אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחקר: מקצועות הליב"ה נעלמים ממערכת השעות החרדית צילום: שאול גולן

מחקר: מקצועות הליב"ה נעלמים ממערכת השעות החרדית

מחקר של ד"ר אודי שפיגל ממכון ירושלים לחקר ישראל מראה כי מכיתה ח' ואילך נגמר החינוך היסודי במערכת החינוך החרדית. המשמעות היא יצירת דורות שלמים של אנשים שלא יהיו מסוגלים להשתלב בשוק העבודה המודרני

11.02.2013, 06:45 | שאול אמסטרדמסקי

5% מהתלמידים שעלו לכיתה א' במערכת החינוך העברית בשנת 1980, היו ילדים חרדים. בשנת 2000 שיעור התלמידים החרדים בקרב תלמידי כיתה א' כבר עמד על 19%. בשנה שעברה הוא כבר עמד על 26%. במילים אחרות, אחד מכל ארבעה תלמידים שעולה היום לכיתה א' הוא תלמיד חרדי.

ומה לומדים בכיתה א'? לימודי הליב"ה (לימודי יסוד החינוך הממלכתי) כוללים חשבון, טבע, עברית, תנ"ך או מורשת, והתעמלות. חבילת לימודי הליב"ה היא ניסיון לקבוע מכנה משותף אחיד לכלל מערכת החינוך, ניסיון שהתגלגל מתחילת הקמת מערכת החינוך וגובש לבסוף בעקבות המלצות ועדת דוברת מ־2003.

אף שלכאורה יותר ממחצית מהחרדים לומדים לימודי ליב"ה, בפועל סקר של הלמ"ס מגלה שהם לא בדיוק יושבים ושוקדים על לימודי המתמטיקה שלהם. על פי הלמ"ס, רק מקצוע המקרא נלמד ב־100% מהמוסדים החרדיים שמחויבים בתוכנית הליב"ה. מקצוע המתמטיקה נלמד רק ב־83% מהם וכך גם העברית. השפה האנגלית (מכיתה ד') נלמדת רק במחצית מבתי הספר החרדיים. אבל גם הנתונים האלה לא מגלים את כל התמונה. מחקר של ד"ר אודי שפיגל ממכון ירושלים לחקר ישראל הראה, כי "לימודי החול (היסטוריה, גיאוגרפיה או טבע, למשל) נלמדים בדרך כלל במשך שעה או שעתיים לקראת סוף יום הלימודים, כהפוגה מלימודי הקודש".

על פי המחקר של שפיגל, "מכיתות ו' או ז', מקצועות אלה נעלמים ממערכת השעות ובמקומם יש הרחבה של לימודי הקודש". ומלבד זה, מכיתה ח' ואילך נגמר החינוך היסודי במערכת החינוך החרדית. מגיל זה הבנים עוברים ללמוד תוכנית לימודי קודש מלאה בישיבות קטנות, ואילו הבנות עוברות ללמוד בסמינרים.

המשמעות היא יצירת דורות שלמים של אנשים שלא יהיו מסוגלים להשתלב בשוק העבודה המודרני, אפילו אם ירצו בכך, ורבים יותר ויותר אכן רוצים. מחקר של פרופ' דן בן דוד, ראש מרכז טאוב, הראה בנובמבר האחרון כי סיכוי ההשתלבות של גברים חרדים בשוק העבודה זהה לזה של גברים שאינם חרדים בעלי 0–4 שנות לימוד. זהו מצב עגום ביותר.

שיעור התלמידים החרדים שעולים לכיתה א' ילך ויגדל מדי שנה. בתלמידים האלה טמון הפוטנציאל הכלכלי העתידי של המשק הישראלי. רק אם ילמדו לימודי ליב"ה, ובעיקר אחרי כיתה ח', המשק הישראלי יוכל להמשיך ולקיים את עצמו.

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
אין מקצועות ליבה גם בבי"ס יסודי חרדי- כנסו
ברוב המקומות יש מחסור חמור במורים לאנגלית,אז נותנים לאברך אמריקאי ללמד A,B,C וגם זה בערך מכיתה ה-ו וזהו. הידע המתמטי מחפיר .ולוח הכפל הבסיסי בקושי ידוע.שלא לדבר על טבע,גיאוגרפיה שלא קיימים בכלל.והסטוריה זה רק של עם ישראל ובדלות מחפירה מספרים מלפני 50 שנה התיאור נעשה מתוך היכרות מעמיקה עם תלמודי התורה הליטאים והספרדים.אצל החסידים ושלא לדבר על סאטמר המצב מזעזע עוד יותר מגדלים אנלפביתים שיקללו את הוריהם על בורות ע"ח מדינת ישראל
יוסי , בני ברק  |  25.04.13
1.
הגיע הזמן להפריד את מוסדות הדת מהמדינה!
הגיע הזמן להפסיק לתמוך ולתקצב מוסדות ומגזרים אנטי-דמוקרטיים ואנטי-הומניסטיים. מפסיקים לתמוך במוסדות ש: - מעודדים בורות ומטפחים עוני - מדכאים נשים ויוצרים בדלנות - מונעים חירות וחינוך ראוי מילדים - שוללים את זכויות האדם מהאזרחים בישראל קיימות ארבע מערכות חינוך (כללית, חרדית, דתית, וערבית), כאשר הממלכתית-כללית מחנכת רק 37% מתלמידי ישראל. בנוסף, קיימים בתי דין מגזריים (רבניים, שרעיים-מוסלמיים, נוצריים, דרוזיים), אשר פועלים כנגד ערכי הדמוקרטיה וההומניזם. עלינו לפעול למען: 1. החלת שוויון זכויות וחובות לכלל האזרחים. 2. הפסקת התמיכה והתקצוב של מערכות החינוך ובתי הדין המגזריים. 3. יצירת מערכת חינוך שוויונית אחת, אשר מעודדת חשיבה עצמאית, ביקורתית, מדעית, וחופשית. 4. החזרת לימודי האבולוציה לתוכנית הלימודים. 5. ביטול הקצבאות וההטבות המפלות (קצבת אברכים, קצבת ילדים, הבטחת הכנסה, פטור ממיסים, וכו')
גיא  |  17.02.13