אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות החברות ביטלה את מינויו של דורון וייס ליו"ר הרכבת

בלעדי לכלכליסט

רשות החברות ביטלה את מינויו של דורון וייס ליו"ר הרכבת

דירקטוריון הרכבת יידרש לאשר מחדש את מינוי היו"ר, לאחר שרשות החברות מצאה פגם בישיבה שבה הודח היו"ר הקודם אורי יוגב ווייס מונה תחתיו. אף שעיקר האשמה הוטלה על הדירקטוריון, חלק מהאחריות הוטלה גם על שר התחבורה ישראל כץ

21.03.2013, 07:01 | ליאור גוטמן

שמונה חודשים לאחר ההכרזה הרשמית על דורון וייס כמועמד שר התחבורה ישראל כץ ליו"ר רכבת ישראל, הודיעה אתמול רשות החברות הממשלתיות לדירקטוריון הרכבת שהיא מבטלת את מינויו של וייס כיו"ר פעיל של הרכבת - כך נודע ל"כלכליסט". 

קראו עוד בכלכליסט

וייס מונה לתפקידו באוגוסט האחרון לאחר ישיבה סוערת שכללה את הדחתו של יו"ר הרכבת באותה עת אורי יוגב, לאחר שחלק מהדירקטורים טענו ששר התחבורה ישראל כץ ביקש מהם לבחור יו"ר פעיל והציג את וייס, בכיר לשעבר בשב"כ, כמועמדו לתפקיד.

במכתב ששלחה אתמול רשות החברות לדירקטוריון הרכבת מסבירים ש"לאחר בחינת הנושא הרשות סבורה כי נפל פגם במהלך הישיבה בהחלטות הדירקטוריון בדבר ביטול בחירתו של מר יוגב לתפקיד יו"ר ובדבר בחירת מר וייס תחתיו". לפיכך, הרשות מבקשת מדירקטוריון הרכבת להתחיל מחדש את הליך מינויו של יו"ר קבוע לרכבת, כאשר על הדירקטורים "להקפיד למלא חובותיהם לחברה".

זאת לרבות "להפעיל שיקול דעת עצמאי" בהחלטות והקפדה "על סדרי דיון תקינים והולמים", בוודאי כאשר מדובר ב"חברה ממשלתית המופקדת על נכסי ציבור".

אורי יוגב, צילום: אוראל כהן אורי יוגב | צילום: אוראל כהן אורי יוגב, צילום: אוראל כהן

ביולי האחרון הודיע שר התחבורה כץ שהוא ממנה את וייס ליו"ר פעיל ברכבת ישראל. כץ טען כי יוגב שימש כיו"ר לא פעיל

ובחצי משרה בהתנדבות, ועל רקע אתגרי הרכבת יש למנות יו"ר פעיל במשרה מלאה. ערב ההכרזה חתמו רוב חברי הדירקטוריון על זימון לישיבת מינוי כאשר אחד החתומים על הבקשה הוא לא אחד מהיו"ר המיועד וייס.

הישיבה התקיימה בתחילת אוגוסט ואז הודח יוגב עבור מינויו של וייס. במהלך הישיבה מצא היועמ"ש של הרכבת ירון זפט כשלים רבים, לרבות התערבות לכאורה של לשכת השר וחוסר שיקול דעת של המשתתפים; אולם הפצרותיו של זפט לעצור את הכשלים נפלו על אוזניים ערלות, מה שהוביל למינוי וייס ולפתיחת חקירה של רשות החברות הממשלתיות ומשרד המשפטים.

כפי שנחשף ב"כלכליסט", משרד המשפטים סיים לאחרונה בחינה מדוקדקת של הנושא שם נמצאו כשלים רבים במינויו של וייס, אולם הדו"ח נגנז עד להשלמת הליך הרכבת הממשלה מחשש שמא הביקורת שמוטחת שם כלפי חברי הדירקטוריון, חלקם מינוי ישיר של שר התחבורה כץ, תשמש את יריביו של כץ כאמצעי ניגוח נגדו טרם מינויו לשר בממשלה החדשה. כעת, עם מינויו המחודש של כץ לשר התחבורה מפורסמת חוות הדעת שנשענת רובה ככולה על ממצאי משרד המשפטים בנושא.

בחינת הבדיקה של רשות החברות, שמפורסמת על דעתו של משרד המשפטים, מצאה כמה פגמים בהליך המינוי. הרשות ומשרד המשפטים לא מצאו פגמים בהתנהלותו של כץ, אלא הטילו את עיקר האשמה על ההליך לפתחו של דירקטוריון הרכבת.

עם זאת, רשות החברות כן הטילה אחריות מסוימת על שר התחבורה בכך שפרסם בסוף יולי הודעה מטעמו ולפיה "השר כץ החליט למנות את דורון וייס לתפקיד יו"ר פעיל של רכבת ישראל". הבדיקה העלתה שאין מניעה שהשר יפרסם מיהו מועמדו, אולם הנוסח שפורסם ותזמון הדברים "מעוררים קושי ובהחלט עלולים להשפיע על יכולתם של הדירקטוריון בחברה להפעיל את שיקול דעתם העצמאי".

תגיות