אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אמנות היא השקעה בטוחה"

"אמנות היא השקעה בטוחה"

ג'יי וינס, ראש המחלקה לאמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית בבית המכירות כריסטיס, מגיע מלונדון לת"א כדי להשתתף בוועידה לאמנות, אספנות ופיננסים. לכלכליסט הוא מספר איך מכירות האונליין שינו את פני עולם האספנות

06.03.2013, 08:26 | רעות ברנע

"בשש מכירות האונליין שערכנו בכריסטיס ב־2012 היו 39% קונים חדשים, שלא רכשו מאיתנו לפני כן מעולם", אומר ג'יי וינס, ראש המחלקה לאמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית בכריסטיס לונדון, "ולכן בשנת 2013 אנחנו מתכננים לערוך לא פחות מ־60 מכירות אונליין".

וינס יגיע לישראל בשבוע הבא לוועידה לאמנות, אספנות ופיננסים שתתקיים בתל אביב. את הוועידה, שנערכת בפעם השנייה, יוזמות איה שהם ושירי בן־ארצי, אוצרות ובעלות גלריית ArtStation, והיא מיועדת לאנשי עולם ושוק האמנות וגם לחובבים שרוצים לעשות צעדים ראשונים בהם. ההרצאה שיעביר וינס תעסוק בשוק האמנות הגלובלי בשנה החולפת ובאתגרים העומדים בפניו בשנה הבאה, מהפרספקטיבה של כריסטיס. "קשה לאדם אחד לתת סקירה מלאה, כי כל אחד עוסק בפן אחד של השוק" הוא אומר, "לכן אתמקד בעולם המכירות הפומביות, בייחוד באמנות המאה העשרים, אבל אעסוק גם באמנות עכשווית".

איך אתה מסכם את 2012 מבחינת מכירות?

"זו היתה שנה מדהימה. כריסטיס סיימה את השנה בסכום מכירות כולל של 6.2 מיליארד דולר, עלייה של כ־10% מסכום המכירות בשנה שלפניה. נמכרו 686 יצירות שמחירן גבוה ממיליון דולר ו־49 יצירות ביותר מ־10 מיליון דולר. במחיר הגבוה ביותר, 86.58 מיליון דולר, נמכרה בניו יורק יצירה של מארק רותקו".

ההישגים האלה בזכות מכירות האונליין?

"לא רק, אבל אין ספק שאחד המניעים המרכזיים בשוק האמנות היום הוא הגלובליזציה. במכירות שערכנו השנה היו קונים מ־136 מדינות בעולם, והטכנולוגיה מהווה עבור כריסטיס, ועבור שוק האמנות בכלל, יתרון אדיר. כ־20% מהמשתתפים במכירות אלה הם מאסיה, ויש שיעור השתתפות גבוה משווקים נוספים שהם חדשים עבורנו - רוסיה, דרום אמריקה והודו".

"orane, red, yellow", רותקו בסכום שיא, 86.58 מיליון דולר "orane, red, yellow", רותקו בסכום שיא, 86.58 מיליון דולר "orane, red, yellow", רותקו בסכום שיא, 86.58 מיליון דולר

העובדה שיש יותר קונים מהמדינות ה"חדשות" הללו מניעה את הכוחות האמנותיים? יש יותר אמנים מצליחים בקנה מידה בינלאומי שמגיעים משם?

"בהרבה מהמדינות הללו יש סצנת אמנות גועשת ובועטת. אחת הדוגמאות הטובות לכך היא הודו, שהתקיים בה השנה לראשונה יריד אמנות בינלאומי. מדובר בתהליך שבו כל גורם מזין את האחר. כשיש סצנה משגשגת יש יותר סוחרים, יותר גלריות, ויש מומנטום לשוק המקומי. אפשר לראות תהליך דומה גם בסין, לאמנים שפועלים היום שם יש ביקוש רב בעולם".

שוק האמנות היום מושפע מטרנדים?

"יש בשוק היצע רחב ואיכותי, ולעתים קשה לזהות בתוכו את הטרנדים הספציפיים. אפשר לראות עלייה בפופולריות של יצירות מהמחצית הראשונה של המאה העשרים, טרום מלחמת העולם השנייה, וביצירות אוונגרד המאה העשרים. אנשים נמשכים היום ליצירות ולאמנים בעלי הצהרות גדולות, כמו חואן מירו, שגם ציורים וגם פסלים שלו מבוקשים ונמכרים מצוין. יש גם אמנים מהמחצית השנייה של המאה העשרים שיצירותיהם מבוקשות מאוד היום, כמו מארק רותקו. אבל תמיד יהיו עבודות שהן מעל הטרנדים, ואנשים יוציאו את הסכום שהם מוציאים על אוונגרד המאה העשרים גם על יצירה מבוקשת של רפאל, למשל".

האם גם אופי האספנים מושפע מהגלובליזציה של השוק?

"ללא ספק. הרבה אספנים שרכשו אמנות גם לפני 20 ו־30 שנה עדיין נמצאים בסביבה, והם בעלי ידע רב ויודעים בדיוק מה הם רוצים. עם זאת, בזכות הגלובליזציה והנגישות שהביאה עמה, יש מגוון גדול הרבה יותר של קונים - מאלה שכבר עושים זאת עשרות שנים לאלה שרוכשים לראשונה אבל בתשוקה גדולה".

מה היית מייעץ למשתתפי הוועידה ולאחרים שעושים צעדים ראשונים בשוק?

"חשוב לדעת שאמנות נחשבת כבר זמן רב להשקעה בטוחה, וחלק גדול מאמנות המאה העשרים סיפק החזרים נאים להשקעות. תמיד חשוב לחקור, להתייעץ ולראות כמה שיותר יצירות כדי להבין את המטרות שלך כאספן. בסופו של דבר ההמלצה היא לקנות מה שאתה אוהב - כל אוסף צריך להתחיל בתשוקה, ואמנות אמורה לדבר לרגש ולהוות השראה".

הוועידה תתקיים ב־14 במרץ, 9:00–17:30, תיאטרון הבימה תל אביב. להרשמה: www.artfi.co.il

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות