אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שבע שנות ציוצים: "כלכליסט" חוגג יום הולדת לטוויטר

שבע שנות ציוצים: "כלכליסט" חוגג יום הולדת לטוויטר

מהתחרות בין אשטון קוצ'ר ל-CNN, דרך המהפכה באיראן ועד להכרזת המלחמה הראשונה ברשת - טוויטר הפכה תוך שבע שנים לאחד מעמודי התווך של האינטרנט. "כלכליסט" מציג את הרגעים הגדולים שלה

21.03.2013, 11:12 | עומר כביר
טוויטר חוגגת היום שבע שנים שלא יהיה חטא גדול לאמת לכנותן "מהפכניות". עם 200 מיליון משתמשים שמעלים 400 מיליון ציוצים ביום, לקחה טוויטר חלק מרכזי בכמה מהאירועים החדשותיים הבולטים של השנים האחרונות - מהמחאה הירוקה באיראן ועד הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב. לכבוד המאורע, מציג "כלכליסט" שבעה רגעי מפתח בחיי הרשת החברתית.

קראו עוד בכלכליסט

1. היום שבו הכל התחיל

ב-21 במרץ 2006 שיגר מייסד טוויטר, ג'ק דורסי, את הציוץ הראשון באתר החדש שהקים עם שותפיו. “רק מגדיר את הטוויטר שלי", הוא כתב והשיק חברה ששווייה מוערך כיום בתשעה מיליארד דולר.

ג ג'ק דורסי, מייסד טוויטר | צילום: בלומברג ג

2. אשטון נגד CNN

הפריצה הגדולה של טוויטר למיינסטרים הטכנולוגי הגיעה באפריל 2009, כשהשחקן אשטון קוצ'ר הזמין את רשת החדשות המקרטעת CNN לתחרות ידידותית – מי יהיה המשמתמש הראשון שיגיע למיליון עוקבים בטוויטר. האתגר עורר עניין תקשורתי רב, ויצר זינוק משמעותי בחשיפה שלה זכתה טוויטר. קוצ'ר, אגב, גם ניצח בסוף.

ניצח את CNN במירוץ למיליון עוקבים. קוצ ניצח את CNN במירוץ למיליון עוקבים. קוצ'ר | צילום: אי פי אי ניצח את CNN במירוץ למיליון עוקבים. קוצ

3. מהפכת הטוויטר

כשאזרחי איראן יצאו לרחובות ביוני 2009, במחאה על תוצאות הבחירות לנשיאות, הפכה טוויטר לכלי תקשורת מרכזי בהעברת מסרים ותיאום בין המפגינים. בטוויטר אמרו לעיתון דיילי ניוז שהתגיות #Iran ו-#IranElection אף היו בין חמשת הנושאים המובילים באותה שנה. החשיבות של טוויטר באירועים אלו לא נעלמה מעיני משרד החוץ האמריקאי, שביקש מהרשת החברתית לדחות שדרוג שהיה פוגע בזמינות השירות למפגינים באיראן. המודל של אותה מהפכה שוחזר בהמשך, במידה רבה, במהפכות האביב הערבי שפרצו לפני כשנתיים.

מהומות באיראן לאחר הבחירות. טוויטר שיחקה תפקיד מפתח במחאה, צילום: cc-by-Faramarz Hashemi מהומות באיראן לאחר הבחירות. טוויטר שיחקה תפקיד מפתח במחאה | צילום: cc-by-Faramarz Hashemi מהומות באיראן לאחר הבחירות. טוויטר שיחקה תפקיד מפתח במחאה, צילום: cc-by-Faramarz Hashemi

4. #אוסאמהמת

מי שרצה לקבל את המידע העדכני ביותר על מבצע החיסול המוצלח והמשמח של אוסאמה בן לאדן, ב-1 במאי 2011, היה צריך לבלות את היום בטוויטר. כבר תוך כדי הפעולה עצמה צייץ אזרח פקיסטני שהתגורר בשכנות למתחם בו הסתתר המחבל המנוול על מסוקים שטסים בשמי העיר אבוטאבד - הדיווח הפומבי הראשון על פעולת החיסול. אבל השוס האמיתי הגיע כמה שעות מאוחר יותר, כאשר נפוצו בטוויטר דיווחים (נכונים) על כך שאוסמה ונשימה סדירה כבר לא. כשהנשיא אובמה מסר את ההודעה הרשמית בטלוויזיה, היו אלו כבר חדשות קרות.

להתראות, יא אוסמה. בטוויטר שמעו את זה קודם, צילום: רויטרס להתראות, יא אוסמה. בטוויטר שמעו את זה קודם | צילום: רויטרס להתראות, יא אוסמה. בטוויטר שמעו את זה קודם, צילום: רויטרס

5. נשיא אומת הטוויטר

תמונת הניצחון של ברק ומישל אובמה בבחירות לנשיאות שהסתיימו ב-6 בנובמבר 2012 הפכה לציוץ המשותף ביותר בטוויטר (811 אלף ריטווטים ו-302 אלף פיברוטים), אבל חשיבותה המרכזית הינה במה שהיא מסמלת: השימוש היעיל שעשה מטה הבחירות של אובמה ברשתות חברתיות ובטוויטר היה גורם חשוב בניצחונו, במיוחד על רקע ההצלחה הפושרת, בלשון ההמעטה, של קמפיין רומני בתחום. בסבב הבחירות הבא, מועמד שלא ישקיע את מלוא המשאבים בטוויטר ובשאר הרשתות החברתיות יזכה לסיכוי קלוש ביותר לשבת בחדר הסגלגל.

תמונת הניצחון שכבשה את טוויטר תמונת הניצחון שכבשה את טוויטר תמונת הניצחון שכבשה את טוויטר

6. דו"צ הכריז: מלחמה

מה עושה מדינה שרוצה להפיץ מידע חשוב ורשמי בצורה רחבה ככל האפשר? הולכת לטוויטר, מסתבר. לפחות, זה מה שעשה דובר צה"ל, שבחר להשתמש בחשבון הטוויטר שלו, ב-14 בנובמבר 2012, על מנת להכריז רשמית על פתיחת המבצע נגד חמאס - מהלך שכונה על ידי כלי תקשורת רבים כהכרזת המלחמה הראשונה בטוויטר. חילופי המהלומות התעמולתיים שהציפו את הרשת החברתית בימים שלאחר מכן העניקו למבצע עמוד ענן כינוי נוסף: מלחמת הטוויטר הראשונה.

פיצוצים מעל לערי ישראל, מכות בטוויטר. סוללת כיפת ברזל, צילום: אי פי איי פיצוצים מעל לערי ישראל, מכות בטוויטר. סוללת כיפת ברזל | צילום: אי פי איי פיצוצים מעל לערי ישראל, מכות בטוויטר. סוללת כיפת ברזל, צילום: אי פי איי

7. עלו על פטנט

לרגל יום הולדתה השביעי פונקה טוויטר במתנה: בקשת הפטנט שהגישה ב-2008 ואשר מתארת את עקרונות פעולתה אושרה. המהלך אולי יעורר פחות כותרות מאשר תמונה מאוד פופולרית, אבל הוא מהווה עדות נוספת לשינוי תפיסתי בדרך הפעולה של טוויטר, שבמרכזו דגש גדול יותר על הצד העסקי של החברה הפופולרית. בשבע השנים האחרונות ביססה טוויטר את מעמדה כאחד מכלי התקשורת המשפיעים בעולם. בשבע השנים שמתחילות כעת, היא צריכה להתחיל לעשות מזה כסף.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות