אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

פרשנות

סמסונג לא רוצה לחולל מהפכה, רק לגרום לכם לחייך ולקנות

בעזרת חבילת הגימיקים של הגלקסי S4, שכוללת שליטה ללא מגע ותרגום מיידי בין שפות, מקווה סמסונג לקלוע לטעמו של קהל רחב ככל האפשר. המטרה: המשך השליטה על שוק האנדרואיד ופגיעה באייפון

17.03.2013, 15:51 | עומר כביר, ניו יורק
הרדיו סיטי מיוזיק הול הוא אחד מאולמות התיאטראות המרשימים בניו יורק. היכל מפואר בן כ-6,000 מושבים מעוצב בסגנון ארט דקו שמעביר תחושת התפעמות כשנכנסים בשעריו - מעין כנסיית בידור מודרנית אם תרצו. לא במקרה בחרה בו סמסונג על מנת להשיק את סמארטפון הדגל החדש שלה, הגלקסי S4, בסוף השבוע שעבר.

קראו עוד בכלכליסט

המטרה העיקרית של סמסונג באירוע ההשקה שערכה הייתה לעורר בנוכחים תחושת התלהבות. האירוע הנוצץ כלל שחקנים שהדגימו את יישומי הסמארטפון החדש במערכונים קצרים, פס הקול נוגן בזמן אמת על ידי תזמורת בת עשרות נגנים, תפאורות מתחלפות עולות ויורדות וקהל משולהב שמריע.

ההתרחשות שודרה לאלפי העוברים והשבים בטיימס סקוור. אבל הכוכב האמיתי של הערב היה הגלקסי S4, וההתרגשות באוויר כשנחשף המכשיר רשמית הייתה הכי קרוב שאפשר לאירוע השקה של אפל.

אירוע השקת הגלקסי S4 בניו יורק, צילום: עומר כביר, ניו יורק אירוע השקת הגלקסי S4 בניו יורק | צילום: עומר כביר, ניו יורק אירוע השקת הגלקסי S4 בניו יורק, צילום: עומר כביר, ניו יורק

קרוב? אולי אפילו יותר מכך. כי בשעה שאירועי ההשקה האחרונים של אפל היו צפויים, מייגעים ומשעממים, האירוע של סמסונג נע בקצב מסחרר, עם מעבר מהיר בין התכונות הרבות של המכשיר.

לא באנו לשנות את חייכם, רק למכור טלפונים

באחרונה הרבינו להשוות ב"כלכליסט" בין סמסונג לאפל, תוך ציון שההילה שהולכת ונאספת סביב סמסונג דומה לזו של אפל. עם זאת, בהשקת הגלקסי נראה שעשתה סמסונג מאמצים רבים על מנת להבהיר שאפל היא לא. לא מבחינת העניין ברשת או ההצלחה המצופה במכירות, אלא מבחינת האופי. אפל, כך נראה, לוקחת את עצמה ברצינות תהומית. באירועים שלה תמיד ידברו הבכירים על המהפכנות של המכשירים שלה, ועל כמה הם הדבר הכי טוב מאז המצאת הפיתה. סמסונג, לעומת זאת, שמה דגש על הפאן והשואו, כאומרים: "אנחנו והמכשירים שלנו באנו לבדר ולהנעים את זמנכם. אנחנו לא רוצים להפוך את חייכם מהיסוד, אלא לעשות אותם נעימים יותר".

מכשיר הגלקסי S4, צילום: עומר כביר, ניו יורק מכשיר הגלקסי S4 | צילום: עומר כביר, ניו יורק מכשיר הגלקסי S4, צילום: עומר כביר, ניו יורק

הבדלי האופי בין החברות ניכרים גם באופי המכשירים שהם מציגות. אפל, מבחירה אידיאולוגית, פועלת להוצאת מכשירים מהוקצעים ככל האפשר, בלי תכונות ניסיוניות ובלי גימיקים מיותרים. לא תמיד זה מצליח (לפעמים, כמו במקרה של אפל Maps, זה נכשל קטסטרופלית), אבל זו השאיפה. התוצאה היא מכשירים מוצלחים, מהנים מאוד לשימוש בעלי שיעור מזערי של באגים, אך לאורך זמן - משעממים ונעדרי ריגוש. קשה לחשוף דגמים חדשים ומהפכניים אם לא מסכימים להכניס תכונות שאינן אפויות עד הסוף.

מנגד, נראה שסמסונג מעדיפה לזרוק לתוך המכשיר את מה שנראה לי שכבר מתפקד טוב דיו, ולתת למשתמשי הקצה לברור מה מוצלח ומה לא, את הם אוהבים ואת מה שונאים. העיקר שימצאו משהו שידליק אותם ויהנו. התוצאה היא מכשירים עם שלל תכונות מעניינות ומסקרנות לדבר עליהן בכל השקה, אך שבשורה התחתונה רבות מהן עדיין בשלב בטא או בלתי שמישות בעליל ובעלות פוטנציאל להיעלם עם הגרסה הבאה.

סמסונג רוצה את הכתר

הבדלי הגישה האלו הם לא עקרוניים בלבד. סמסונג נמצאת כיום בשלב שבו יש לה סיכוי אמיתי להפוך ליצירנית הסמארטפונים הגדולה בעולם (אפל מחזיקה את שני המקומות הראשונים עם האייפון 5 והאייפון 4S). הגלקסי S4 הוא, לפחות מהתרשמות ראשונית, סמארטפון משובח, מוצלח ועשיר בתכונות ייחודיות שקרוב לוודאי יחליף את אחיו הגדול, ה-S3, בראש רשימת סמארטפוני האנדרואיד הנמכרים ביותר.

