אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

הפורטה התחזקה, אך גם המתחרות

קיה פורטה החדשה מציגה שדרוג אמיתי לעומת הדגם הקודם שלה: העיצוב מוצלח יותר, תא הנוסעים מרווח בהרבה והתנהגות הכביש השתפרה. אלא שתג המחיר הגבוה שלה עלול להקשות במאבק מול הדגמים שהנהג הישראלי התרגל לאהוב

17.03.2013, 23:19 | תומר הדר
ענף הרכב הישראלי נחשב בעולם לשוק ייחודי. ראשית, מדובר בשוק שבו מכוניות חדשות נמכרות על ידי יבואני הרכב ונמסרות ישירות מהיבואן לצרכן. במדינות אחרות רבות המצב שונה: המכוניות נמכרות על ידי "דילר", כלומר סוכן שרוכש את המכוניות מהיבואן ומוכר אותן לצרכן.

שנית, בענף הרכב הישראלי נוצר מצב שבו יבואנים שונים מייצגים מותגים שלמעשה נמצאים תחת אותה קורת גג, הודות לשפע של מיזוגים שמתקיימים בעולם. פיאט וקרייזלר, לדוגמה, שאוחדו לפני כמה שנים, נמכרות על ידי יבואנים שונים. מאפיין נוסף של השוק הישראלי הוא נטייתו הברורה למכירת רכבים לציי הליסינג הגדולים. למעשה, ציי הליסינג הגדולים מתקיימים כיום במעין מיקרו־קוסמוס, שמתהדר בשלל דגמים שייחודיים רק לו. מעבר לכך, שוק הרכב הישראלי הוא שוק דו־תקינתי, כלומר שוק שבו נמכרות גם מכוניות שמיועדות לטעמו של הצרכן האירופי וגם מכוניות שמתאימות לטעמו של הצרכן האמריקאי.

בשוק סואן זה נוחתת קיה פורטה החדשה, מכונית שמנסה להתגבר על כל הקשיים הללו. הפורטה היא מכונית שחולקת את מכלולי השלדה עם יונדאי I35. אף שהן מיוצרות על ידי אותו תאגיד, ליבוא של קיה לישראל אחראית טלקאר בעוד שאת דגמי יונדאי מביאה כלמוביל.

הפורטה החדשה היא דגם שיירכש ככל הנראה בעיקר על ידי חברות ליסינג, מכיוון שמדובר במכונית שמצוידת במנוע בנפח 1.6 ליטר, בארבע דלתות ובתיבת הילוכים אוטומטית. הציבור הפרטי מעדיף זה שנתיים לרכוש מכוניות קטנות יותר. הפורטה היא מכונית שמיועדת בעיקר לענות על צרכיו של הלקוח האמריקאי. באירופה, שבה הקהל נוטה חיבה למכוניות בעלות חמש דלתות, קיה סיד היא דגם פופולרי יותר של היצרנית הקוריאנית.

התקופה שבה הפורטה החדשה נוחתת בשוק איננה פשוטה: הצרכן הפרטי מדיר רגליים מהסוכנויות בגלל אי־הוודאות הכלכלית, דבר שגורם ליבואני הרכב לחזר לפתחיהן של חברות הליסינג באמצעות שפע של דגמים חדשים בעלי ארבע דלתות דוגמת אופל אסטרה החדשה.

העיצוב ההרפתקני עובד הפעם

הפורטה הקודמת לא היתה מכונית נאה במיוחד ועוצבה באופן שמרני למדי. הדגם החדש עוצב בהתאם לקו שמכתיב בשנים האחרונות מעצב הבית של קיה, פטר שרייר, שגוזר על כל מכוניות קיה החדשות גלגלי ענק, לוע פעור מקדימה בצורת חיוך גדול, וחלונות צד קטנים יחסית שממוקמים מעל קו מותניים מודגש. במבט ראשון הפורטה החדשה צולחת את "מבחן החניון" ומצליחה לבלוט לטובה בין מאות יפניות וקוריאניות בחניוני רמת החייל.

