אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"יש שם לא טוב לברנז'ה" צילום: עמית שעל

ראיון כלכליסט

"יש שם לא טוב לברנז'ה"

עודד פלדמן, פעם מנכ"ל הקאמרי ותיאטרון חיפה, בחר באנשי העסקים שמואל פרנקל ואיתי מל, כשותפים בהפקה הפרטית של המחזמר "צלילי המוזיקה". בראיון לכלכליסט מספר פלדמן על השקעה של 3 מיליון שקל, על כך ששחקן לא ישתכר אצלו יותר מ־1,000 דולר להצגה ומבטיח: "אני לא אגמור רע, למדתי משגיאות של אחרים"

10.02.2013, 10:09 | מאיה נחום שחל

"המטרה העיקרית בהפקה מסחרית היא להרוויח כסף. אין סתירה בין איכות והצלחה אמנותית לבין הצלחה כלכלית", אומר עודד פלדמן, מפיק המחזמר "צלילי המוזיקה", שיעלה במאי בבימוי ארתור קוגן, בניהולו המוזיקלי של גיל שוחט, עם תזמורת סימפונט רעננה ובהשתתפות אניה בוקשטיין, רוני דלומי, רפי ויינשטוק, ענת עצמון, לימור שפירא ועוד.

קראו עוד בכלכליסט

פלדמן (68) הוא פיגורה ותיקה בעולם התרבות והתקשורת (ראו מסגרת), ובין היתר הפיק את "עלובי החיים", ובמשותף עם הבימה את "רכוש נטוש" ו"שלמה המלך ושלמי הסנדלר". בשנים האחרונות הוריד פרופיל בשל בעיות בריאות, ועכשיו - כשחזר "לפרופיל 97", כדבריו - הוא רוקם תוכניות.

"צלילי המוזיקה" מאת רוג'רס והמרשטיין תעלה במספר הצגות בכורה באודיטוריום בחיפה, ולאחריהן תתקיים הפרמיירה החגיגית ב־23 במאי במשכן לאמנויות הבמה בת"א. מדובר בהפקה משפחתית, שכן רעייתו של פלדמן, אתי, היא המפיקה בפועל.

"החזון הוא להקים חברת הפקות פרטית, שתתנהל לפי קריטריונים כלכליים", אומר פלדמן. "היא לא תצליח אם לא תהיה איכותית, עם אנשי אמנות והפקה ומשקיעים פרטיים. זו מעין קרן הון סיכון. זה המודל בברודווי, ברוסיה וגם בלונדון. מדובר בהשקעה פרופר".

לצורך הגשמת החזון חבר פלדמן לשני שותפים עסקיים שאיתם הקים את מה שהוא מכנה "המיזם" - מנכ"ל אפסילון שמואל פרנקל ואיש העסקים איתי מל. החלוקה היא 60% פלדמן, 25% פרנקל ו־15% מל. "רציתי משקיע אסטרטגי, ופרנקל משוגע על תרבות. מל שומר עליי שלא אתפרע פיננסית, ויש לנו תוכנית עסקית שעומדת בכל הקריטריונים של מיזם עסקי. אני קורא לה תוכנית עסקית של חלומות".

פלדמן. "בלי כסף פרטי היה קולנוע? אדרי לא משקיע בקולנוע?", צילום: עמית שעל פלדמן. "בלי כסף פרטי היה קולנוע? אדרי לא משקיע בקולנוע?" | צילום: עמית שעל פלדמן. "בלי כסף פרטי היה קולנוע? אדרי לא משקיע בקולנוע?", צילום: עמית שעל

חזונו של פלדמן הוא שהמיזם יהפוך לחברה לתרבות הפנאי, והתוכניות הן להעלות את "אמי הגנרלית", מחזה על פי הסרט "אלכסנדר המאושר" עם דביר בנדק, "אירמה לה דוס", ביצועים קונצרטנטיים למחזות זמר, ערב ריקודים של הכוריאוגרף ג'רום רובינס וקרקס. הוא גם מדבר על הקמת בית ספר ללימוד מקצועות הבמה הטכניים, ועל ספר בנושא ניהול יצירתי של מוסדות תרבות.

יש הפקות רק בחנוכה

"לא רציתי משקיעים מהברנז'ה, בפן הזה יש אותי. אני הברנז'ה. אני רוצה גיבוי כלכלי. כשאני בא לפתוח חשבון בנק עם פרנקל, מנהלת הבנק באה אליו למשרד. יש שם לא טוב לברנז'ה בשוק, כולם גמרו רע, זה הדיבור".

אתה לא מפחד לגמור רע?

"אני יודע את מה שאחרים לא יודעים. אני לא אגמור רע. צריך ללמוד משגיאות, ועשיתי מספיק, אבל גם למדתי משגיאות של אחרים".

כמו פשנל?

"פשה הוא המורה שלי! אני מנהל העיזבון שלו, ומכיר ויודע בדיוק למה ואיך נפל. היו לו דברים נפלאים, ולא היה כמוהו בעניין של יצירה. פשה זה הגשש וכוורת ושוקולד מנטה מסטיק".

שמואל פרנקל: "מוזיקה, סרטים ותיאטרון זו שריטה גדולה שלי" פרנקל מעיד כי הוא משקיע ב"צלילי המוזיקה" בשביל הנפש ומתוך אהבה גדולה לתרבות "זה המחזמר מספר 1 בעולם" מאיה נחום שחללכתבה המלאה

עלות ההפקה של "צלילי המוזיקה" היא שלושה מיליון שקל, והיא תעלה באולמות בני 1,000 מקומות ויותר. ההערכות הן כי אחרי 60-50 הצגות תוחזר ההשקעה ויתחילו הרווחים. הזכויות נרכשו ב־10,000 דולר, ועל כל הצגה ישולמו 10% תמלוגים לבעלי הזכויות, 2% לבמאי החל מההצגה ה־50, ו־2% למתרגם אבי קורן.

"אין היום תיאטרון מסחרי", אומר פלדמן, "יש בידור מצומצם וסטנד אפ, אבל הפקות יש רק לילדים בחנוכה".

יש מקום לעוד תיאטרון, כשהרפרטוארי מעלה לפחות מחזמר אחד גדול בעונה?

"יש מקום ויש קהל להצגות טובות. השוק עבר מת"א לפריפריה, בשל ריבוי האולמות שקמו בשנים האחרונות. אני חייב להתחשב גם בזה, ואני צריך אולמות עם במה טובה ותנאים אקוסטיים. אני לא רוצה יותר לעבוד בשיתוף עם הרפרטוארי, זה לא כדאי לי. הוצאות התפעול של הצגה עם התיאטרונים הגדולים יותר גבוהות לי, מאשר כאדם פרטי ששוכר אנשים, כי שם יש הסכמים ומסורות".

זה נכון לרפרטוארי לעשות הפקה בשיתוף גורם פרטי?

"למה לא? מחזמר זה לא ז'אנר נחות. אני חושב שזה אחד הפתרונות למשברים שלהם. עדיף 50% בהצגה מרוויחה מאשר 100% בהצגה מפסידה".

אבל זה לא תפקידו.

"הנשיונל בלונדון עושה פעם בשנה הפקה מסחרית. 'עלובי החיים' התחיל ברויאל שייקספיר קומפני עם מפיק פרטי, 'גבירתי הנאווה' התחיל בנשיונל בשיתוף קמרון מקינטוש. אם משקיע אומר לתיאטרון שהוא ישקיע כסף והם יתנו את השירותים והעובדים, שבלאו הכי יש להם במסגרת ההוצאות הקבועות, זה טוב לשני הצדדים. יש כאן, כביכול, עניין אתי שבקולנוע לא קיים. בלי כסף פרטי, היה קולנוע? אדרי לא משקיע בקולנוע?".

אפרופו אדרי מספר פלדמן, כי במאי ייפתח בסינמה סיטי בגלילות אולם עם 950 מקומות, שיספק את השירותים הנחוצים להצגת תיאטרון. "יש מצוקה גדולה של אולמות להפקות מסחריות גדולות, וזה יהיה פיתרון נהדר".

בלי פליטי ריאליטי

פלדמן לא משלם לשחקניו יותר ממה שמרוויח כוכב בתיאטרון ציבורי. "בשביל איתי טיראן הייתי משלם גם 10,000 שקל להצגה, כי אז יש לי שלאגר בטוח, אבל אני לא מתקרב לזה. גם לא ל־1,200 דולר שמשלמים לכוכבים ברפרטוארי. אני משלם כרגע מקסימום 1,000 דולר להצגה".

הבחירה ברפי ויינשטוק לתפקיד קפטן פון טראמפ היא לא הכי מסחרית. יכולת להתפרע בליהוק.

"צריך מישהו איכותי, לא כוכב. את ריטה גילו ב'גבירתי הנאווה' ואז היא הפכה לכוכבת. עשינו אודישנים רבים עד שהבאנו את רפי מגרמניה. הוא שחקן וזמר אדיר ומקצועי, ומכיר את התרבות האוסטרית הנחוצה לתפקיד. לקחנו אנשים איכותיים ותזמורת חיה על הבמה, אז שלא יצפו לפליטי ריאליטי".

יש גם תוכניות בינלאומיות?

"כרגע לא, יש שם טובים ממני. מה שטוב בישראל הוא שעלות ההפקה זולה. הצגה כמו 'צלילי המוזיקה' בלונדון עולה 3–4 מיליון ליש"ט".

ת.ז עודד פלדמן

• 2007-2006: מנכ"ל ומנהל אמנותי, תיאטרון חיפה

• 2009-2002: מרכז מקצועי ומרצה בתוכנית לניהול עסקי של מוסדות תרבות באוניברסיטת ת"א

• 2004-1996: מנהל אגף תרבות בעיריית ירושלים

• 1996-1993: מייסד, מנכ"ל וראש מערכת "טלגרף"

• 1993-1991: מנכ"ל "מעריב" ומעריב כתבי עת ותרבות.

• 1991-1986: מנכ"ל התיאטרון הקאמרי

• 1986-1984: מנכ"ל "הארץ"

• 1984-1981: עורך ראשי ומפקד "במחנה"

תגיות