אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
העלאת מחיר הלחם הוציאה את אנג'ל מהפסד תפעולי צילום: עמית שאבי

העלאת מחיר הלחם הוציאה את אנג'ל מהפסד תפעולי

מאפיית אנג'ל סיימה את הרבעון האחרון של 2012 עם רווח נקי ותפעולי לאחר שנה רצופה של הפסד נקי. והכל בזכות עליית מחירי הלחם בפיקוח

20.03.2013, 07:59 | גיל קליאן

מאפיית אנג'ל שיפרה את המכירות בשנת 2012, ואף הצליחה לרשום רווח תפעולי שנתי צנוע של 300 אלף שקל, לעומת הפסד תפעולי של 6.7 מיליון שקל בשנת 2011. הסיבה לשיפור בפעילות פשוטה מאוד - העלאת המחיר ללקוח. מכירות המאפייה כולה עמדו על 555.6 מיליון שקל ב־2012, עלייה של 2.9% שנומקה על ידי החברה בעיקר בעליות מחיר.  

קראו עוד בכלכליסט

המוצרים שמחירם מפוקח על ידי המדינה היו 35% ממכירות המאפייה ב־2012, בדומה ל־2011. מחירם של הלחמים המפוקחים הועלה על ידי המדינה ב־6.5% באוגוסט 2012. נתוני המאפיה מגלים כי בעוד מכירות הלחמים המפוקחים עלו ב־2012 ב־3.6%, מכירות הלחמים המיוחדים והלחמים שאינם בפיקוח ירדו ב־3.3% ומכירות הלחמניות והפיתות עלו ב־8.6%.

אותן עליות מחירים גם שיפרו את הרווחיות של החברה והצליחו לבטל שחיקות ברווחיות מאותה תקופה. בין הנימוקים לשחיקה ברווחיות ציינה החברה את המעבר של הצרכנים מצריכת לחמים מיוחדים (ויקרים יחסית) באריזות של 500 גרם לאריזות של 750 גרם. מגמה זו שוחקת את רווחיות המאפייה שכן היא מורידה את הפדיון הממוצע לטונה לחם מיוחד. במקביל מציינת החברה את השלכות המחאה החברתית - שהביאו לקוחות להגביר רכישות בחנויות דיסקאונט המספקות לחברה רווחיות קטנה יותר. כמו כן, גם במאפיות אנג'ל פעלו המגמות הכלליות לשחיקת הרווחיות בענף המזון - עליות מחירי התשומות כמו שכר מינימום, חשמל, דלק וכדומה לצד עליית מחירי הקמח.

 , צילום: צביקה טישלר, מיכאל קרמר צילום: צביקה טישלר, מיכאל קרמר  , צילום: צביקה טישלר, מיכאל קרמר

השיפור התפעולי סייע לחברה לצמצם את ההפסד בשורה התחתונה, כשהיא דיווחה על הפסד נקי של 3.8 מיליון שקל לעומת הפסד של 11.1 מיליון שקל בשנת 2011. נתוני ההפסד הנקי לפי רבעונים מגלים עד כמה העלאת מחירי הלחם שבפיקוח משפיעים על החברה: בזמן שבשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשמה החברה הפסדים, ברבעון הרביעי - הרבעון המלא הראשון אחרי העלאת המחיר - עברה החברה לרווח נקי של 3.6 מיליון שקל.

המאפיות הגדולות מנהלות כיום מאבק במדינה ודורשות פיצוי על אי־עדכון מחיר הלחם המפוקח בזמן, שבוצע לטענתן מסיבות פוליטיות, בצורה שגרמה להן הפסדים. מדו"חות אנג'ל לא ניתן לקבוע אם פעילות הלחם המפוקח הפסדית. החברה מציינת כי אינה בוחנת את רווחיות הלחם המפוקח כמוצר נפרד, אלא רואה את חשיבותו של הלחם המפוקח כחלק מסל של מוצרים שאותם היא מספקת לרשתות השיווק.

לטענת החברה, אותן רשתות שיווק לא היו מעלות את מוצרי החברה על המדף אם לא היתה משווקת גם מוצרי לחם בפיקוח. במקביל לתביעה שהגישו מול המדינה, הוגש כתב אישום מטעם המדינה נגד אותן חברות על ידי רשות ההגבלים בחשד לתיאום מחירים שביצעו לכאורה - האשמה שמוכחשת על ידי החברות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות