אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המועצה הארצית אישרה את תוואי הרכבת לאילת צילום: אביגיל עוזי

המועצה הארצית אישרה את תוואי הרכבת לאילת

נדחתה התוכנית החלופית של המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע. "מדובר בפרויקט מגה הרסני, שיהפוך את הנגב והערבה", אומרים בחברה להגנת הטבע

05.03.2013, 18:46 | חן פונדק וליאור גוטמן

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג'), את חלופת המדינה של מסילת הרכבת לאילת, שדנה בקטע שבין דימונה לפארן, ברוב של 11 מול 8. ארגוני הסביבה הגדולים – המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, הציעו הצעה נגדית, להקים ועדה מקצועית, שתבדוק את החלופות השונות לעומק, אולם הצעה זו, כאמור, זכתה לשמונה קולות בלבד. 

קראו עוד בכלכליסט

עיקר המחלוקת היא בין הארגונים הירוקים לבין חברת נתיבי ישראל, האחראית על התכנון. המקטע האמצעי אמור לחבר את דימונה לאזור חצבה, כאשר המדינה מבקשת להניח את המסילה ב"ארץ המכתשים" – מכתש רמון, המכתש הגדול והמכתש הקטן, מרחב צין ונחל סייף; ואילו הגופים הירוקים דורשים לכרות מנהרה ארוכה שלא תפגע בתוואי השטח. לטענת המדינה, כריית מנהרה תייקר את הפרויקט ב-5 מיליארד שקל ותעכב את הביצוע בלפחות שנה.

החוף באילת. מתי נוכל להגיע לשם ברכבת?, צילום: shutterstock החוף באילת. מתי נוכל להגיע לשם ברכבת? | צילום: shutterstock החוף באילת. מתי נוכל להגיע לשם ברכבת?, צילום: shutterstock

הארגונים הירוקים הציגו אף עבודה כלכלית של פרופסור עזרא סדן באפריל האחרון לפיה התוכנית תסב נזק של מיליארדים של שקלים למשק הישראלי. לפי הבדיקה של סדן, על מנת שהפרויקט יכסה את מלוא העלות, המדינה תצטרך להכפיל את מספר חדרי המלון בעיר, העומד כיום על כ-11 אלף, עד 2017 - שנת היעד להשקת הפרויקט.

תוואי המסילה כולו, שאורכו כ-350 ק"מ, אושר לפני כשנה במסגרת החלטת ממשלה שקבעה שיש לחבר את העיר הכי דרומית בישראל למרכז הארץ בשתי מסילות נפרדות - אחת למטענים והשנייה לנוסעים - כאשר זהות הקבלן תיקבע בעתיד: מכרז עבור חברה זרה, מכרז עבור קבלנים מקומיים או מימון בתקציב המדינה.

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה: "לצערנו, מוכרים לנו רכבת נוסעים מהירה באריזה שיווקית יפה, אך בפועל, מדובר בפרויקט מגה הרסני, שיהפוך את הנגב והערבה, על כל ערכי הטבע והנוף הייחודיים שבהם, לשדות של תשתיות, תוך הפקרה של מפרץ אילת".

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
הירוקים נגד רכבת ישראל ובעד כבישים
הירוקים היו נגד הקו החדש לירושלים הירוקים היו נגד הקו לכרמיאל. הירוקים היו נגד למסילת העמק החדש. הירוקים הם נגד רכבת ישראל. עם זה היה תלוי בהם הם היו מעדיפים רק כבישים ולא רכבות . על הרואש שלכם הקו החדש לאלית יקם למרות כול בבלגן שאתם עושים . הרכבת בארץ ישראל קימת 124. ותמשיך לתקים עוד מליון שנה. תחי רכבת ישראל. אוהב אותך ארץ ישראל. ורכבת ישראל ❤❤❤❤❤❤
מלך הרכבת  |  23.03.19
2.
תגובה ל1
"איש טבע וגם בעד הפרויקט" אני לא מסכימה איתך, אני תומכת מאוד בקדמה וגם איכות הסביבה מאוד חשובה לי. תאמין לי שאם זה היה תלוי בי אז לא היינו גרים באוהלים היינו גרים בבתים כמו היום. אני חושבת שעכשיו הרכבת לאילת נראת לנו כמו משהו טוב וכמו קדמה, אבל אחרי שהיא תיבנה, ולא תחזיר את ההוצאות שלה (כמו שחשבו כלכלנים רבים) והיא תהרוס לנו את הארץ אז לא נחשוב שזאת קדמה יותר ונצטער על זה וכבר יהיה מאוחר מידי. לדעתי אין לנו זכות להרוס את הטבע הקטן שנשאר לנו, כי כבר הרסנו יותר מידי. המקומות שהרכבת הולכת להרוס הם מקומות שאין דומה להם בשום מקום אחר בעולם. אני חושבת שאם הטבע באמת חשוב לך אתה לא הייתה מסכים עם פרוייקט הרכבת. לדעתי הרכבת הזאת היא אסון וצריך לעשות הכל כדי שהיא תיהיה ירוקה יותר.
ירוקה  |  18.04.13
1.
אם זה היה תלוי בירוקים היינו גרים היום באוהלים
הם חייבים להבין שם בחברה להגנת הטבע שההתיישבות בדרום חייבת להתחזק והקמת המסילה היא הדבר הנכון ביותר לעשות כדי לחזק את ההתיישבות בדרום (דרומית לבאר שבע). 2/3 משטח מדינת ישראל מתחבא במדבר הגדול הזה. בקיצור- אני בעד הרכבת לאילת!
איש טבע וגם בעד הפרויקט , ישראל  |  06.03.13