גם מפנים היא מציגה שיפור ניכר, הן ביחס לדגמי קיה היוצאים והן ביחס לדגמים קיימים של קיה.

מבט מבפנים. שיפור ניכר מבט מבפנים. שיפור ניכר מבט מבפנים. שיפור ניכר

העיצוב החיצוני הנועז היה אחד החסרונות העיקריים של דגמי קיה בשנתיים האחרונות כי הוא רמז על תא נוסעים הרפתקני באותה מידה, שלפעמים אכזב. הפורטה החדשה היא בעלת רמת אבזור גבוהה ומצליחה ליישר קו עם העיצוב ההרפתקני גם מבפנים. תא הנוסעים מספק הרגשה איכותית, מרווח מאוד ומצויד בשפע של תאי אחסון. לחובת הפורטה תירשם תנוחת ישיבה מעט בעייתית, שנובעת ממושב קשה.

מאחור הפורטה מרווחת למדי הודות לבסיס גלגלים באורך 2.7 מטרים, נתון זהה לבסיס של יונדאי I35, והיא מצוידת גם בפתחי מזגן אחוריים. תא המטען עצמו גדול (482 ליטר), אך שפת ההטענה שלו מעט גבוהה ומקשה על הכנסת מטענים גדולים.

בדומה למתחרות רבות בקטגוריה, גם הפורטה החדשה מצוידת במנוע בנפח 1.6 ליטרים ובתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שש מהירויות. בעידן שבו אופל אסטרה ופולקסווגן ג'טה מציעות מנועי טורבו קטנים וחכמים ואילו פורד פוקוס מציעה תיבת הילוכים כפולת מצמדים, לא מדובר בשיא השכלול.

על הנייר, הנוסחה של הפורטה נשמעת מבטיחה הודות ל־130 כוחות סוס שהמנוע מפיק. בפועל, השילוב יעיל אך רחוק מלהסעיר. האשמה אינה תלויה בתיבת ההילוכים האוטומטית שממהרת להגיב, אלא במנוע שאמנם אינו חלש, אך גם רחוק מלספק תחושה שבאמתחתו ממתינים 130 כוחות סוס. הפתרון הוא להוריד כמה הילוכים ולאמץ את המנוע, אך התוצאה מעט רועשת.

התנהגות הכביש השתפרה באופן ניכר ביחס לדגם היוצא: הפורטה הקודמת היתה מכונית נוקשה יחסית, ואילו הדגם החדש מאופיין בהתנהגות כביש רכה ונעימה יותר. עם זאת, הפורטה החדשה עדיין אינה נוחה ברמה שמציעות חלק מהמתחרות מאירופה, ונוטה לקפץ מעט על בורות ושיבושי כביש.

מרווחת למדי מרווחת למדי מרווחת למדי

תחרות על לבם של לקוחות הליסינג

הפורטה החדשה מספקת קפיצת מדרגה ניכרת בהשוואה לקודמתה. מדובר במכונית מאובזרת יותר, נוחה יותר וגם נאה יותר. אלא שלא הכל ורוד: בפלח השוק הסואן של המשפחתיות, שמתומחרות רובן במחירים זהים, לפורטה הקודמת היתה נקודת יתרון: היא היתה זולה מהמתחרות הישירות.

כעת הפורטה החדשה מיובאת לישראל בשתי גרסאות, שעולות 127 אלף שקל ו־129 אלף שקל בהתאם לרמת האבזור, לעומת 118 אלף שקל לדגם הקודם. התמחור החדש מציב את הפורטה החדשה בתחרות ישירה מול יונדאי I35, פורד פוקוס ודומותיהן. הפעם הפורטה אמנם מצוידת במה שנדרש כדי להתחרות בהן בכבוד, אך התחרות על לבו של הצרכן המוסדי - בשוק אשר הולך ומצטמצם ומול מתחרים ישירים חזקים שמציעים מנועים יעילים יותר - עשויה להיות קשה במיוחד.

תגיות