אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עובדי נמל אילת גילו כי רציף בשטח הנמל לא יתופעל על ידם צילום: shutterstock

בלעדי לכלכליסט

עובדי נמל אילת גילו כי רציף בשטח הנמל לא יתופעל על ידם

המדינה מכרה את הנמל לאחים נקש, אולם נודע להם ולעובדים כי במקביל היא סיכמה עם כיל על הארכת רציף קיים במימון החברה לצרכיה הבלעדיים תמורת 9 מיליון שקל. לטענת העובדים המהלך מפר את ההסכמים שנחתמו עמם והם מאיימים בשביתה

18.03.2013, 06:56 | ליאור גוטמן

הסתדרות העובדים מאיימת לשבש ואף להשבית את פעילות הנמל לאור כוונת המדינה לבנות רציף חדש שיתופעל רק על ידי חברת כיל. עם השלמת בנייתו של הרציף החדש יהיו למעשה שני מעסיקים שפועלים באותו שטח. זאת משום שרק לאחרונה הושלמה עסקה המעניקה לאחים נקש, מבעלי ארקיע ורשת מלונות אורכידאה, זכיינות על הנמל ב־15 השנים הבאות תמורת 120 מיליון שקל. לטענת מקורבים למשפחה, הם כלל לא ידעו על המהלך שלדבריהם משנה את מערכת יחסי העבודה בנמל עצמו.

קראו עוד בכלכליסט

הנושא התגלה ביום חמישי האחרון בפגישה שערך יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי עם גורמים בענף הספנות, אז התחוור לו שהנמל נמכר לאחים נקש; אולם עם השלמת בניית הרציף הרציף החדש, שיתופעל כאמור רק על ידי כיל, הנכס המשודרג יכיל שני בעלי בית. אדרי אמר ל"כלכליסט" כי המדינה למעשה עוקפת את העובדים. "בזמן הפרטת נמל אילת נלחמנו שיהיה רק מעסיק אחד, ומה שהם עושים עכשיו זה בניגוד מוחלט להסכמים. אני מאוד מקווה שהתוכנית לא תצא לפועל כי אנחנו נטפל בזה בחומרה".

בניית הרציף החדש יצאה לדרכה לפני כשלושה שבועות עם פרסום המכרז של חברת נמלי ישראל להארכת הרציף הקיים. נושא הארכת הרציף נידון במסגרת הפרטת נמל אילת, אז דרשה כיל עדיפות בכניסת אוניות לשטח הנמל כדי לקיים את פעילות יצוא הפוספטים שלה משם. המדינה הסכימה לתת לכיל עדיפות בכניסת אוניות לנמל כדי לאפשר טעינה, שינוע ויצוא של 2.5 מיליון טונות מינרלים בשנה. עבור ההסכם כיל תשלם כ־9 מיליון שקל בשנה. אולם לצורך הגדלת הפעילות הסכימה המדינה להאריך לכיל את הרציף הקיים בעוד כ־150 מטר בעלות של כ־100 מיליון שקל שתמומן מקופת כיל. הבעיה נובעת מכך שעם הארכת הרציף תצטרך כיל כוח אדם נוסף לתפעולו, ואלו יגיעו מצוות עובדים אחר שלא שייך לעובדי הנמל הנוכחי ועל כך מחאתם.

עצם הארכת הרציף ותפעולו על ידי כיל הגיע בסוף השבוע האחרון לידיעתו של חבר הכנסת הטרי מיקי רוזנטל מהעבודה, שטען כי יעביר את העניין לבדיקה של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. "לא ייתכן שמישהו משלם 120 מיליון שקל על נכס ומגלה שהוא לא בעל הבית", אמר.

נמל אילת, צילום:ג נמל אילת | צילום:ג'ו קוט נמל אילת, צילום:ג

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה כי "הארכת הרציף דרומה היתה ידועה לכל המתמודדים על רכישת הזכויות להפעלת נמל אילת, שכן היא הופיעה במפורש במסמכי המכרז. סוגיית הפעלת הרציף החדש אינה באחריות חברת נמלי ישראל, והיא צריכה להיות נידונה בין הנהלת נמל אילת החדשה לבין כיל". עוד צוין כי "הצורך לבניית הרציף נבע מדרישת הנהלת הנמל הקודמת לפנות את הרציף הראשי במרבית ימות השנה כדי לאפשר לחברת הנמל להציע מגוון נוסף של פעילויות כגון אוניות נוסעים ומכולות".

כיל אישרה את התוכנית להקמת הרציף הייעודי ואת העובדה כי הוא מיועד לצרכיה בלבד. לטענתה, הרציף יוקם בשל דרישת המדינה. "כיל מייצאת בכל שנה מוצרים בסכום כולל של כ־12 מיליארד שקל, שתורמים תרומה משמעותית למאזן התשלומים של המדינה ומהווים כ־20% מהתמ"ג של הנגב" נמסר מהחברה. "לאור תחזיות לגידול בפעילות הנמל, חברת נמלי ישראל פנתה אל כיל בבקשה לממן בניית רציף נוסף. כיל הסכימה לשאת במימון הבנייה כדי להבטיח את המשך הייצוא של מוצריה באופן שוטף". בהתייחסה לתפעול הרציף נמסר שהדבר טרם הוחלט כיוון שהרציף עוד לא קם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות