אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תחקיר בארה"ב: קרניבל קרוז מרוויחה מיליארדים ומשלמת מס מזערי צילום: איי פי

תחקיר בארה"ב: קרניבל קרוז מרוויחה מיליארדים ומשלמת מס מזערי

בתחקיר NBC נטען כי על אף הכנסות של מיליארדים, החברה של מיקי אריסון - האיש העשיר בפלורידה - משלמת מס של 0.6% בלבד. עוד נטען, כי חילוץ ספינות רבות של החברה עולה הון לציבור האמריקאי: "זה חייב להשתנות". קרניבל: אנחנו משלמים מסי נמל ומייצרים הרבה משרות

31.03.2013, 22:00 | סוכנויות הידיעות
המיליארדר מיקי אריסון, מנכ"ל קרניבל קרוז, הבעלים של מיאמי היט ואחיה של שרי אריסון עומד במרכז כתבת תחקיר ששודרה ביום שישי בתכנית רוק סנטר ברשת NBC.

לתחקיר המלא בווידאו לחץ כאן

אריסון הוא אמנם האדם העשיר ביותר בפלורידה, אך שמו לא כל כך מוכר לציבור האמריקאי. עם זאת, מספר תקלות שארעו בשנים האחרונות בספינות שייט של קרניבל קרוז, חברת הספנות שירש מאביו ומחזיקה בקרוב למחצית מספינות השייט בעולם העלו אותו לכותרות.

קראו עוד בכלכליסט

האירוע המרכזי הוא כמובן טביעתה לפני למעלה משנה של קוסטה קונקורדיה לחופי איטליה, טביעה שהובילה למותם של 32 נוסעים. זאת ועוד, בכתבה מציינים כי תוך שבוע אחד בחודש האחרון, שלוש ספינות של החברה דיווחו על תקלות והיו זקוקות לסיוע.

אריסון עצמו לא הסכים להתראיין לכתבה ולענות על הטענות המובאות נגדו, בראשן על ידי ג'יי רוקפלור, יו"ר ועדת המסחר של הסנאט. "קרניבל קרוז מוצצת את הדם של הציבור האמריקאי", הוא מאשים בכתבה. לדבריו, חילוץ הספינות עולה למשלמי המיסים האמריקאים "הון לא קטן".

במכתב ששלח רוקפלור לאריסון הוא גורס כי בחמש השנים האחרונות, משמר החופים האמריקאי טיפל בשורה של 90 תאונות ימיות בהן היו מעורבות ספינות של קרניבל. "זה חייב להשתנות", מדגיש רוקפלור. "זוהי מערכת יחסים חד צדדית". לדוגמה, בכתבה מציינים כי שריפה במנוע שארעה לפני שנתיים וחצי באחת מספינות השייט של החברה, עלתה למשמר החופים למעלה מ-1.5 מיליון דולר ולחיל הים האמריקאי 1.8 מיליון דולר נוספים. עם זאת את החשבון שילמו משלמי המיסים האמריקאים ולא החברה עצמה.

טביעתה של קוסטה קונקורדיה. מיקי אריסון מתואר בתחקיר כמרוחק מהציבור, צילום: איי אף פי טביעתה של קוסטה קונקורדיה. מיקי אריסון מתואר בתחקיר כמרוחק מהציבור | צילום: איי אף פי טביעתה של קוסטה קונקורדיה. מיקי אריסון מתואר בתחקיר כמרוחק מהציבור, צילום: איי אף פי

עוד עולה מהתחקיר, כי אף שהחברה פועלת ממיאמי, היא רשומה דווקא בפנמה. בדיקה שערכו בתוכנית עם חברת רואי חשבון מצאה כי על אף הכנסות של מיליארדי דולרים שגרפה החברה בשנים האחרונות, היא משלמת שיעור מס בשיעור נמוך של 0.6% בלבד. רוקפלור מציין כי מדובר בהליך חוקי, שנובע מכך שהחברה מנצלת פרצה בחוק המס האמריקאי. "זה מעורר שאט נפש", הוא מדגיש. "באמריקה, בתעשייה שמרוויחה כל כך הרבה כסף, זה מדכא ביותר ואני חושב שלציבור האמריקאי נמאס מזה".

קרניבל: אנחנו מייצרים משרות רבות

אריסון מתואר בכתבה כמרוחק מהציבור, הוא לא הופיע באף אחת מזירות התאונה, ואף בזמן שהנוסעים על אחת הספינות נתקעו בלב ים במשך ארבעה ימים בתנאים ירודים, לאחר שהמנועים הפסיקו לפעול, הוא דווקא נצפה במשחק של קבוצת הכדורסל מיאמי היט שבבעלותו. "כיצד יש לך האומץ לפעול נגד ההגינות? לרמות את מה שנכון?" ממשיך ומאשים רוקפלור, שאמנם מודע לכך שחוקית המעשים קבילים, אך לדבריו הם פסולים מבחינה אתית.

מקרניבל קרוז נמסר בתגובה כי היא עוזרת ליצור משרות רבות בכלכלה ומשלמת מסי נמל.

בכתבה עצמה מסכמים כי בתרבות האמריקאית כיום, מיליארדרים כמו אריסון, שמצליחים לחמוק מתשלום מסים, אינם נתפסים כשטן, אלא דווקא כדמות חיקוי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות