אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
העיתוי הגרוע של המס הירוק צילום: בלומברג

העיתוי הגרוע של המס הירוק

בעוד מספר חודשים יידרשו יבואני הרכב לייקר שוב את המכוניות, בגלל נוסחת חישוב המס הירוק החדשה. הפעם המשימה לא תהיה קלה: 2013 אולי צפויה להתחיל בגל מסירות גדול בגלל לקוחות שהמתינו לקבל מכונית מודל 2013, אך התחזיות בכללותן אינן אופטימיות

02.02.2013, 08:32 | תומר הדר

בימים אלה ממש נדמה שנהגי ישראל אינם טרודים יתר על המידה. אחרי הכל, ניתן בהחלט לומר שבכל הקשור בגזרות רגולטוריות, הרע מכל מאחורינו: הניסיון לפצל את שווי השימוש לרכב צמוד למרכיב של קילומטראז' ושל עלות הרכב נעלם כלא היה, את עליית מחירי הרכב החדש של חודש ינואר שרדנו, ההבטחות העיקריות הנוגעות להמלצות ועדת זליכה הפכו לזיכרון קלוש ואפילו מצלמות המהירות החדשות הצצות תחת כל עץ רענן הפכו כבר לחלק משגרת חייו של הנהג הישראלי המיוסר.

קראו עוד בכלכליסט

אם כך, האם נהגי ישראל יכולים כעת להתרווח מאחורי ההגה ולנשום לרווחה? אז זהו, שלא. הסיבה לכך היא עוד מס אחד שצפוי לנחות על ראשי הנהגים, ככל הנראה לקראת חודש מרץ אפריל הקרוב: המס הירוק.

כך פועלת השיטה כבר שנתיים: על המכוניות המשווקות כיום בישראל מוטל מס קניה בגובה של 83%. המס אחיד כמעט לכל המכוניות, פרט לדגמים חשמליים והיברידיים, אך משיעור מס זה מנוכים סכומים שמגיעים עד 15 אלף שקל, אשר מחושבים בהתאם לכמות זיהום האוויר שהרכב פולט. ההיגיון פשוט: על רכב שמנועו פולט מעט זיהום - תהיה הטבת מס גדולה שתעודד את רכישתו.

בדיקת זיהום אוויר ממכונית (ארכיון), צילום: מאיר פרטוש בדיקת זיהום אוויר ממכונית (ארכיון) | צילום: מאיר פרטוש בדיקת זיהום אוויר ממכונית (ארכיון), צילום: מאיר פרטוש

הבעיה היא שעם השנים המכוניות הופכות יותר ויותר משוכללות ויצרני הרכב מתקינים בהן עוד ועוד טכנולוגיות להפחתת זיהום אוויר - וכך מספר הרכבים שזכאים להטבות עולה. הפיתרון הוא לעדכן את הנוסחה מדי שנה כך שתהיה יותר מחמירה. העדכון הראשון היה אמור להתבצע בתחילת החודש, אלא שאווירת הבחירות עשתה את שלה והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן, שחתימתו נדרשת להשלמת המהלך, חסם את יישום השלב הבא של נוסחת המס הירוק.

כעת הבחירות מאחורינו והשלב הבא יכנס לתוקף בקרוב. אלא שבניגוד לשנה שעברה, שבמהלכה נשמעו תחזיות אימה לגבי ייקורים מאסיביים במחיריהן של המכוניות, השנה המאזן השתנה. ראשית, מבחינה פוליטית, עדיין לא ממש ברור מי צפוי להיות שר האוצר. מדובר במינוי בעל חשיבות גבוהה לנושא יישום המיסוי הירוק. בל נשכח שגלעד ארדן עצמו היה זה שהקפיא את יישום המס החדש. שנית, וכאן כבר מדובר בנושא בעייתי עבור יבואני הרכב, הצרכן הישראלי מודל 2013 אינו הצרכן הישראלי מודל 2012. מדובר בצרכן נבון, למוד מחאות חברתיות שכלל אינו ממהר לפתוח את הארנק למראה דגמי מכוניות חדשים.

יבואני הרכב מודעים היטב לבעייתיותו של צרכן זה, כפי שהשתקף היטב בתחילת החודש, כאשר הם פרסמו את מחירוני הרכב החדשים וראה זה פלא: למרות שהיבואנים התלוננו מרה על שערי מטבע בעייתיים, חלק ניכר מדגמי המכוניות העממיים שאינם מיועדים למכירה לחברות הליסינג כלל לא התייקרו. הסיבה היא שהיבואנים מודעים היטב לאותה תודעה צרכנית שנולדה אצל רוכשי הרכב. יתרה מזאת, יבואני הרכב לא היססו לפתוח את שנת 2013 עם שפע של מבצעים שבהם הוזלו דגמי הרכב השונים באלפי שקלים, כאשר בחלק מן המקרים אותם רכבים שהתייקרו בשיעור של 3,000 עד 6,000 שקלים בתחילת השנה, פורסמו זמן קצר לאחר ההתייקרות בהנחות של עשרת אלפים שקלים למועדון צרכנות זה או אחר.

בעוד מספר חודשים יידרשו יבואני הרכב לייקר שוב את המכוניות, בגלל נוסחת חישוב המס הירוק החדשה. הפעם המשימה לא תהיה קלה בכלל: שנת 2013 אולי צפויה להתחיל בגל מסירות גדול של מעל 17 אלף מכוניות בגלל לקוחות שהמתינו לקבל מכונית מודל 2013, אך התחזיות בכללותן אינן אופטימיות.

ליבואני הרכב קל מאוד כמובן להאשים את הרגולטור בהתייקרות, אך את הציבור לא ממש מעניין מי אחראי לעליות המחירים, רק מי משלם את המחיר בסופו של יום, וכאן טמון אפקט פסיכולוגי מסוכן שיבואני הרכב חוששים מפניו: אפקט שבמסגרתו עליית מחירים כוללת של מחירי הרכב תביא להאטה ניכרת ברכישות. זאת גם אם הסיבה להאטה היא ייקור מינורי של מאות או אלפי שקלים בודדים.

במצב כזה, בו הלקוחות יסרבו לרכוש מכוניות בגלל תודעה צרכנית מפותחת, לא יסייעו גם מועדוני הלקוחות. כעת היבואנים יצטרכו להחליט: האם להאשים את הרגולטור, לייקר את המכוניות ולקוות שהצרכנים לא יסגרו את הארנק, או לספוג את עליית המחיר ולנסות לשמר את הלקוחות שכן מעוניינים לרכוש רכב בשנת 2013.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
יש לחייב את היבואנים במס לפי המחירון
היום אין קשר בין המחירון לבין המחיר לצרכן. בעבר לקוחות הליסינג שילמו 20% פחות מהמחירון. היום המחירון עלה ב 10-15% וכוווולם משלמים 20% פחות מהמחירון, הליסינג אפילו 30% פחות. מאחר ותשלומי צרכנים כגון: שווי שימוש ברכב, פרמיית הביטוח ועוד עוד, נסמכים על מחירי הרכב, יש כאן עיוות נוראי של השוק. בנוסף, נוצרת אפלייה בה לקוחות פרטיים ממנים את ההנחות ללקוחות הגדולים. פתרון - מס הקנייה שישלמו היבואנים (שהוא היום כ 40% ממחיר הרכב לצרכן) ישולם ע"פ המחירון שהן מפרסמות. באופן זה ישתלם להם להוריד את מחיר המחירון לרמה ריאלית, שכן כל הנחה שהם נותנים היא רק על חלקם, ולא על חלקה של המדינה...
בלוף המחירון 2  |  04.02.13
7.
הירוק היחיד בענין הוא דולרים
נושא הגנת הסביבה מעניין את המדינה כמו שאותי מעניין מצב הפינגווינים באנטארקטיקה. אם הם באמת היו מעוניינים בשיפור מצב הסביבה היו מעודדים רכישת מכוניות חדשות (שכולן מזהמות פחות) וגריטה של מכוניות ישנות. באותה הזדמנות, היו משפרים את מצב תאונות הדרכים. השיקול שלהם היה פשוט, ומוטעה: הישראלי יהיה מוכן לשלם יותר כדי לקבל עוד פח ותיבה אוטומטית, לכן נייקר את המכוניות המשפחתיות ונעמיד פנים שזה משיקולי הגנת הסביבה. כשגילו שהישראלים מוכנים להתפשר, התחילו לחפש דרכים נוספות לסתום את החור. לנו כאזרחים יש דרך קלה, וחוקית לחלוטין, לומר לאוצר "לכו חפשו פריירים אחרים": אל תקנו אף מכונית חדשה במשך שנה, או שנתיים, או שלוש, עד שיורידו את מיסי הרכב למשהו הגיוני.
אסף , צפון  |  03.02.13
6.
אכן מעשי חלם
"כלכלני האוצר" אכן מעוניינים להגדיל את הכנסות המדינה, ובנו מודל חדיש להערכת זיהום כלי הרכב. כפועל יוצא מנוסחה "חדשנית" זו, יבוטלו הטבות המיסוי הירוק וחלק גדול מכלי הרכב יתייקרו בעקבות כך. צודק המגיב 1 שאומר כי הטבת המיסוי הירוק באה לכיסם של היבואנים, וגם המגיב 3 צודק שמדובר ב"טמטום" לשמו: במקום להגדיל את כמויות כלי הרכב החדשים הנמכרים בארץ, ולקבל את עיקר ה"נתח" מגביית מס קנייה ומע"מ, בוחרת המדינה לחפש דרכים להעלאת המחירים ולהקטין הביקוש. התוצאה תהיה ירידה בהכנסות המדינה והעלאת מחירים בלתי מוצדקת הן של כל הרכב החדשים והן של מחירי הליסינג.
יועץ ליסינג , פתח תקווה  |  03.02.13
5.
המס עובד - אז בואו נבטל אותו
הירידה בקניית מכוניות חדשות היא ברכה גדולה! מכונית מודרנית יכולה וצריכה להיות על הכביש 10-15 שנה לפחות. כלומר רק 6-10% ממחזיקי הרכב אמורים להחליף אותו כל שנה. ציי הליסינג המחליפים רכב כל 3 שנים, הציפו את המדינה במאות אלפי (!) רכבים במצב מצוין, כך שאין שום סיבה לקנות רכב חדש. אל תאמינו לפרסומי היבואנים כאילו רכבים חדשים יותר בטיחותיים, פחות מזהמים וכו' וכו'. הטכנולוגיות ב 10 השנים האחרונות כמעט זהות והשיפור קטן עשרות מונים ביחס לנזק שבייצור מכונית חדשה. בהרבה תחומים ההאטה היא קללה. בתחום הרכב היא ברכה גדולה. אם יש מי שלא יכול להרשות לעצמו רכב - עברו לתחבורה ירוקה - אופניים ותח"צ. תראו שאתם מגיעים לבית עם יותר חיוניות ויותר חשק לחיים האמיתיים שמתחילים אי שם בארוחת הערב עם הילדים...
ירוק  |  03.02.13
לכל התגובות