה החברה להתמקד בעיצוב ואיבדה במהרה את הכיוון ואת ההובלה. היום המצב שונה אמנם והערכים של ג'ובס שזורים לכאורה עמוק בדנ"א של אפל, אבל הסכנה באיבוד הרעננות והחדשנות שרירה וקיימת.

בשנה וקצת שחלפה מאז מותו של ג'ובס, לא הבריקה אפל ולא סיפקה מוצר שזכה לקריאות התפעלות. זה אמנם לא פגע בה בשורה התחתונה, אבל גם זה אחד הגורמים לאיבוד האמון מצד המשקיעים. אם אפל רוצה לשמר על מעמדה לאורך זמן, אם היא רוצה שהמניה תפסיק לצלול גם כשהדו"חות הרבעוניים ורודים, היא צריכה להראות למשקיעים שעדיין יש לה את זה. שגם בלי ג'ובס, היא עדיין יכולה לספק מוצר מהפכני שגורר אחריו את כל התעשייה.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
ל-4
אבל זו לגמרי אשמתה של אפל. הם אלו שבכל הכזרה אומרים שמה שהם עשו הוא "מהפכני", "קסום", "מדהים". הם הרגילו את הציבור עם המושגים האלו והיום הם חוטפים בראש כי הם כבר לא מספקים את מה שהם מיצבו. לא IBM, לא מיקרוסופט ולא גוגל באים ובונים ציפיות לשמיים. רק אפל. ולכן החברה סובלת מחוסר אמון.
25.01.13
5.
אנשים מטומטמים
מזמן שכחו מה זה חברה מסחרית ומה המטרה שלה. אפל שוברת שיאים כספיים שכל חברה אחרת מזילה ריר רק מלהסתכל על תזרים המזומנים שלה או על הרווח הנקי--- אבל העיקר מספידים אותה כי נכון לעכשיו הם כבר שנתיים לא "עשו מהפיכה". תירגעו טמבלים. מתי IBM חידשה משהו לאחרונה? מתי מיקרוסופט עשתה היסטוריה בפעם האחרונה? מתי סמסונג או נוקיה או סיסקו עשו לאחרונה מהפיכה להשפיעה על כמעט כל צרכן בעולם? אפל עומדת בליגה נפרדת מכל השאר. עם או בלי ג'ובס, ומי שמספיד אותה או "רואה כבר את סופה" אינו רציונלי.
יוספוס , ארה"ב  |  24.01.13
לכל התגובות