אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבט מבפנים על עתיד הסלולר: גדול, משולב ואולי בכלל סיני צילום: בלומברג

ראיון כלכליסט

מבט מבפנים על עתיד הסלולר: גדול, משולב ואולי בכלל סיני

נוקיה הולכת עד הסוף עם ווינדוס פון 8, אסוס מאמינה בחיבור בין טלפון לטאבלט ‭ZTE-ו‬ תפרוץ למערב דרך הרשתות החברתיות. כתבי "כלכליסט" פגשו את בכירי התעשייה העולמית בתערוכת הסלולר בברצלונה

04.03.2013, 18:07 | אסף גלעד ורותי לוי, ברצלונה

לדברי בנסון לין, סגן נשיא בכיר ומנהל חטיבת המובייל באסוס העולמית, כל אלה שגיחכו בעת השקת ה-FonePad (פון-פד) החדש של החברה, טאבלט בעל מסך שבעה אינץ' שמשמש גם כטלפון דור שלישי לכל דבר, עדיין לא הבינו שהמכשיר מסמן את עתיד המובייל.

קראו עוד בכלכליסט

"תחשוב שאתה מקבל את כל היכולות הללו במכשיר אחד‭,"‬ אמר לין בראיון בלעדי ל"כלכליסט" מיד לאחר השקת המכשיר המסקרן. "הרי בלאו הכי אתה סוחב איתך אל הרחוב טאבלט וסמארטפון. בשביל מה להסתובב עם שני אלה כשאתה יכול להפוך אותם למכשיר אחד? המשקל המועט של הפון-פד יכול להפוך את החזון הזה למציאות‭."‬

הפון-פד של אסוס, צילום: אסף גלעד הפון-פד של אסוס | צילום: אסף גלעד הפון-פד של אסוס, צילום: אסף גלעד

ואכן, על הנייר יכול המכשיר החדש של ענקית האלקטרוניקה הטייוואנית להתחרות בהצלחה בנקסוס 7 של גוגל, המיוצר גם הוא על ידי אסוס, ובקינדל פייר של אמזון - טאבלטים מובילים בגזרת שבעת האינץ' שלא כוללים יכולות של טלפון סלולרי מדור שלישי. אבל מלבד העובדה שהטלפון-טאבלט החדש יקסום למשתמשים, מבחינת לין הוא פתרון עבור מפעילות תקשורת רבות למיצוי אובדן ההכנסה: "אנשים יוצאים עם הטאבלט שלהם החוצה, אך לא מדברים בו. הטאבלט הנייד יכול לאפשר למפעילות ליצור חבילות תקשורת חדשניות. במקום לשווק בנפרד טאבלט וטלפון, הן יכולות לשווק פון-פד בחבילה משותפת של שיחות וגלישה‭."‬

חיזוק לטענתו של לין מספק השוק הטייוואני, מקום הולדתה של אסוס, שם אחד המכשירים הפופולריים ביותר הוא הגלקסי נוט של סמסונג, סמארטפון ענק עם סטיילוס שמשמש גם כמיני-טאבלט לכל דבר.

ZTE מחפשת קהל ברשתות החברתיות

גם מה ואן לונג ‭,(Ma Wen Long)‬ מנכ"ל חטיבת המיתוג והשיווק של מכשירי הסלולר בענקית הסינית ‭,ZTE‬ חושב על המפעילות הסלולריות לפני שהוא משיק מכשיר חדש. ואכן, את שוק היעד המקורי שלו, השוק הסיני, מניעות מפעילות הסלולר הענקיות. ‭90%‬ מהכנסות החברה, לדבריו, מגיעים ממכירות מכשירים דרך רשתות הסלולר. ‭ZTE-ב‬ בחרו להשיק בברצלונה פאבלט ענק של 5.7 אינץ'‬ ומדברים על עתיד גדול יותר.

מה ואן לונג, מנכ"ל חטיבת המיתוג והשיווק של מכשירי הסלולר ב-‭ZTE, צילום: רותי לוי מה ואן לונג, מנכ"ל חטיבת המיתוג והשיווק של מכשירי הסלולר ב-‭ZTE | צילום: רותי לוי מה ואן לונג, מנכ"ל חטיבת המיתוג והשיווק של מכשירי הסלולר ב-‭ZTE, צילום: רותי לוי

"המסך הגדול הוא טרנד‭,"‬ אומר ואן לונג ל"כלכליסט" ומסביר את שינוי האסטרטגיה שיסייע לחברה לחדור למערב. "בניגוד לסין, שבה מה שחשוב הוא העיצוב וההתאמה האישית, במערב יש מעט מאוד דגמים שמצליחים באמת. המדיניות שלנו בשוק הזה היא להתמקד בדגם אחד או שניים. ואן לונג מציין גם שיטת שיווק יוצאת דופן של המכשירים במערב: פנייה אל הקהל באמצעות רשתות חברתיות ולא באמצעות פרסומות בטלוויזיה או חנויות ממותגות.

ואולם, ZTE צריכה הרבה יותר מאסטרטגיה עם השוק המערבי. לפני כארבעה חודשים הוזכר שמה בדו"ח חריף בהיקפו שהוגש למשרד המשפטים ולמשרד לביטחון פנים בארה"ב, ובו הואשמה היצרנית הסינית בשחיתות, בשוחד ובהפרת זכויות יוצרים.

נוסף על כך העלה הדו"ח חשש מפני איום ביטחוני שמקורו בהשפעה של הממשל הסיני על החברות הללו. ואן לונג, מצדו, לא מתרגש. "אנשים שחוששים משימוש במוצרים שלנו לא מבינים בטכנולוגיה‭,"‬ הוא פוסק. "מערכת ההפעלה במכשיר שלנו היא של גוגל, המעבד הוא של קוואלקום, ואם נבצע פגיעה ביטחונית יעלו עלינו בקלות. זה מטופש, זה הרי שיטוי בשותפים האמריקאים שלנו. הטענות הללו מגיעות מהמתחרים שלנו ומהממשלה האמריקאית‭."‬

סוני מאמינה במכשירי הפרימיום

למרות גל המכשירים הזולים בתערוכה ההשקות שמשכו את מרכז תשומת הלב בכנס השתייכו, באופן טבעי, לקטגוריית המוצרים היקרים או הגבול העליון של תחום הביניים, ‭500–400‬ דולר.

סטיבן סנידן, מנהל השיווק של מוצרי הסלולר של סוני בארה"ב, מספר ל"כלכליסט" כי השקת המכשירים המתוחכמים היא הדרך של יצרניות הסלולר לחדש "ולא להוסיף כל פעם עוד קצת מאותו הדבר‭,"‬ לדבריו.

סטיבן סנידן, מנהל שיווק בחטיבת המוצרים של סוני מובייל, צילום: אסף גלעד סטיבן סנידן, מנהל שיווק בחטיבת המוצרים של סוני מובייל | צילום: אסף גלעד סטיבן סנידן, מנהל שיווק בחטיבת המוצרים של סוני מובייל, צילום: אסף גלעד

"היכולת לחדש במכשירים זולים יותר כמעט לא קיימת, וכשאתה משלם על מכשיר יקר, אתה נהנה מחידושים שמבדלים את המכשירים ממתחריהם‭."‬ בטאבלט אקספריה Z של סוני למשל, שהושק בתחילת הוועידה, איכות הצבע גבוהה ‭20%-ב‬ מזו של האייפד, לדבריו של סנידן, ויש בו מצלמת פרימיום ויכולת ייחודית לחבר את הטלפון למכשירים היקפיים דוגמת טלוויזיה או רמקול בטכנולוגיה של ‭.NFC‬

הדרך של אסוס לחדש, מלבד השקת הפון-פד, היא השקת האסוס אינפיניטי, סמארטפון חזק עם מעבד בעל ארבע ליבות במהירות עיבוד של ‭1.7‬ ג'יגה-הרץ, שניתן לחבר לטאבלט בגודל 10.1 אינץ'‬ המשמש לו כעמדת עגינה וכמסך רחב יותר להפעלה. שני אלה נמכרים יחד ‭999-ב‬ דולר.

בנסון לין מאסוס מסביר ששאר החברות עדיין לא חיקו את המכשיר, פשוט משום שלחברה יש פטנט על כך. אסוס הפכה ליצרנית הסלולר השלישית החשובה שמאמצת שבבים סלולריים של אינטל, אחרי לנובו ומוטורולה ולין סבור שהמעבדים שלה, למרות המפרט הנמוך יחסית שלהם, טובים מספיק גם עבור מכשיר חזק כמו הפון- פד.

"רבים חושבים שהכל מצוי במעבד, אבל אני לא חושב כך. מעבד של ‭1.2‬ גיגה-הרץ הוא די והותר להרצת מכשיר של שבעה אינץ' עם סוללה של ‭2,400‬ מיליאמפר-שעה. הרזולוציה טובה, יכולת העיבוד מצוינת, ומדוע לא? אינטל היתה תמיד חזקה בפיתוח מעבדים למחשבים, אנחנו עובדים איתה קרוב מאוד גם על מגזר המחשבים הניידים, אז זה די טבעי שנ- שתף פעולה גם כאן‭."‬

נוקיה דוחפת חזק את ווינדוס פון 8

השנה לא הושקו בכנס מכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה ווינדוס פון ‭,8‬ למעט שני סמארטפונים של נוקיה, ולא נראה שמי שטרם אימצו אותה יעשו זאת בעתיד הקרוב. בסקר קצר שערכנו בין הבכירים שראיינו התברר כי השקת מכשירי ווינדוס פון היא תסריט אפשרי, אך לא כזה שיתרחש בקרוב. אסוס, למשל, ממוקדת באנדרואיד, אך לדבריו של לין, "אנחנו קרובים מאוד למיקרוסופט‭."‬ בכירי סוני ‭ZTE-ו‬ אמרו בתערוכה בדיפלומטיות כי "שיתוף הפעולה איתה כלול בתוכנית‭."‬

קווין שילדס, סגן נשיא מוצרי ווינדוס פון בנוקיה, דווקא בטוח שהחברה לא תפזול לעבר מערכות הפעלה לבד מזאת של מיקרוסופט. "אנחנו ‭'All in'‬ ומחויבים לחלוטין לווינדוס‭,"‬ סיפר בראיון ביום שאחרי השקת קו המוצרים החדש של נוקיה, ובו שני דגמים נוספים למשפחת לומיה: 720 ו-520,‬ שמיועדים לרמות הביניים. על השולחן הוצבו השניים לצד לומיה ‭,920‬ מכשיר הדגל שהושק בסוף השנה שעברה, ולנו נראה שלולא הוצבו זה לצד זה קשה היה להבדיל ביניהם. הדמיון הרב מפתיע, כיוון שחוסר הבידול הוויזואלי בין המכשירים לא יוצר גורם משיכה למכשירים היוקרתיים יותר בסדרה.

קווין שילדס, סגן נשיא מוצרי ווינדוס פון בנוקיה, צילום: Diane Bondareff קווין שילדס, סגן נשיא מוצרי ווינדוס פון בנוקיה | צילום: Diane Bondareff קווין שילדס, סגן נשיא מוצרי ווינדוס פון בנוקיה, צילום: Diane Bondareff

"ההבחנה הזאת נכונה לגמרי‭,"‬ אמר שילדס ל"כלכליסט‭,"‬ "עשינו את זה מתוך כוונה שהמכשירים ייראו כמו משפחה אחת, שאפשר יהיה להבחין שהם משפחת לומיה. אנחנו רוצים להציע מרחב אפשרויות, שיתאים למגוון הדרישות ולכיס של הצרכן - מכשיר בתג מחיר אשר ישקף את המפרט הטכני שלו. עם זאת, אנחנו מסוגלים לייצר מכשירים יפים שהם מכשירי ביניים פשוטים‭."‬

בתשובה לשאלה מדוע היצרניות השונות של מכשירי ווינדוס פון לא מבצעות התאמה אישית של ממשק המשתמש ענה שילדס שאין שום יתרון בלהיות שונה לשם השונות בלבד. "אין לי דבר נגד אנדרואיד, שבה יצרנים שונים מציעים ממשק שונה, אך אני רוצה לספק חוויה אחידה ולא לבלבל את המשתמשים‭."‬

ניק דיקארלו , סמנכ"ל פיתוח המוצרים בסמסמונג מובייל, שיתף את כלי התקשורת האמריקאים באסטרטגיה של סמסונג בעת הזו: "הדגשים שלנו בהשקת מכשירים כיום מתמקדים בקלות המכשיר, בדקות שלו ובהיותו חסין לשריטות. נוסף על כך, המכשירים שהושקו בברצלונה שמים דגש על שיתופיות: סטרימר ה- HomeSynce מאפשר למכשירי הגלקסי לשתף תכנים, יחד עם טלוויזיה חכמה בעלת יכולות דיסקברי (גילוי תוכן) ועד שירותי תוכן כגון אפליקציות נטפליקס, בלוקבסטר ומדיה האב שהשקנו עבור הטלוויזיה של סמסונג

הכותבים היו אורחי נוקיה וסמסונג בכנס

תגיות