אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המכוניות שינצחו את מחירי הדלק

המכוניות שינצחו את מחירי הדלק

הזינוק במחירי הדלק מדגיש פעם נוספת את היתרון בשימוש במכוניות חסכוניות. "כלכליסט" ממפה את הדגמים המשתלמים בשוק המכוניות המשומשות, שאימצו פתרונות יצירתיים לחיסכון בדלק בלי להתפשר על האיכות

04.02.2013, 09:11 | תומר הדר

אחרי כמה חודשים של ירידות במחירי הדלק, זינקו בסוף השבוע מחירי הדלק פעם נוספת. מחירו של ליטר בנזין באוקטן 95 בעמדת השירות העצמי בתחנות הדלק נקבע על 7.83 שקלים לחודש פברואר, והפעם הסיבה למחיר החדש היא עלייה במחירי הדלקים באגן הים התיכון. העלייה האחרונה מצביעה על כך שמחירי הדלק אינם מתייצבים, ובעתיד הם עשויים לשוב ולטפס מעבר לרף 8 השקלים.

הנהג הישראלי לא יכול לעשות הרבה בנוגע לעצירת מחירי הדלק, פרט מלסנן קללה ולספוג את רוע הגזירה. מה שכן ניתן לעשות הוא לצמצם את ההוצאה על דלק באמצעות בחירה נבונה יותר של רכב חסכוני, בלי להתפשר על סוג המכונית. אלא שכיום ידם של רוב הישראלים אינה משגת לרכוש מכונית חדשה. לראיה, לפי נתוני משרד התחבורה, ב־2012 בוצעו 747 אלף עסקאות של מכירת מכוניות מיד שנייה בישראל. לעומת זאת, בשנה שעברה נרכשו רק 205 אלף מכוניות חדשות, שחלקן הגדול הגיעו גם לידיהם של מחזיקי רכב צמוד.

כאשר הלקוח קונה מכונית חדשה היא מצוידת לרוב במיטב הטכנולוגיות החדישות לחיסכון בדלק, אך במקרה של המכוניות המשומשות המצב שונה: משום שלא מדובר בהכרח במכוניות מהמודלים המתקדמים ביותר, לעתים לא מותקנים בהן אמצעים טכנולוגיים מתקדמים לחיסכון בדלק. עם זאת, גם כאשר רוכשים מכונית משומשת, אפשר לחסוך כמה וכמה שקלים בכל ביקור בתחנת הדלק. על רקע העלייה האחרונה במחירי הדלק, "כלכליסט" מציע כמה פתרונות יצירתיים משוק היד שנייה שפיתחו טכנולוגיות חלופיות ויצאו מעט מהקופסה, ומסייעים בחיסכון בדלק.

רכבי כביש־שטח: לא חייבים 4X4

רוכשי רכבי שטח קשוחים יודעים היטב שצריכת דלק גבוהה הולכת יד ביד עם נהיגה במכוניות כאלה. אולם בפועל כיום מספר רכבי השטח ה"אמיתיים" שנמכרים בישראל הולך ומידלדל, ובמקומם נמכרים בעיקר רכבי "כמו שטח", מסוגם של מאזדה CX5 ויונדאי IX35. אלא שגם בקרב רכבי ה"כמו שטח" יש קשוחים יותר וקשוחים פחות.

הדרך הטובה ביותר להשיג רכב כביש־שטח שמצטיין בתצרוכת דלק נמוכה היא לבחור בגרסה שאינה מצוידת במערכת הנעה 4X4. החיסרון הוא כמובן העובדה שוויתור על מערכת 4X4 פירושו גם ויתור על יכולת שטח, אבל בפועל רוב רכבי ה"כמו שטח" אינם יורדים מהאספלט בכל מקרה.

הדוגמה הטובה ביותר לרכב כביש־שטח שכזה הוא הניסאן קשקאי, רכב כביש־שטח רך שמוצע גם בגרסה נטולת הנעה 4X4. מחירו של קשקאי מודל 2007, שמצויד בהנעה קדמית בלבד הוא 88 אלף שקל, ותצרוכת הדלק שלו היא 10.5 ק"מ לליטר, נתון נמוך למדי בהשוואה לרכבי כביש־שטח מסוגו.