גימיק שילוב המצלמות של ה-S4, צילום: עומר כביר, ניו יורק גימיק שילוב המצלמות של ה-S4 | צילום: עומר כביר, ניו יורק גימיק שילוב המצלמות של ה-S4, צילום: עומר כביר, ניו יורק

אבל מי שתיקבע מי יהיה הסמארטפון הנמכר ביותר תהיה ככל הנראה התשובה לשאלה "איזו גישה יעדיפו הצרכנים?” את המכשירים המהודקים, האיכותיים והזורמים (אם כי בתקופה האחרונה נעדרי הריגוש ההיסטרי שאפף אותם בעבר) שכשמוצגת בהם תכונה חדשה היא לרוב כלי מפותח ושמיש ולא סתם גימיק, או את המכשירים עמוסי התכונות שמבניהן יעשה משתמש הקצה שימוש באחת או שתיים.

בעבר, הערכתי שהכף תיטה לזכותה של סמסונג, אלא אם אפל תשוב להפתיע (והיא לא צריכה עשרות תכונות ייחודיות כמו סמסונג, מספיק דבר או שניים יחודיים ומסעירים באמת). ניסיון העבר לימד אותנו שבעולם המובייל, החברה שמחדשת הכי מהר היא גם בעלת הסיכויים הגבוהים ביותר לשרוד ולשגשג לאורך זמן, וזו שסובלת מסטגנציה יכולה לאבד את מעמדה האיתן בתוך זמן קצר להפליא (ע"ע נוקיה).

בכל מה שקשור למובייל, מרבית הצרכנים רוצים את השואו, את המופע החם עם השחקנים והתזמורת מרובת המשתתפים. אפל, בשנתיים האחרונות, התקשתה לספק את הסחורה בהקשר זה, בעוד שסמסונג עשתה זאת בסוף השבוע בשנה השנייה ברציפות.

ומה עם שאר המתחרות?

לא במקרה לא הזכרתי עד עכשיו את יצרניות האנדרואיד האחרות. אם ההתרגשות שהייתה באירוע ההשקה מלמדת משהו, הרי זה שגם בסבב הנוכחי נמצאת סמסונג בעמדת זינוק מבטיחה על מנת להשאיר אותן מאחור ולהיות החברה היחידה שיכולה לערער את אפל. בעוד המתחרות מציגות תכונה ייחודית או שתיים, פעמים רבות בעלות שימושיות זניחה בטווח הארוך, סמסונג הציגה שורה של חידושים שגם אם רק מחציתם עובדים בצורה חלקה עדיין מהווים גורם משיכה מספיק חזק על מנת לנצח ללא קושי בשוק האנדרואיד עצמו. הקרב, כך נראה, מתנקס לכיוון של ראש בראש עם האייפון, ואחרי האירוע בסוף השבוע זה נראה סביר יותר מבעבר שסמסונג נמצאת במצב שיאפשר לה לחולל מהפך.

הרבה דברים צריכים להתרחש כדי שזה יקרה. אפל צריכה להמשיך ולישון בשמירה ולא לספק אייפון מרגש לפחות בסבב הקרוב (סביר להניח שגם האייפון הבא יהיה עדיין הסמארטפון הנמכר ביותר), סמסונג צריכה לשוב ולהתעלות על עצמה עם הגלקסי S5 ולקוות שבסופו של יום הצרכנים יעדיפות חדשנות רדיקלית על פני יציבות וחדשנות במנות קטנות.

אבל בסבב הנוכחי, סמסונג עשתה את שלה: הגלקסי S4, לפחות כפי שהוצג בהשקה, התעלה על הציפיות ממנו ואראה שלסמסונג יש עורף אסטרטגי עמוק ושהצלחות דגמי הגלקסי S הקודמים לא היו טעות. כעת היא צריכה לשנס מותניים על מנת לעשות זאת בפעם השלישית עם הגלקסי S הבא. אם תצליח, התואר יצרנית הסמארטפון הנמכר ביותר יהיה בהישג ידה.

הכותב היה אורח סמסונג באירוע

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
מכנה משותף רחב ככל האפשר = מכנה משותף נמוך ככל האפשר. זה עובד, אבל:
...רק עד גבול מסוים. סמסונג ללא ספק מכוונים למכנה משותף רחב ככל האפשר - אבל מכנה משוף כזה הוא גם, מעצם הגדרתו, נמוך. ומכנה משותף נמוך, מוביל למתח רווחים נמוך - ולהשמדת כל שאר יצרניות האנדרואיד. אפל מכוונת למכנה משותף גבוה יותר, צר יותר ובעיקר רווחי יותר - ולמרבה הפלא, עדיין, למרות הכל, האי-פון הוא המכשיר הבודד הנמכר ביותר בעולם כבר תקופה ארוכה. בשורה התחתונה: אפל לוקחת בין שני-שליש לשלושה רבעים מרווחי יצרניות המכשירים הסלולרים, ומשאירה את כל השאר לסמסונג. כל שאר היצרניות מפסידות כסף, או - לכל היותר - מגיעות לאפס. אפל לקחה את הקצה של הפירמידה - 20 אחוז מהמכשירים, המניבים 70 אחוז מהרווחים. סמסונג לקחה את אמצע הפירמידה - 40 אחוז מכשירים (אבל בהרבה דגמים) ו-30 אחוז מהרווחים. 40 אחוז המכשירים הנותרים נתחלקים בין כל שאר היצרניות - אבל ללא רווחים כל שהם.
נו , באמת  |  18.03.13