אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בנק הפועלים ילווה את שפיר הנדסה במכרז לסלילת כביש 6 צפונה צילום: גדי קבלו

בלעדי לכלכליסט

בנק הפועלים ילווה את שפיר הנדסה במכרז לסלילת כביש 6 צפונה

מדובר בחבילת מימון בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל שתועבר לשפיר במידה ותזכה במכרז. ל"כלכליסט" נודע ששפיר תיגש בעצמה לפרויקט ולא תכניס את חברת אשטרום כשותפה

06.02.2013, 21:37 | ליאור גוטמן

בנק הפועלים נבחר כמממן הראשי של חברת שפיר הנדסה לפרויקט סלילת כביש 6 צפונה. כך נודע ל"כלכליסט".  

קראו עוד בכלכליסט

הבחירה בפועלים נעשתה לקראת הגשת מסמכי המכרז בשבוע הבא, כאשר מדובר בחבילת מימון שהיקפה כ-2.5 מיליארד שקל שתועבר לשפיר במידה והיא תוכרז כזוכה.

שפיר בחרה את פועלים לאחר מו"מ עם מספר בנקים, כאשר אל פועלים עשויים להצטרף בעתיד גם גופים מוסדיים שונים בחלוקת החוב. בין השמות שהוזכרו - כלל והראל, שכאמור יתחלקו במימון במידה ושפיר תזכה במכרז.

המכרז לסלילת כביש 6 צפונה נחשב לאחר מפרויקטי תשתיות התחבורה הבולטים של שנת 2013, זאת לאור כוונת המדינה לצמצם מכרזי תשתית בשל "הבור" בתקציב. מדובר במכרז לסלילת שני מקטעים - שמספרם 3 ו-7 - שעתידים לחבר את הכביש הנוכחי עד לאזור מחלף סומך. עוד נודע ל"כלכליסט" ששפיר הנדסה תיגש בעצמה לפרויקט, ובניגוד לפרסומים שונים לא תכניס את חברת אשטרום כשותפה.

לעומת שפיר, המתמודדת השנייה במכרז, היא קבוצה שמורכבת מחברות שיכון ובינוי ואפריקה ישראל, טרם החליטה מי גוף המימון שייגש עמה לפרויקט כאשר ברשותה מכתבי אשראי משלושה בנקים - לאומי, פועלים ודיסקונט.

המכרזים לסלילת המשך כביש 6 צפונה יצאו לדרך בשנה שעברה בהשתתפו 6 קבוצות. בשל מורכבות הפרויקט, שכולל כריית מנהרות באורך 4 ק"מ, ושבל מחסור במקורות מימון, 4 קבוצות נשרו מהמרוץ. בדומה לניהול הכביש הנוכחי, המדינה רוצה להפקיד את הבנייה, התפעול והאחזקה בידי זכיין בודד לתקופה של 25 שנה.

מקטע 7 אמור לחבר בין אזור יקנעם (מחלף עין תות) ועד לאזור תל קשיש, ואילו מקטע מספר 3 יחבר בין אזור תל קשיש למחלף סומך. לפי הערכות המדינה, סלילת שני המקטעים אמורה לקחת כ-36 חודש. לפני כתשעה חודשים קבעה המדינה שתעריף הנסיעה במקטע שמסתיים בתל קשיש ינוע בין 1.74 שקלים בשעות השפל (לילה) ל־2.9 שקלים בשאר שעות היממה.

מחיר הנסיעה במקטע הצפוני ועד צומת סומך ינוע בין 2.32 שקל בשעות השפל ועד 4.06 שקלים בשעות השיא. כפי שנחשף בכלכליסט, בניגוד לסלילת הכביש בצפון המדינה המדינה שוקלת להעביר את סלילת המקטעים הדרומיים של כביש 6 לאחריות הזכיין הנוכחי - היא חברת חוצה ישראל - זאת במטרה לחסוך עלויות בנייה. הסיבה: בניגוד לחלקו הצפוני של הכביש חלקו הדרומי מתאפיין במיעוט תנועת כלי רכב, מה שמקשה על גביית הכספים מהעוברים בו.

על פי ההערכות, המדינה תעביר את הבנייה לידי חוצה ישראל ותשלם לה "אגרת צל" בעבור כל רכב שיעבור שם, בדומה לסידור שמתקיים היום בכביש 431. המקטעים הדרומיים של כביש 6 אמורים לחבר את עיר הבה"דים לאזור קריית גז, שם מתסיים הכביש כיום.

תגיות