מחיר (2007): 88 אלף שקל. תצרוכת דלק: 10.5 ק"מ לליטר, אתר יצרן מחיר (2007): 88 אלף שקל. תצרוכת דלק: 10.5 ק"מ לליטר | אתר יצרן מחיר (2007): 88 אלף שקל. תצרוכת דלק: 10.5 ק"מ לליטר, אתר יצרן

מכוניות מנהלים: להקטין את נפח המנוע

שוק המכוניות המשפחתיות הגדולות, שבישראל נהוג לכנות גם רכבי מנהלים, מורכב בעיקר ממכוניות בעלות מנועים בנפח 2.0 ליטרים. צריכת הדלק הממוצעת שלהן במבחני דרכים שנערכו ב"כלכליסט" עומדת על כ־8.5 ק"מ לליטר.

בשוק הרכב הישראלי קיימות כיום אפשרויות נוספות למכוניות מנהלים בעלות מפרט שונה. אחת האופציות שניתן להשיג בשוק היד שנייה היא דגמי מנהלים היברידיים במפרט אמריקאי, שהגיעו לישראל ביבוא אישי. הנציגה הבולטת ביותר בפלח שוק זה היא טויוטה קאמרי, המצוידת במנוע בנפח 2.4 ליטרים לצד מנוע עזר חשמלי. במבחנים שערך "כלכליסט" היא השיגה צריכת דלק נאה של 13 ק"מ לליטר. מחירה של מכונית כזו ממודל 2010 עומד על כ־140 אלף שקל. גם חלק מהמשפחתיות הגדולות אינן מצוידות עוד במנועי בנזין בנפח 2.0 ליטרים, אלא במנועים קטנים בעלי מגדש טורבו. הנציגות הבולטות בפלח שוק זה הן מכוניות פולקסווגן וסקודה, שמצוידות במנועי 1.8 ליטרים ובעלות מגדש טורבו.

טויוטה קאמרי היברידית. מחיר (2010): 140 אלף שקל. תצרוכת דלק: 13 ק"מ לליטר טויוטה קאמרי היברידית. מחיר (2010): 140 אלף שקל. תצרוכת דלק: 13 ק"מ לליטר טויוטה קאמרי היברידית. מחיר (2010): 140 אלף שקל. תצרוכת דלק: 13 ק"מ לליטר

מכוניות משפחתיות: לחשוב מחוץ לקופסה

שוק המכוניות המשפחתיות בישראל גדוש בדגמים יפניים, קוריאניים ואירופיים שדומים זה לזה במפרט: מנוע 1.6 ליטרים, מרכב בעל ארבע דלתות ותיבת הילוכים אוטומטית. הדגמים האלה אמנם פופולריים למדי, אבל הם סובלים מכמה בעיות שמעלות את צריכת הדלק שלהם. בתיבת ההילוכים האוטומטית, למשל, חלק ניכר מצריכת הדלק של המנוע "מבוזבז", במיוחד כאשר מדובר בתיבות הילוכים הידראוליות בעלות ארבע מהירויות. הפתרון במקרה כזה הוא לבחור ברכב עם תיבת הילוכים כפולת מצמדים, פריט שבעבר נחשב נדיר למדי והותקן בעיקר ברכבי פולקסווגן, אך כיום מותקן במכוניות של יונדאי, פורד ורנו.

בנוסף, מספר גדל והולך של רכבים משפחתיים מצויד במנועי בנזין קטנים בעלי מגדש טורבו. הנציגות הבולטות ביותר במשפחה זו הן מכוניות מבית קונצרן פולקסווגן. אחת מהן היא סקודה אוקטביה, המצוידת במנוע טורבו של 1.2 ליטרים ותיבת הילוכים כפולת מצמדים. מחירה של אוקטביה מודל 2010 הוא 80 אלף שקל וצריכת הדלק שלה במבחן של "כלכליסט" היתה 11 ק"מ לליטר.

סקודה אוקטביה. מחיר (2010): 80 אלף שקל. תצרוכת דלק: 11 ק"מ לליטר סקודה אוקטביה. מחיר (2010): 80 אלף שקל. תצרוכת דלק: 11 ק"מ לליטר סקודה אוקטביה. מחיר (2010): 80 אלף שקל. תצרוכת דלק: 11 ק"מ לליטר

 

מכוניות מיני: לחזור לגיר ידני

בעשור האחרון מכוניות ה"סופר־מיני" מסוגן של רנו קליאו, טויוטה יאריס ודומותיהן עברו תהליך דומה. בכל פעם שהוצג דור חדש הודיע היצרן שהממדים גדלו והמנועים התחזקו כדי לשאת את המשקל הנוסף. כתוצאה מכך גם צריכת הדלק בהן עלתה. בשוק הישראלי, שבו רוב המכוניות הנמכרות מצוידות בתיבת הילוכים אוטומטית, העדיפו יבואני הרכב לשווק את המכוניות הללו עם מנועי 1.6 ליטרים ותיבה אוטומטית, שהעלו את צריכת הדלק. בשנים האחרונות אירע מהפך: צרכני הרכב החדשים גילו מחדש את התיבות הידניות. לכן ניתן לרכוש כיום מכונית קטנה ידנית בלי לחשוש שמא בעתיד לא יימצאו לה רוכשים. הנציגות הבולטות של מכוניות הסופר־מיני, שיובאו בעבר גם עם מנועים קטנים ותיבות הילוכים ידניות, הן המכוניות האירופיות. כך לדוגמה, ניתן לרכוש כיום סיטרואן C3 עם מנוע 1.4 ליטרים ממודל 2010 ב־64 אלף שקל. לפי מבחני "כלכליסט" צורכת ה־C3 כ־12.5 ק"מ לליטר.

סיטרואן C3. מחיר (2010): 64 אלף שקל. תצרוכת דלק: 12.5 ק"מ לליטר סיטרואן C3. מחיר (2010): 64 אלף שקל. תצרוכת דלק: 12.5 ק"מ לליטר סיטרואן C3. מחיר (2010): 64 אלף שקל. תצרוכת דלק: 12.5 ק"מ לליטר

מכוניות יוקרה: הכיוון - טורבו דיזל

בשוק מכוניות היוקרה נושא צריכת הדלק מתגמד בחשיבותו, במיוחד משום שמכוניות כאלה עולות מאות אלפי שקלים ובעליהן כנראה יכולים לממן את חשבונות הדלק. אלא שגם בתחום זה ניתן לחסוך באמצעות מעבר לשימוש בטכנולוגיה שעדיין נחשבת ל"מוקצה" בישראל, אך הפכה נפוצה במיוחד באירופה: מנועי טורבו דיזל.

מכוניות אירופיות עם מנוע טורבו דיזל מהדור החדש נחשבות לבעלות מנוע שקט במיוחד, ותצרוכת הדלק שלהן נמוכה ביחס לדגמי יוקרה עם מנוע בנזין. אחד מדגמי היוקרה הללו הוא אאודי A6 TDI בעל מנוע 3.0 ליטרים. מחירו של מודל 2009 הוא 197 אלף שקל, ונתוני צריכת הדלק שלו לפי היצרן הם 12 ק"מ לליטר. הרכב לא נבחן על ידי "כלכליסט".

אאודי 6 דיזל. מחיר (2009): 197 אלף שקל. תצרוכת דלק:  12 ק"מ לליטר (לפי נתוני יצרן) אאודי 6 דיזל. מחיר (2009): 197 אלף שקל. תצרוכת דלק: 12 ק"מ לליטר (לפי נתוני יצרן) אאודי 6 דיזל. מחיר (2009): 197 אלף שקל. תצרוכת דלק:  12 ק"מ לליטר (לפי נתוני יצרן)

תגיות