אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה פוטאש רוצה את כיל? צילום: אוראל כהן

למה פוטאש רוצה את כיל?

השחקניות הקיימות בשוק הדשנים מאיימות להדיח את פוטאש מהובלת השוק

21.02.2013, 07:58 | גולן חזני

נציגי פוטאש הקנדית, שביקרו בארץ בשבוע האחרון, מתאמצים לסגור את רכישת כיל מוקדם ככל האפשר. הסיבה: ענקיות הכרייה העולמיות כבר נכנסו לשוק האשלג - ומאיימות להדיח את פוטאש מהובלת השוק ולכווץ את הכנסותיה.

קראו עוד בכלכליסט

בשבוע האחרון ביקרו נציגי פוטאש, ענקית האשלג הקנדית, בארץ וקיימו פגישות עם אנשי החברה לישראל לקראת המגעים לרכישת כיל (100%) ואף להגשת מתווה אפשרי לביצוע העסקה. בפוטאש מוכנים לשלם למעלה מ־20 מיליארד דולר עבור השליטה בחברה, ובעבר אף נפגשו עם ראש הממשלה במטרה לקדם את הסכמת הממשלה, שמחזיקה במניית זהב בכיל.

המאמצים הגדולים שמשקיעה פוטאש בסגירת העסקה אינם מקריים. בשנים האחרונות חברות ענק בתחום הכרייה, שמתמחות בכריית מתכות, פחם ומחצבים אחרים לוטשות את עיניהן לעבר תעשיית כריית הדשנים. למעשה חברות כמו ריו טינטו, BHP ו־Vale סימנו את שוק הדשנים כיעד הבא שלהן.

כל אחת משלוש החברות הללו כבר עוסקת בפיתוח אתרי כריית אשלג שיניבו תוצרות בתוך שנים ספורות. יתרה מכך, BHP ו־Vale בחרו להתחיל את פעילותן בפיתוח אתרי כריית אשלג, ממש מתחת לאפה של פוטאש והקימו אתרי כרייה בעיר ססקצ'ואן שבקנדה - שבה יושבים רוב מפעליה של פוטאש.

אתר הכרייה ג'נסן של BHP צפוי להפיק אשלג בתחילת 2015 ובתוך שש שנים להגיע לתפוקה של 8 מיליון טונות - יותר מפי שניים מהיקף הכרייה הנוכחי של כיל. גם Vale מפתחת אתרי הפקה באמצעות החברה הבת הרוסית JCS Acron. היתרון המהותי של שתי ענקיות הכרייה הללו נעוץ בכך שהן יוכלו להציע לממשלת סין, לדוגמה, מחיר נוח עבור האשלג כדי שהאחרונה תרכוש ממנה את הברזל. לחברות האשלג, ובהן פוטאש, אין כיום יכולת כזו, ולכן הן חשופות לאיום מהותי מצדן של חברות הכרייה.

השחקניות הקיימות בשוק הדשנים עוקבות בדאגה אחר ההתפתחויות מכיוון ענקיות הכרייה. הגידול הצפוי בביקושים, ריכוז המאמץ של חברות הענק בפיתוח מקורות חדשים של אשלג וכן יכולת הובלה בלתי מוגבלת, עשויים להביא בתוך 10-15 שנים את שוק האשלג לעודף היצע ולצניחת מחירים.

מפעל מגנזיום ים המלח כיל מפעל מגנזיום ים המלח כיל מפעל מגנזיום ים המלח כיל

לאור זאת, פועלות היצרניות הקיימות לחיזוק מעמדן באמצעות רכישות ומיזוגים. כך, לדוגמה, אורקלאלי הרוסית, יצרנית האשלג השנייה בגודלה בעולם רכשה כבר ב־2010 את השליטה בסילבנייט ובוחנת מיזוג עם השחקנית השלישית בעולם - בלארוסקאלי. מיזוג שכזה, אם יתרחש, ידיח את פוטאש ממעמדה כיצרנית האשלג המובילה בעולם. זו הסיבה שפוטאש מבקשת למהר ולרכוש את השליטה בכיל, המחזיקה ב־9% משוק האשלג העולמי.

התזוזות התכופות הללו בשוק העולמי מדירות שינה מעיניהם של מנהלי כיל. המיזוג המסתמן בין החברה הרוסית לחברה הבלארוסית ובעיקר הכניסה של ענקיות הכרייה לשוק האשלג, עלול להטביע חברה כמו כיל, שמרכזה בישראל והיא נמצאת במקום החמישי בעולם האשלג. חבירה בין כיל לפוטאש יכולה לסייע לכיל להתחבר לצינורות השיווק של הענק הקנדי, ולנצל את הקרבה הגאוגרפית של ים המלח לשוקי הודו וסין.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות