היד אפס, גם ההנחות
הרפורמה שאישר משרד התחבורה בשבוע שעבר תאפשר בקרוב ללקוחות פרטיים לקנות מחברת ליסינג מכונית חדשה ולהירשם כבעליה הראשונים. במפתיע, לא רק יבואני הרכב מתנגדים למהלך, אלא גם המרוויחות הפוטנציאליות, חברות הליסינג, שמזהירות: ההנחות שקיבלנו מהיבואנים ייעלמו
שר התחבורה ישראל כץ חתם בשבוע שעבר על תקנה חדשה שלפיה חברות ליסינג יוכלו החל מחודש יוני הקרוב למכור מכוניות חדשות, עם אפס קילומטרים על השעון, בלי רישום יד ראשונה. מדובר ביישום אחת ההמלצות החשובות של ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב. חברות ליסינג רבות מוכרות כבר היום מכוניות חדשות שהן קונות מהיבואנים ללקוחות פרטיים, אלא שכרגע החברות עצמן נרשמות ברישיון הרכב כבעלים הראשונים, בעוד שהרוכש הפרטי נרשם כבעלים השני. לכן, קניית מכונית מליסינג מכתיבה ירידת ערך של כ־10%. לאחר יישום התקנה יירשם הרוכש הפרטי כבעלים הראשון של הרכב.
המשמעות המיידית של התקנה החדשה היא שחברות הליסינג יהפכו למתחרות ישירות של היבואנים, אך נראה ששני הצדדים שהתרגלו לשתף פעולה לא מאושרים מהסטטוס החדש. בניגוד לרבות מהרפורמות שיוזם משרד התחבורה בענף הרכב, המעוררות תגובות בוטות בקרב היבואנים, הפעם היבואנים וחברות הליסינג שומרים על פרופיל נמוך ומדברים בעילום שם. "לא מדובר רק במלחמה מול משרד התחבורה אלא גם בחברות הליסינג", מסביר יבואן רכב ותיק, "ומחברות הליסינג אנחנו חוששים יותר". מה ההיגיון שעומד מאחורי המהלך? במשרד התחבורה יודעים שאין ביכולתם להשפיע על שיעור המס המוטל על רכבים חדשים שנמכרים בישראל. לכן, מבחינת המשרד, הדרך להביא להוזלת מחירים היא יצירת תחרות ליבואני הרכב הוותיקים באמצעות הכנסת גופים חדשים, שיעסקו אף הם במכירת מכוניות חדשות. המטרה היא שהגופים החדשים יתרמו להוזלת מחירי המכוניות ללקוחות הפרטיים. אלא שהתחרות, שאמורה להגיע מכיוון בעלות הברית הוותיקות של היבואנים, עשויה לפתוח קן צרעות ישן ולחולל אפקט הפוך.לחברות הליסינג יש פריסה רחבה יותר
החשש הגדול של היבואנים נובע מהיתרון המובנה של חברות הליסינג בשיווק המכוניות. בעוד שלחברות הליסינג השונות יש מאות סניפים, לכל יבואן יש סניפים בודדים. לאלבר, למשל, יש 34 סניפים בארץ; לעומת זאת את פורד פוקוס, המכונית הנמכרת בישראל ב־2012, אפשר לרכוש בשישה סניפים בלבד. בנוסף, בניגוד לסוכן משנה מורשה, שיכול לשווק בשנה לכל היותר כמה אלפי מכוניות שמחירן מוכתב מהיבואן, חברת ליסינג רוכשת בשנה עשרות אלפי מכוניות וזוכה להנחות בהתאם.
"היתר לחברות הליסינג למכור מכוניות שיש להן אפס קילומטרים יהיה בבחינת גזר דין מוות לסוכנויות שלנו", מזהיר מנהל בכיר באחד מיבואני הרכב. "לחברת ליסינג יש שיקולים אחרים לחלוטין מאלה של הסוכן: חברת ליסינג יכולה לרכוש את הרכב מהיבואן בהנחה של עשרות אחוזים ולעשות בו ככל העולה על רוחה, למשל למכור אותו ברווח מזערי רק כדי להעיף אותו מהמגרש. סוכן לא יכול לעשות דברים כאלה. הציבור לא בהכרח יסתכל על השירות שמעניק הסוכן, אלא על המחיר בשורה התחתונה". יבואן ותיק אחר בענף מזהיר שגם יצרני הרכב עשויים להתערב ולא לאפשר מכירה של מכוניות חדשות שלא דרך הסוכנויות. "אחד הגורמים שאף אחד לא מתחשב בהם הוא נושא שיקול הדעת של היצרן", הוא אומר. "היצרנים מעורים היטב בכל מה שקורה בשוק הרכב הישראלי. יצרן שיאתר תנועה חריגה של מכוניות שלא נמכרות באמצעות סוכנויות שלו ידרוש הסברים". בענף הליסינג, מנגד, חוששים לעורר את זעמם של יבואני הרכב הוותיקים ומעדיפים להנמיך ציפיות. "אחרי שיתוף פעולה של עשר שנים עם היבואנים, אני לא יכול להתחרות בהם במכירה וגם לרכוש מהם מכוניות", מסביר בכיר בענף. "יבואני הרכב לא ימנעו מאיתנו מכירת מכוניות חדשות ללקוחות, אלא פשוט יתמחרו אותן בהתאם". לדברי גורמים בענף הליסינג, כיום הם מקבלים הנחה של עשרות אחוזים מיבואנים על מכוניות חדשות, והם חוששים שלאחר יישום התקנה החדשה היבואנים יאבדו את המוטיבציה לספק הנחות דומות. "הם יאפשרו לנו לרכוש רכב חדש, אך ייתנו במתנה אזעקה, כמו שנותנים ללקוחות פרטיים באולם תצוגה", אומר מנהל בחברת ליסינג. גורם אחר בענף מזהיר מפגיעה בערך ציי הרכב של חברות הליסינג, שכולל דגמי מכוניות פופולריים כמו הפורד פוקוס או היונדאי i30. "אם נמכור את הדגמים הפופולריים בהנחה רצינית, מחירוני הרכב המשומש ישקפו את ההנחה הזו, ואז ערך ציי הרכב שלנו ייפגע. זה יהיה חרקירי כלכלי", הוא אומר.
5 תגובות לכתיבת תגובה