אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שלומי פוגל מבקש לרכוש מהאחים נקש 33% מנמל אילת צילום: מיכאל קרמר

בלעדי לכלכליסט

שלומי פוגל מבקש לרכוש מהאחים נקש 33% מנמל אילת

הבעלים של מספנות ישראל ישלם תמורת נתח מפעילות הנמל הדרומי כ־45 מיליון שקל. בעקבות העסקה צפויה מספנות ישראל להשיג שליטה של יותר מ־10% מפעילות הנמלים בישראל, מה שיחייב אישור של הממונה על הגבלים עסקיים

12.03.2013, 07:11 | ליאור גוטמן

האם השותף במספנות ישראל ישיג אחיזה גם בנמל הדרומי שבאילת? ל"כלכליסט" נודע שאיש העסקים שלומי פוגל, יו"ר קבוצת אמפא, שמחזיק במספנות ישראל יחד עם סמי קצב ושלמה שמלצר, מנהל בימים האחרונים משא ומתן לרכישת 33% מפעילות נמל אילת. העסקה אינה כוללת בשלב זה את שותפיו של פוגל במספנות ישראל.

קראו עוד בכלכליסט

המשא ומתן מתנהל מול האחים נקש, בעלי חברת פפו ספנות, שזכו לפני כשלושה חודשים במכרז הממשלתי להפעלת נמל אילת לתקופה של 15 שנה בעבור כ־120 מיליון שקל. על פי ההערכות, העסקה תוצמד לשווי הפעילות בהתאם למכרז, ולכן היא צפויה להיסגר בתשלום של 40–45 מיליון שקל.

נמל אילת, צילום:ג נמל אילת | צילום:ג'ו קוט נמל אילת, צילום:ג

היחסים העסקיים בין פוגל לאחים נקש אינם חדשים. הצדדים שותפים בחלוקה שווה בחברת אמפא נדל"ן מקבוצת אמפא. החברה מוחזקת בבעלות משותפת של קבוצת אמפא והאחים נקש. על פי ההערכות, לחברה נכסים מניבים בהיקף של כ־150 אלף מ"ר בהרצליה ובתל אביב, ששוויים המצרפי נאמד ב־600 מיליון שקל.

נמל מספנות ישראל, שנמצא בין חיפה לקריות, הוקם ב־1959 כחברה ממשלתית בעלת אותו השם, אשר הופרטה ב־1995. מאז הוא תפקד כנמל הפרטי היחיד בישראל, כאשר עיקר הפעילות שלו הסתכם בבניית כלי שיט, בין היתר עבור חיל הים, ופריקת מטעני צובר. בענף הספנות מעריכים את נפח הפעילות שם בכ־5% מכלל הפעילות בנמלי ישראל. יצוין שמספנות ישראל התמודדה על המכרז המקורי לרכישת הפעילות בנמל אילת, אולם היא פרשה בשלב ארבע המתמודדות הסופיות בטענה שמחיר המינימום שהמדינה דרשה עבור הנמל - 100 מיליון שקל - לא משקף נאמנה את שווי הנכס.

האחים נקש התחייבו במהלך המכרז שבנמל תתחיל פעילות של מטעני מכולות, בנוסף לפעילות מטעני הרכב שמתנהלת שם כיום, ולשם כך הם זקוקים לניסיונה של חברת מספנות ישראל. מבדיקת "כלכליסט" עולה שבמסגרת המכרז הציבה המדינה תנאי שלא להעביר את הפעילות שם לגורם זר. בכל מקרה, נדרשים אישורי משרדי האוצר והתחבורה לעסקה המתגבשת, כאשר אחד המכשולים העיקריים צפוי להיות הצורך באישורו של הממונה על הגבלים עסקיים פרופ' דיויד גילה, וזאת בשל החשש מיצירת מונופול. נמל אילת מחזיק כ־6% מנפח תנועת המטענים בישראל כשעיקר הכנסותיו (70%) נובע מפריקה ואחסנת מכוניות. אם העסקה תאושר מספנות ישראל תחזיק ברשותה אפשרות לשליטה של מעל ל־10% בפעילות בנמלי ישראל (נוסעים, פריקת מכוניות, תנועת מטענים וכיוצא בזה), ועשויה להוות תחרות של ממש לשני הנמלים העיקריים: חיפה ואשדוד.

מהאחים נקש ואמפא נמסר בתגובה משותפת: "לאור הניסיון הרב והמוצלח של שיתוף פעולה בין קבוצת אמפא וקבוצת נקש, ולאור הניסיון הרב שיש לשלומי פוגל בתחום הנמלים, הוחלט כי קבוצת הניהול של אמפא תיכנס כשותפה בכ־33% בנמל אילת. זאת במטרה לפתח את הנמל בצורה המיטבית. ההחלטה מחייבת את האישורים הרגולטוריים הרלבנטיים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות