אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ניצחון למדינה: נתבי נמל אשדוד יידרשו להישאר בנמל לאורך כל שעות המשמרת צילום: צפריר אביוב

ניצחון למדינה: נתבי נמל אשדוד יידרשו להישאר בנמל לאורך כל שעות המשמרת

פסק בוררות שניתן היום קובע כי הנתבים שנמצאים בכוננות יחוייבו לשהות בנמל בזמן המשמרת. בפסק הדין נכתב: "חברה ממשלתית אינה רשאית לשלם מקופתה, שהיא קופה ציבורית, שכר עבודה בעד אי-עבודה של הנתבים"

12.03.2013, 17:08 | ליאור גוטמן

הנתבים בנמל אשדוד מפסיקים לחגוג? פסק בוררות שניתן היום (ג'), במסגרת המוסד לבוררות מוסכמת בשירות הציבורי, קובע שנתבי נמל אשדוד יצטרכו להישאר בתחומי הנמל בזמן כלל המשמרות לרבות שעות כוננות.

קראו עוד בכלכליסט

ראשיתה של הפרשה לפני כשנתיים אז דרש הממונה על השכר שבמשרד האוצר שנתב בנמל אשדוד לא יקבל שכר אם הוא לא נמצא פיזית במקום העבודה. הנתב הוא אחד מבעלי המקצוע החשובים בכל נמל ותפקידו להכניס את האוניות שמגיעות דרך הים לשטחי הרציפים השונים. עד היום היה נהוג לשבץ שני נתבים בכל משמרת, מה שגרם לכך שאחד הנתבים עבד בפועל ואילו השני היה בכוננות אולם לא שהה בתחומי הנמל, ולמעשה יכול לעשות פעולות שאינן קשורות לעבודתו.

נמל אשדוד, צילום: אוראל כהן נמל אשדוד | צילום: אוראל כהן נמל אשדוד, צילום: אוראל כהן

על פי פסק הבוררות, שקיבל מעמד של פסק דין, מהיום נתבי הנמל ידרשו להישאר בנמל לאורך כל שעות המשמרת, "הכרעתנו בפסק הבוררות בדבר חובת נוכחותם של שני הנתבים בנמל לאורך כל משמרתם נשענה על ערכי יסוד של משפט העבודה ובין היתר על דאגה לבטיחות ותקינות התפעול של הנמל. כל פגיעה בערכים אלה אינה פגיעה בסדרי עבודה בלבד, כי אם פגיעה בערכים יסודיים. הסכם קיבוצי אכן מאפשר לצדדים לסטות מפסק בוררות (שהוא הסכם קיבוצי) כל עוד אין בו פגיעה בתקנת הציבור", נכתב בפסק הדין, מה שהוביל מסקנה ש"לדעתנו חברה ממשלתית אינה רשאית לשלם מקופתה, שהיא קופה ציבורית, שכר עבודה בעד אי-עבודה של הנתבים; שלא לדבר על תשלום פרמיה, אף אם הנתב היה נוכח בנמל שש שעות שהם מחצית המשמרת". עוד נקבע ש"העיצומים שנקטו הנתבים סמוך למתן פסק הבוררות שהוצאנו, הם פגיעה גסה בסדר הציבורי ובמוסר הציבורי".

השלכות הפסיקה הופכות את עבודת הנתבים לפחות אטרקטיבית בעבר. עד היום שובצו נתבי הנמלים בראשות טבלאות שיאני השכר במגזר הציבורי, ורק בשנה האחרונה נקבע שחמשת בעלי השכר הבכירים בנמל אשדוד היו נתבים עם עלות שכר ממוצעת שהגיעה לכ-85 אלף שקל בחודש. לפיכך, הפסיקה עשויה להוריד משמעותית את עלויות השכר של הנתבים שנמצאים בכוננות כיוון שאלו לא יקבלו תשלום או פרמיות באם לא שהו בנמל בזמן המשמרת ועבדו בה.

בחברת נמל אשדוד בירכו על החלטת מוסד הבוררות ומסרו ש"בשונה לנהוג מזה מספר רב של שנים בחיפה ובאילת, חברת נמל אשדוד הפסיקה ביוזמתה שלה את הנוהג הנפסד שנתבים יושבים במהלך המשמרת בביתם ובעת השהיה בביתם מקבלים שכר וגם פרמיות. כתוצאה מעמדתה האיתנה של החברה, החל מאוקטובר 2010 ולמשך למעלה משנתיים, סבלה החברה מעיכובים כבדים במסגרת העבודה, שבהם נקטו הנתבים בתגובה לפנייתה של החברה לבית הדין לעבודה, ובשלב מאוחר יותר למוסד לבוררות מוסכמת, במטרה להפסיק את הנוהל הנפסד הנ"ל. בה בעת ההרגל הנפסד ממשיך להתקיים בנמלי הים האחרים בישראל".

לדעת חברה, השיטה לפיה "עובד מקבל שכר ופרמיה רק בעת שנמצא בנמל ראוי שתוטמע בכל הנמלים ושלא יווצר מצב שרק בנמל אחד הנושא מוטמע. הדבר פוגע קשות בתחרות בנמלים".

תגיות